Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tommi Mäkinen hämmästeli rallipomon selitystä – "Nyt ollaan pahoissa ongelmissa"

3:16Argentiinan MM-rallissa vauhtia ja vaarallisia tilanteitaVideolla ennakko: Argentiinan MM-rallissa vauhtia ja vaarallisia tilanteita.imago images / Scanpix/ All Over Press
Julkaistu 24.04.2019 19:35
Toimittajan kuva

Toni Heinonen

Rallin MM-kaudesta 2019 ei ole ajettu vielä edes kolmannesta, mutta jo tässä vaiheessa ensi vuoden MM-kalenteri on ollut tiuhaan tapetilla. Toyotan tallipäällikkö Tommi Mäkinen toivoo, että talleja ja autonvalmistajia kuunneltaisiin enemmän MM-rallin tulevaisuutta suunniteltaessa.

LUE MYÖS: "Rehellisesti sanottuna olen ajanut huonosti" – Jari-Matti Latvalalta suoraa puhetta ennen Argentiinan MM-rallia

Ensi kaudeksi MM-sarjaan saattaa tulla jopa kaksi uutta kilpailua, Japani ja Kenia, joten kahden rallin on annettava tilaa kalenterista. Promoottori on linjannut, että sarjasta pudotetaan pois kaksi Euroopan kilpailua.

Tämä tarkoittaa sitä, että ensi kaudella saatetaan ajaa jopa kuusi kilpailua Euroopan (ja Turkin) ulkopuolella nykyisten neljän sijaan. MM-sarja haluaa levittäytyä uusille markkina-alueille, mutta samalla tallien on varauduttava entistä isompiin kustannuksiin kaukorallien määrän kasvaessa.

- Autonvalmistajien tahtotila pitäisi saada mukaan tässä kalenteriasiassa, koska loppupeleissä autonvalmistajat maksavat ja mahdollistavat koko lystin. Heitä pitäisi kuunnella hyvin nöyrästi, että miten he näkevät asiat, mihin kannattaisi mennä ja kuinka paljon ajetaan kisoja. Kisojen lukumäärä vaikuttaa siihen, kuinka paljon tämä homma maksaa, Toyota-pomo Mäkinen sanoo.

- Suosittelen hyvin lämpimästi FIA:a ja promoottoria ottamaan huomioon sen, miten autonvalmistajat näkevät tulevaisuuden ja mitä he haluavat tuoda sarjaan. Kaikilla pitäisi olla yhteisymmärrys, miten saataisiin entisestään parannettua tulevaisuutta ja lisättyä kiinnostusta.

Hämmentävä keskustelu

Välimeren saarilla ajettavat Korsikan ja Sardinian rallit ovat vaarassa menettää MM-statuksensa. Logistiset järjestelyt vaativat ylimääräistä vaivaa ja rahaa, eikä kisoissa ole yhtä paljon katsojiakaan kuin useimmissa Manner-Euroopan ralleissa.

Mäkisen ajouran aikaan Italian osakilpailu ajettiin Sardinian sijaan Sanremossa. Ajoittain on väläytelty mahdollisuutta, että Italian ralli voisi siirtyä takaisin mantereen puolelle Sanremoon. Mäkinen kävi itsekin asiasta Italian rallijärjestäjän kanssa keskustelun, joka sai suomalaislegendan hämilleen.

- Sanremossa oli hemmetin hienot asvalttitiet, ja porukkaa oli aina aivan perkeleesti paikalla. Kuulostelin vähän, että miksei rallia voitaisi ajaa Sanremossa. Selitys oli, että siellä on liian paljon ihmisiä. Siinä vaiheessa olin, että okei, nyt ollaan pahoissa ongelmissa. Mennään sitten sellaisiin paikkoihin, missä ei ole niin paljon ihmisiä, Mäkinen muistelee naureskellen.

- Olihan siellä ihan hillittömästi yleisöä. Mutta jos kuitenkin lähtökohtaisesti oltaisiin paikoissa, missä on ihmisiä.

Mäkinen myöntää, että myös Korsikan ja Meksikon ralleissa on omat ongelmansa, joiden vuoksi niiden paikkaa kalenterissa pitäisi pohtia uudestaan.

- Korsikan ralli on tiestöltään hieno kisa ja hyvin spesiaali. Mutta jos mennään autonvalmistajien markkinointipuoleen, se on sitten toinen juttu, että onko Korsika paras paikka.

- Meksikossa ei ajeta edes paikallista rallisarjaa. Tänä vuonna siellä oli rallissa parikymmentä autoa. Onhan siellä ihmisiä ja iso markkina, mutta on se silti hassua.

Kiinnostusta vaikea herättää somessa

Näkyvyys on se asia, minkä vuoksi autonvalmistajat ovat mukana rallin MM-sarjassa kymmenien ja taas kymmenien miljoonien vuosibudjeteilla. Toki autot saavat näkyvyyttä perinteisessä ja sosiaalisessa mediassa, mutta valmistajien intresseissä on myös se, että mahdollisimman moni on kokemassa rallitunnelmaa kisapaikalla.

LUE MYÖS: Jari-Matti Latvala haluaa välttää aikaerorasituksen: "Lomaillaan kartturin kanssa Los Angelesissa"

MM-sarjasta löytyy kisoja, joissa väkeä on kuin pipoa, mutta joissakin kisoissa porukkaa on huomattavasti vähemmän. Kisakeskuksilla ja huoltoalueilla on yhä suurempi merkitys autonvalmistajille. Siellä tiimeillä on mahdollisuus esitellä toimintaansa ja houkutella uusia ihmisiä seuraamaan lajia.

Silti MM-sarjasta löytyy huoltoparkkeja, jotka ovat syrjässä isommista asutuskeskuksissa ja vaikeasti saavutettavissa.

- Meillä on laskurit omalla "fan zonellamme". Ruotsissa meillä oli noin 1 500 kävijää päivässä, mikä tarkoittaa melkein tyhjää. Monte Carlossa kävijöitä oli 3 000:n ja 4 000:n välillä. Kun mennään Jyväskylään, meillä ei riitä 10 000 kävijää päivässä, Mäkinen vertaa.

- Ihmiset, jotka pääsevät tänne katsomaan, saavat kontaktin tähän touhuun. He haistavat nämä hajut ja näkevät nämä asiat. He varmasti seuraavat eri tavalla tätä laji kuin ne, jotka katsovat kuvia tai videoita vain sosiaalisen median kautta. On hirveän paljon vaikeampaa herättää kiinnostusta somen kautta kuin mennä sellaisiin paikkoihin, missä on paljon ihmisiä, Mäkinen painottaa.

Rallin MM-sarjan seuraava osakilpailu ajetaan Argentiinassa tulevana viikonloppuna.

Lisää aiheesta:

Rallin MM-sarjan pomolta painavaa tekstiä lajin nykytilasta – "Nämä ovat elintärkeitä aikoja"Jari-Matti Latvala häkeltyi MM-rallin jättimuutoksista – lajin mullistava velvoite hämmentää: "Vähän erikoinen asia"Teemu Suninen on puhunut – esittää painavan huolensa: "Ollaan useampi vuosi myöhässä"MM-rallipomo väläyttää isoa muutosta: yli 20-vuotinen perinne romukoppaan? "Olemme ehdottomasti avoimia"Hyundain tähtikuski iskisi Suomen MM-rallin silppuriin – näin Jari-Matti Latvala reagoi mullistaviin puheisiinRuotsin MM-rallin kohtalo on vaakalaudalla – suomalaisasiantuntija nostaa esiin kaksi suurinta huolenaihetta: "Moni asia muuttuu"
RalliTommi MäkinenToyotaUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

Ralli
  • ti10:39
    Kalle Rovanperä

    Kalle Rovanperältä jättiuutinen – "Uusi luku alkaa tästä!"

  • 30.11.07:02
    MM-ralli

    Kalle Rovanperä jätti MM-rallin – Janne Ferm herkistyi

  • 29.11.16:08
    Urheilu

    Kalle Rovanperältä hienoja sanoja tärkeästä ystävästään: "Katsonut jokaikisen sekunnin"

  • 29.11.15:45
    MM-ralli

    Nämä olivat Kalle Rovanperän kommentit MM-ralliuran päätyttyä

  • 29.11.13:32
    MM-ralli

    Sebastien Ogier on rallin maailmanmestari! Kalle Rovanperä itki