Toto Wolff avautuu Mercedeksen vanneväitteistä: ”Ongelma ei ollut auton perässä”

Väitteet siitä, että Mercedeksen kärsimykset kahdessa viimeisimmässä F1-kisassa olisivat johtuneet vanteisiin tehtyjen reikien tukkimisesta, ovat tallipomo Toto Wolffin mukaan täysin perättömiä.

Mercedes päätti ennen edellisviikonlopun Yhdysvaltain osakilpailua, ettei se käytä kohua herättäneitä takapyörien vanteitaan, joihin oli tehty reikiä jäähdytyksen parantamiseksi. Taustalla oli pelko Ferrarin suunnittelemasta protestista, jonka mukaan keksintö olisi ollut suunnattu aerodynamiikan parantamiseen, mikä olisi puolestaan ollut kiellettyä.

Samaan aikaan auton suorituskyky kuitenkin heikkeni sekä Austinissa että viikkoa myöhemmin Meksikossa eikä Mercedeksellä ollut enää asiaa mukaan voittotaisteluun kummassakaan kisassa. Kimi Räikkösen USA:n voiton perään Red Bull dominoi Meksikon viikonloppua.

Wolffin mukaan monet vanteista esitetyt väitteet eivät pidä paikkaansa. Mercedeksen päänvaivat eivät hänen mukaansa olleet auton taka- vaan etupäässä.

– Suurin ongelma oli vasen eturengas, Wolff kommentoi Motorsport.comin mukaan Meksikon palkintopallilta putoamista.

– Sillä ei ollut mitään tekemistä sen kanssa, hän viittasi vanteiden muuttamiseen.

Mercedes tuntui kuin F3-autolta

Valtteri Bottas piti Meksikon renkaiden käytöstä C Morelle antamassaan haastattelussa outona. Myös Wolffin mukaan suorituksissa on ollut epävarmuutta – myös pitemmällä aikavälillä.

– Automme oli jossain kohtaa kaikista nopein, sitten ei taas ollutkaan. Joskus se oli kuin F3-auto, kuten nyt, hän sanoi Meksikosta.

– Meillä ei varmaan ollut ainuttakaan kierrosta, jossa olisimme oikeasti saaneet renkaat toimimaan. Minusta automme ei ajanut renkaita. Eikä minulla ole siihen mitään selitystä. Me vaadimme selitystä, koska nämä käänteet ovat vain vaikeita.

Lue myös:

    Uusimmat