F1-sarjan valmistajien maailmanmestaruuden Brasiliassa varmistanut Mercedes päätti ottaa loppukauden kisat varman päälle eikä käyttänyt vastalauseita herättäneitä vanteitaan enää Japanin GP:n jälkeen.
LUE MYÖS: Lewis Hamiltonille oli käydä köpelösti: "Kierroksesta oli kiinni"
Tallipomo Toto Wolffin mukaan Mercedes ei halunnut tukevassa johtoasemassa enää ottaa riskiä hylkäyksestä, vaikka tiimi oli saanut Meksikossa lobattua tuomariston hyväksymään ilmarakoja sisältäneet vanteet.
– Emme halunneet jättää mitään muuttujia MM-taisteluun, jossa meidän piti vain päästä maaliin, Wolff perustelee RaceFans-sivuston mukaan.
Kansainvälinen autoliitto FIA oli jo kertaalleen hyväksynyt selityksen, että vanteiden koloja käytettiin vain pyörien viilentämiseen, mutta protesti olisi saattanut johtaa toiseen lopputulokseen. Ne olisi voitu nähdä myös aerodynaamisina ratkaisuina, mikä puolestaan olisi sääntöjenvastaista.
Saiko Mercedes etua suorituskykyynsä?
Samaan aikaan, kun Mercedes jätti kyseiset vanteet käyttämättä, sen suoritustaso putosi yhtäkkisesti Yhdysvalloissa ja Meksikossa. Brasiliassa Lewis Hamilton ajoi jälleen paalupaikalle ja lopulta myös kisan voittoon.
Wolffin mukaan talli ei kuitenkaan nähnyt innovaatiolla mitään yhteyttä suorituskykyyn, joten se pystyi huoleti jättämään sen pois.
