Tieturmia torjutaan turvakaiteilla Ruotsissa

Ruotsalaisten mukaan teräsvaijereilla varustetut turvakaiteet ovat vähentäneet kuolemaan johtaneita törmäysonnettomuuksia jopa 90 prosenttia.

Liikenne- ja viestintäministeriö pohtii parhaillaan keinoja, miten parantaa teiden turvallisuutta Konginkankaan tuhoisan bussiturman jälkeen. Ruotsissa vastaanlaisia onnettomuuksia yritetään estää teräsvaijereilla varustetuilla turvakaiteilla. Vaijeriteitä löytyy Ruotsista jo 1300 kilometriä.

Vaijerikaiteita on rakennettu vilkkaimmin liikennöidyille tieosuuksille jo kuuden vuoden ajan. Uutta kaidetta syntyy noin 300 kilometriä vuodessa.

Ruotsalaisten mukaan kaiteet ovat vähentäneet kuolemaan johtaneita kohtaamisonnettomuuksia jopa 90 prosenttia.

"Yleensä painavat ajoneuvot eivät hurjastele vaan liikkuvat hitaammin, ja kaide siis toimii varsin hyvin", sanoo tieturvallisuusjohtaja Claes Tingvall Ruotsin tielaitokselta.

Moottoripyöräilijät vastustavat

Ruotsin mallia on harkittu myös Suomessa, mutta ainakaan toistaiseksi sitä ei ole haluttu kopioida.

"Moottoripyöräilijät ovat kovasti vastustaneet näitä vaijerikaiteita. He pelkäävät vaijerin leikkaavaa vaikutusta onnettomuustilanteessa. Se on ollut painavin syy", toteaa tiejohtaja Erkki Myllylä Oulun tiepiiristä.

Suomessa sen sijaan on testattu ja otettu käyttöönkin ns. putkikaiteita noin 40 kilometrin matkalla. Tällaisia tienpätkiä löytyy mm. Itä-Suomesta ja Oulun seudulta.

Putkikaide kestää kolhuja hieman vaijerikaidetta paremmin. Turvallisuusominaisuudet ovat testien mukaan molemmissa kutakuinkin samat.

Tiehallinnon arvion mukaan vaijerikaiteen rakentaminen maksaisi noin 40 000 euroa kilometri. Putkikaide tulee noin kymmenen euroa kalliimmaksi.

(MTV3)

(Kymmenen uutiset 25.03.2004)

Liikenne- ja viestintäministeriö selvittää kevään aikana mahdollisuuksia parantaa raskaan liikenteen turvallisuutta.

(Kymmenen uutiset 25.03.2004)

Lue myös:

    Uusimmat