Mercedes pelkäsi Ferrarin protestia: kohuvanteet jäivät lopullisesti pois käytöstä

F1-sarjan valmistajien maailmanmestaruuden Brasiliassa varmistanut Mercedes päätti ottaa loppukauden kisat varman päälle eikä käyttänyt vastalauseita herättäneitä vanteitaan enää Japanin GP:n jälkeen.

Tallipomo Toto Wolffin mukaan Mercedes ei halunnut tukevassa johtoasemassa enää ottaa riskiä hylkäyksestä, vaikka tiimi oli saanut Meksikossa lobattua tuomariston hyväksymään ilmarakoja sisältäneet vanteet.

– Emme halunneet jättää mitään muuttujia MM-taisteluun, jossa meidän piti vain päästä maaliin, Wolff perustelee RaceFans-sivuston mukaan.

Kansainvälinen autoliitto FIA oli jo kertaalleen hyväksynyt selityksen, että vanteiden koloja käytettiin vain pyörien viilentämiseen, mutta protesti olisi saattanut johtaa toiseen lopputulokseen. Ne olisi voitu nähdä myös aerodynaamisina ratkaisuina, mikä puolestaan olisi sääntöjenvastaista.

Saiko Mercedes etua suorituskykyynsä?

Samaan aikaan, kun Mercedes jätti kyseiset vanteet käyttämättä, sen suoritustaso putosi yhtäkkisesti Yhdysvalloissa ja Meksikossa. Brasiliassa Lewis Hamilton ajoi jälleen paalupaikalle ja lopulta myös kisan voittoon.

Wolffin mukaan talli ei kuitenkaan nähnyt innovaatiolla mitään yhteyttä suorituskykyyn, joten se pystyi huoleti jättämään sen pois.

– Voin vakuuttaa teille, että ongelmat, joita meillä oli kolmessa edellisessä kisassa, eivät olleet yhteydessä näihin rakoihin. Se on paljon kokonaisvaltaisempi asia, Wolff sanoo.

Mercedes kuitenkin kohtasi näissä kisoissa aiempaa vakavampia rengasongelmia. Brasiliassa tämä tosin ilmeni vain lähinnä Valtteri Bottaksen autossa. Wolffin mukaan sama näkyi muidenkin autoissa – ainakin Ferrarilla.

Sebastian Vettel oli suurissa vaikeuksissa. Kimi Räikkösellä tilanne oli vähän parempi, muttei paljoa. Red Bull on ainoa tiimi, joka näyttää kisassa vahvalta, mutta he ovat heikkoja aika-ajossa, joten se on ehkä kompromissi, jonka he ovat pystyneet saavuttamaan, Wolff arvelee.

FIA:n kilpailujohtaja Charlie Whiting kertoo, että sarjaa sääntelevä taho saattaa pölyn laskeuduttua tehdä linjauksia vastaavien vanneratkaisujen varalle.

Lue myös:

    Uusimmat