Kansainvälisen autoliiton FIA:n tekemät rajut muutokset rallin MM-sarjaan pääsivät yllättämään Toyotan tallipäällikön Jari-Matti Latvalan, vaikka merkkejä isoistakin mullistuksista oli ilmassa.
FIA:n alainen Maailman moottoriurheiluneuvosto julkisti keskiviikkona nipun suuria suunnanmuutoksia, joilla rallin MM-sarjasta pyritään tekemään sekä urheilullisesti että taloudellisesti kannattavampaa uusille tulijoille.
Konseptissa esitetään muun muassa Rally1-autojen hybridiyksiköstä luopumista jo tämän kauden jälkeen. Menetettyä suorituskykyä paikataan rajoittimeen ja aerodynamiikkaan tehtävillä muutoksilla ja auton kokonaispainon keventämisellä.
Samalla lähes miljoonan euron arvoisten autojen hintaa pyritään rajoittamaan jatkossa 400 000 euroon. Huomiota herättävin muutos antaa kenelle tahansa mahdollisuuden ostaa Rally1-autot suoraan kisan jälkeisestä parc ferméstä.
Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala arvelee, ettei varsinkaan viimeksi mainittu uudistus herätä autotehtaissa riemunkiljahduksia.
– Se oli vähän erikoinen asia, että auto pitää pystyä myymään heti kilpailun jälkeen. En missään nimessä usko, että autonvalmistajat ovat kovin innoissaan, koska miten se myyminen määritetään kilpailun jälkeen? Latvala hämmästelee MTV Urheilulle.
– Joskus auto voi olla huonossa kunnossa, jos sillä on osuttu johonkin, toisissa kisoissa se voi olla paremmassa kunnossa. Joutuuko siinä valmistaja ottamaan tappiota sen auton osalta? Vaikeita kysymyksiä, jotka pitää pystyä käymään läpi ennen kuin sitä sääntöä nuijitaan.


