Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

Toto Wolffilta erikoinen väite: syyttää Ferraria Mercedeksen ongelmista – "Luulen, että tässä on käynyt niin"

xpbimages.com
Julkaistu 13.11.2021 16:09
Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Mercedes-pomo Toto Wolff syyttää tallin tämänhetkisistä luotettavuusongelmista Ferraria.

LUE MYÖS: Mercedeksen tilanne on lyönyt kilpailevan leirin ällikällä: "En voi uskoa, mitä on meneillään"

LUE MYÖS: Kommentti: Brasilian GP:n tuomarihuoneessa kytee ruutitynnyri, joka voi pahimmillaan heittää irvokkaan varjon upean F1-kauden ylle

Mercedeksen voimayksikkö on ollut vuodesta 2014 lähtien sarjan tehokkain ja luotettavin, mutta tämän kauden edetessä luotettavuus on kokenut kovan kolauksen. Valtteri Bottas on käyttänyt kauden aikana kuutta polttomoottoria, Lewis Hamilton viittä. Kaikilla muilla kuljettajilla polttomoottoreita on kulunut vähemmän.

Mercedeksen luotettavuusongelmat ovat korostuneet erityisesti viime viikkoina ja kuukausina, kun Bottas ja Hamilton ovat saaneet lähtöruuturangaistuksen viidessä kilpailussa tämän syksyn aikana.

Wolffin mukaan nykyiset ongelmat ovat seurausta siitä, kun Mercedes yritti kaudella 2019 vastata Ferrarin tehoylivoimaan, jonka todettiin myöhemmin perustuneen sääntöjen vastaiseen voimayksikköön. Virallisesti FIAn löydöksiä Ferrarin voimayksiköstä ei ole milloinkaan raportoitu, mutta osapuolten välillä alkuvuodesta 2020 tehty, salaiseksi julistettu sopimus osoittaa, että jotain sovittavaa asiassa aikanaan oli.

Ferrarin suorituskyky katosi viime kaudella täysin, kun voimayksiköstä oli puhti poissa. Tämän kauden edetessä Ferrari on tehnyt taas nousua kohti huippua, ja tallin mukaan ensi kauden voimayksikkö ei häviä tehojen puolesta yhdellekään kilpailijalle.

– Meitä painostettiin kaudella 2019 todella kovasti, ja tämän seurauksena teimmme kaudelle 2020 huippuluokan voimayksikön, mutta ehkä se kaikki ajoi meidät liian pitkälle, Wolff sanoo Autosportin mukaan.

– Jos jatkuvasti hakee lisää suorituskykyä, luotettavuus voi joskus kärsiä. Luulen, että tässä on käynyt niin.

Wolffin näkemykset ovat sikäli erikoisia, että Mercedes voitti kaudella 2019 kahdeksan ensimmäistä osakilpailua ja kaikkiaan 10 osakilpailua ennen kuin Ferrari voitti ensimmäistäkään. Samalla ajanjaksolla Mercedes vei Ferraria vastaan paalupaikat 8–3.

Ja tämän jälkeenkin Mercedes vei kauden 2019 yhdeksän viimeistä osakilpailua Ferraria vastaan nimiinsä pistein 301–213.

Yhtä kaikki, Mercedeksen on nyt selvitettävä, mistä ongelmat johtuvat, sillä niin kuljettajien kuin valmistajien mestaruustaistelussa eletään seuraavat neljä viikkoa ratkaisevia hetkiä.

Lisäksi voimayksiköiden kehitystyö jäädytetään tämän kauden päätteeksi.

– Taistelemme erittäin voimakasta ja luotettavaa Hondan voimayksikköä vastaan, ja he ovat ottaneet viimeisellä kaudellaan käyttöön kaikki mahdolliset resurssit. He (Red Bull) tulevat käyttämään sitä samaa voimayksikköä myös tulevina vuosina, Wolff sanoo.

– Meidän täytyy pitää huoli siitä, että meillä on ensi kauden alkaessa käytössä voimayksikkö, jossa on yhtä hyvä suorituskyky kuin nykyään ja jolla selviämme kaudesta läpi ilman toistuvia lähtöruuturangaistuksia.

Lisää aiheesta:

Lewis Hamiltonin vauhti herättää ihmetystä – Mercedeksen autosta kiertää villejä teorioita: "Näin on luotu tappava yhdistelmä"Mercedeksen mystiset ongelmat alkoivat tehtaalla tapahtuneiden muutosten jälkeen – Toto Wolff kiistää asioiden yhteyden: "Ei tapahdu yhdessä yössä"Mercedeksen ja Red Bullin väliseen mestaruustaistoon ilmoittautui kutsumaton vieras: "Ei kalpene kenenkään rinnalla"F1-tallien välillä repivä riita: Toto Wolff suivaantui kilpakumppaneiden loukkaavasta ehdotuksesta – "Se olisi lopun alkua"Murskaava Mercedes tekee jo peliliikkeitä kautta 2022 silmällä pitäen: nykyauton kehitystyö lopetettiin ajat sittenPettynyt Mercedes-pomo lausui muille talleille tuiman varoituksen: "Nämä ovat niitä päiviä, joita kilpailijoidemme täytyy pelätä"
F1Toto WolffMercedesFerrariUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen10:54
    Urheilu

    F1-sarjan kiusallinen miljoonakanne eteni oikeuteen – ratkaisun hetket käsillä

  • Eilen10:15
    Urheilu

    Häikäilemättömät miljoonakaupat: Bernie Ecclestone kertoo ainoasta ystävästään

  • ti17:43
    F2

    Tästä se lähtee! Kalle Rovanperä hyppäsi F2-auton rattiin – "Raskasta"

  • ti11:45
    George Russell

    F1-tähti paljastaa: Sopimukseen kirjattiin Max Verstappenilta suojaava pykälä

  • ma12:17
    Lewis Hamilton

    Lewis Hamilton avautui vääryydestä: "Melko hullua"