Autocar ja RaceFans uutisoivat omiin lähteisiinsä perustuen viikko sitten, että emoyhtiö Daimlerin johtokunta pohtisi Mercedeksen menestyksekkään F1-projektin lopettamista kauden 2020 jälkeen. Syyksi pohdinnoille kerrottiin Daimlerin vaikea taloustilanne, joka on pakottanut yhtiön säästökuurille.
Puheenjohtaja Ola Källenius ehti tyrmätä tiedot heti tuoreeltaan, ja nyt samalla linjalla jatkaa Mercedeksen F1-tallin osaomistaja, toimitusjohtaja ja tallipäällikkö .
Toto Wolff
– Mercedes ajaa ehdottomasti kaudella 2021. Haluamme pysyä mukana. F1 on meistä järkevää, Wolff sanoo Auto Motor und Sportin haastattelussa.
Autocarin ja RaceFansin tietojen perusteella Daimlerin johtokunnan piti kokoontua 12. helmikuuta, mutta AMuS kertoo nyt, ettei tällaista kokousta ole olemassa.
Mercedes, aivan kuten muutkin autonvalmistajat, neuvottelee parhaillaan Formula One Groupin ja FIAn kanssa uudesta Concorde-sopimuksesta. Nykyinen, vuonna 2013 solmittu sopimus umpeutuu tämän vuoden lopussa.
– Ehtojen pitää olla oikeanlaiset. Kokonaisuuden pitää toimia. Haluamme sellaisen sopimuksen, jonka kanssa pystymme elämään. En tarkoita, että haluamme yhä enemmän itsellemme, vaan sopimuksen tulee olla tasapainossa myös pienempien tallien kohdalla. Sen on oltava tavoite, että kaikki tallit voivat tehdä tulosta, Wolff sanoo.
Wolffin omasta tulevaisuudesta on spekuloitu tasaisin väliajoin. Hänen nykyinen sopimuksensa Mercedeksen kanssa päättyy vuoden lopussa.
48-vuotias itävaltalainen ei vaikuta olevan järin halukas jättämään tehtäväänsä.
– Nautin roolistani, se on kunniakas tehtävä. Kuka muu voi sanoa olevansa yhteishankkeessa Mercedeksen kanssa? Yhtiö on antanut minulle riittävästi vapauksia, että voin johtaa tallia parhaaksi katsomallani tavalla.
Hamilton-neuvottelut alkamassa
Wolff kommentoi AMuSin haastattelussa lyhyesti myös puheita Lewis Hamiltonin jatkosopimukseen liittyen.
– Tapasimme viimeksi joulujuhlissa. Keskustelimme lyhyesti tulevaisuudesta. Sen jälkeen olemme jutelleet vain WhatsAppissa, Wolff sanoo.
– Kun on hyvin tiiviisti tekemisissä 10 kuukautta vuodesta, on tärkeää olla myös erossa toisesta. Päätimme tehdä niin joulu- ja tammikuussa. Kun kaikki alkaa taas helmikuussa, istumme alas ja keskustelemme.
Monien mielestä Mercedeksen on yksinkertaisesti pakko päästä sopuun Hamiltonin kanssa, sillä Ferrari on jo solminut Charles Leclercin kanssa vuoteen 2024 ulottuvan sopimuksen, ja Max Verstappenin tuore Red Bull -paperi on vuoden lyhyempi.
Wolff on hieman eri mieltä.
– Lewisin kaltaisella kuljettajalla on aina vaihtoehtoja, mutta niin on meilläkin. Kunhan rakennamme nopean auton, olemme aina siinä tilanteessa, että voimme valita kuljettajamme. Vaikka neuvottelut Lewisin kanssa olisivat olleet miten vaikeita, ne ovat aina päättyneet kädenpuristukseen. Lewis haluaa ajaa nopeinta autoa, ja me haluamme parhaan kuljettajan.