Tieto kulkemaan putkiremontissa

Päätös putkiremontin rahoituksesta tehdään taloyhtiön kokouksessa, kun urakoitsija on valittu ja urakkasopimus on tehty. Rahoituspäätöstä tehtäessä on syytä varautua myös lisä- ja muutostöihin, jotka ovat suurille korjaushankkeille tyypillisiä.

"Yhtiön kannalta on olennaista verotettavan tulon välttäminen", neuvoo Suomen Vuokranantajien vt. toiminnanjohtaja Mia Koro-Kanerva: "Ennakkosäästämisen kohdalla käypä keino on käyttää asuintalovarausta, joka on rahastointiin verrattuna huomattavasti joustavampi. Maksimi yläraja asuintalovarauksessa on 68 € asuinrakennuksen pinta-alan neliömetriä kohden, joten se ei käytännössä tule vastaan suurimmissakaan hankkeissa."

Viestintä on avainasemassa putkiremontin onnistumisessa. Siihen on kiinnitettävä huomiota hankkeen alusta lähtien. Osakkaiden ja asukkaiden tulee saada säännöllisesti ja nopeasti paikkansa pitävää, ajan tasalla olevaa ja ymmärrettävää tietoa putkiremontin vaiheista, aikataulusta ja erityisesti siitä, miten putkiremontti heitä koskee ja minkälaisia mahdollisuuksia se heille tarjoaa. Jo aivan hankkeen alkuvaiheessa on sovittava, kuka tiedottamisesta vastaa.

"Putkiremonteissa on usein huomattu, ettei sitä ole määrätty kenenkään vastuulle", toteaa Markku Kulomäki. "Isännöintisopimuksessa ei ole selvää mainintaa siitä, millä tavalla viestintätehtävät hänelle kuuluvat. Kuitenkin putkiremonteissa tarvitaan viestintävastaava huolehtimaan siitä, että tarpeellinen viesti menee oikeaan aikaan oikeille henkilöille ja oikealla tavalla."

Myös Jaakko Laksolan mielestä olisi paras, jos koko hankkeelle olisi sekä viestintäsuunnitelma että käsikirja, jossa sen eri vaiheiden toteuttaminen on esitetty. Ulkopuolisen tiedottajan palkkaaminenkaan putkiremontin ajaksi ei saattaisi olla hassumpi ajatus, muistuttaa Simo Vihemäki: "Voidaan myös sopia urakoitsijan kanssa siitä, mikä on hänen tiedottamisvelvollisuutensa laajuus ja maksaa siitä hänelle." Viestintävastaavan tehtävät voidaan sisällyttää myös esimeriksi projektinjohtajan toimenkuvaan.

Seurantakohteessamme Asunto-osakeyhtiö Satakalliossa projektinjohtajana toimivalla isännöitsijällä viestikapula on pysynyt hyvin käsissä, mutta myös urakoitsija on panostanut tiedonvälitykseen esimerkillisesti: "Nimesin tähän heti alusta alkaen, jo laskentavaiheessa asukaspalveluinsinöörin,"Tapio Virta kertoo. "Arvasin, että asukkaat tahtovat tietää, mitä tehdään ja milloin ja haluavat varmaankin esittää omia toivomuksiaan lisä- ja muutostöistä." Tiedottaminen alkoi järjestämällä asukkaille rapuittain asukasinfo. "Taloyhtiö on asiakkaamme, jonka kanssa olemme tehneet sopimuksen," asiakaspalveluinsinööri Saija Höykinpuro muistuttaa. "Pyrimme palvelemaan yhtiötä ja asukkaita sillä tavalla, että jokainen olisi tyytyväinen ja hommat sujuisivat mahdollisimman hyvin."

Jotta tieto putkiremontista kulkee tehokkaasti kaikille niille joita se koskee - kohteessa asuville osakkaille ja vuokralaisille, mutta myös muualla asuville osakkaille - on välttämätöntä kerätä kaikkien yhteystiedot. Se vaatii paljon postitusta, Jukka Teerimäki myöntää: "Keräämme huoneistokortit, joihin pyydetään kaikkien vuokralaisten ja osakkeen omistajien yhteystiedot, sähköpostit ja matkapuhelin ja muut numerot. Sitä kautta saadaan viesti osakkaille myös sähköpostilla tai tekstiviestillä, jos on toimitettava erityisiä ilmoituksia normaaleitten tiedotusten lisäksi."

Tietyissä hankkeen vaiheissa toimitetaan aina tietynlainen infopakettihuoneistoon ja muistitaululle. Ensimmäinen paketti lähtee asukkaille kolme, neljä viikkoa ennen aloituskatselmusta. Höykinpuro kertoo myös internetin olevan entistä tärkeämmässä asemassa: "Siellä pystyy seuraamaan sitä, missä työvaiheessa mikäkin linja etenee. Samoin yleisimmät tiedotteet ohjeineen sekä huonekorttipohja ja hyväksyntälomake. Tietysti sinne laitetaan aina myös uusimmat tiedotteet, jotka koskevat huoneistoja."

(JKA 2.11.2007)

Lue myös:

    Uusimmat