Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
MM-Ralli-sivujen kansikuva
MM-Ralli
Etusivu
Aikataulu ja tulokset
MM-pisteet
Valmistajien MM-pisteet

Jari-Matti Latvala häkeltyi MM-rallin jättimuutoksista – lajin mullistava velvoite hämmentää: "Vähän erikoinen asia"

4:23MM-rallissa kokeillaan uutta kisaformaattia Sardiniassa kesällä – tästä on kyseMM-rallissa kokeillaan uutta kisaformaattia Sardiniassa kesällä – tästä on kyseVesa Pöppönen / AOP
Julkaistu 29.02.2024 10:32
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Toimittajan kuva

Mikko Hyytiä

mikko.hyytia@mtv.fi

Kansainvälisen autoliiton FIA:n tekemät rajut muutokset rallin MM-sarjaan pääsivät yllättämään Toyotan tallipäällikön Jari-Matti Latvalan, vaikka merkkejä isoistakin mullistuksista oli ilmassa.

FIA:n alainen Maailman moottoriurheiluneuvosto julkisti keskiviikkona nipun suuria suunnanmuutoksia, joilla rallin MM-sarjasta pyritään tekemään sekä urheilullisesti että taloudellisesti kannattavampaa uusille tulijoille.

Konseptissa esitetään muun muassa Rally1-autojen hybridiyksiköstä luopumista jo tämän kauden jälkeen. Menetettyä suorituskykyä paikataan rajoittimeen ja aerodynamiikkaan tehtävillä muutoksilla ja auton kokonaispainon keventämisellä.

Samalla lähes miljoonan euron arvoisten autojen hintaa pyritään rajoittamaan jatkossa 400 000 euroon. Huomiota herättävin muutos antaa kenelle tahansa mahdollisuuden ostaa Rally1-autot suoraan kisan jälkeisestä parc ferméstä.

Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala arvelee, ettei varsinkaan viimeksi mainittu uudistus herätä autotehtaissa riemunkiljahduksia.

– Se oli vähän erikoinen asia, että auto pitää pystyä myymään heti kilpailun jälkeen. En missään nimessä usko, että autonvalmistajat ovat kovin innoissaan, koska miten se myyminen määritetään kilpailun jälkeen? Latvala hämmästelee MTV Urheilulle.

– Joskus auto voi olla huonossa kunnossa, jos sillä on osuttu johonkin, toisissa kisoissa se voi olla paremmassa kunnossa. Joutuuko siinä valmistaja ottamaan tappiota sen auton osalta? Vaikeita kysymyksiä, jotka pitää pystyä käymään läpi ennen kuin sitä sääntöä nuijitaan.

LUE MYÖS: Rallin MM-sarja myllätään uuteen uskoon – asiantuntija nostaa yhden muutoksen ylitse muiden: "Olisi pitänyt tapahtua jo kauan sitten"

Autotehtaille rasitusta luo myös se, että autoja pitää pystyä valmistamaan nykyistä enemmän, jos niiden myynti kisojen jälkeen toteutuu.

– Tällä hetkellä tehdään maksimissaan kymmenen autoa vuodessa. Niitä pitää sitten pystyä tekemään enemmän. Yhden Rally1-auton tekeminen vie kaksi kuukautta, Latvala huomauttaa.

Maailman moottoriurheiluneuvoston luonnos siirtyy seuraavaksi FIA:n MM-rallikomission pohdittavaksi. Sen pohjalta komissio valmistelee uuden aikakauden sääntökirjan valmiiksi kesäkuun loppuun mennessä.

Uusia kuluja hybridikustannusten tilalle

Latvala ehti kuulla edessä olevista isoistakin muutoksista jo loppuvuonna FIA:n palkintogaalassa. Huhut alkoivat konkretisoitua helmikuussa Ruotsin MM-rallin yhteydessä. Siitä huolimatta kerralla tehtynä muutokset vaikuttavat Latvalasta melkoisen suurilta.

– Pieniä aavistuksia oli hybridin osalta, että ne tullaan nostamaan pois autosta, Latvala sanoo.

– Kun hybridipäätöksiä tehtiin joskus 2019, silloin ei osattu miettiä näitä lisäkustannuksia, mitä se tuo. Ei siis vain sitä, että se on autossa, vaan myös logistinen puoli, hän lisää.

Hybridiyksiköiden aiheuttamat kustannukset ovat kasvaneet arvioiduista lähinnä siksi, että niitä on jouduttu lähettämään Eurooppaan huollettavaksi ja kaukokisoihin suunnattaessa ne on turvallisuussyistä kuljetettava erillään autoista.

Tehojen katoamista pyritään kompensoimaan jatkossa pienemmällä kuristimella ja aerodynamiikalla. Tästäkään Latvala ei ole täysin vakuuttunut.

– Se ei ole hyvä asia. Se lisää kustannuksia. Nyt pitää taas sitten yrittää optimoida autoa, mikä lisää meille työtä ja kustannuksia.

Lisää aiheesta:

MM-rallin mullistukselle suitsutusta: "Tulee olemaan aikamoinen mayhem"Rallin MM-sarjaan tehtiin merkittävä muutos – kaksijakoiset seuraukset: "Ei ollut muuta vaihtoehtoa"Jari-Matti Latvala ei usko suunnitelmiin MM-rallin vallankumouksesta – "Se ei ole hyvä kenellekään"Rallin MM-sarjan pomolta painavaa tekstiä lajin nykytilasta – "Nämä ovat elintärkeitä aikoja"Rallin MM-sarjaan odotetaan mullistavaa uudistusta – Jari-Matti Latvalalta huima arvio aikataulusta: "Siihen pitää varautua"Tommi Mäkiseltä tyrmäys rallin MM-sarjan kunnianhimoiselle tavoitteelle
MM-ralliJari-Matti LatvalaToyotaRalliUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

MM-ralli
  • 17:17
    Sebastien Loeb

    Sebastien Ogier jahtaa maanmiehensä hurjaa ennätystä – näin Sebastien Loeb kommentoi

  • 06:57
    Kalle Rovanperä

    Juha Kankkunen varoittaa Kalle Rovanperästä

  • Eilen11:53
    Ott Tänak

    Ott Tänak nosti kätensä pystyyn – Hyundai-tähti tarvitsee lähes ennennäkemättömän ihmeen

  • Eilen07:01
    Ott Tänak

    Nyt jysähti hurjaa tekstiä MM-rallin tallipaikoista – Ott Tänak mukana pelissä

  • 14.9.22:56
    Kalle Rovanperä

    Kalle Rovanperä happamana – mestaruustaistelu mutkistui: "Ei mitään hyvää"