Tiesitkö, että liukuportaita ei kannattaisi kävellä ylös? Tässä syy

Uuden tutkimuksen mukaan liukuportaissa ei kannattaisi kävellä nopeuttaakseen omaa liikkumistaan. Ihmisten pitäisi sen sijaan seisoa paikallaan vierekkäin.

Toiset nauttivat niiden tarjoamasta lepohetkestä jaloille, toiset loikkivat kiireellä hitaampien ohi. Todellisuudessa liukuportaat ovat kätevä tapa liikuttaa isoja ihmisjoukkoja kerrosten välillä. Tutkijat ovat kuitenkin paljastaneet, että ihmiset ovat tähän saakka käyttäneet liukuportaita väärin.

Rullaportaiden käyttäjät ovat tottuneet siihen, että oikealla puolella seistään paikallaan ja hoppuisimmat voivat kiirehtiä ohi vasemmalta. Tämä on kuitenkin aivan väärä tapa nopeuttaa liikkumista varsinkin ruuhka-aikana. 

Sen sijaan liukuportaiden molemmat puolet tulisi ottaa käyttöön niin, että ihmiset seisoisivat rinnakkain portailla. Tutkijat paljastavat tämän nopeuttavan ihmisten liikkumista, mutta myös lisäävän turvallisuutta. 

Mustelmiakin tulee

Suositukset liukuportaissa kävelemisen välttämisestä johtuvat turvallisuuskysymyksistä, vaikka Washingtonin metron johtaja Paul Wiedefelt aiemmin erehtyikin sepittämään portaiden kärsivän siitä, että liikkuminen tapahtuu pääsääntöisesti vain oikealla puolella. Liukuporrasvalmistaja Otisin otettua osaa keskusteluun selvisi kuitenkin, että tärkein tekijä on käyttäjäturvallisuus. HKL:n infra- ja kalustoyksikön johtaja Artturi Lähdetie yhtyy kansainväliseen näkemykseen.

– Kyllä kaikki lähtee siitä, että liikkuminen liukuportaissa tehdään jokaiselle turvalliseksi. Ryysiksessä voi esiintyä tuuppimista ja tönimistä toisinaan, ja siksi liukuportaiden käyttäjiä ohjeistetaan aina pitämään kiinni käsijohteesta.

Suuremmilta onnettomuuksilta on Lähdetien mukaan Suomessa vältytty maanlaajuisesti.

– Pienempiä tapaturmia toki sattuu vuosittain ja niistä saattaa syntyä mustelmia. Nämä johtuvat kuitenkin lähes poikkeuksetta liukuportaiden käyttäjän omasta kompuroinnista.

Lähdetie kertoo, että viime aikoina joitakin vaaratilanteita on syntynyt Helsinki-Vantaan lentokentän pitkissä rullaportaissa, kun matkalaukkuja on yritetty kuljettaa kielloista huolimatta mukana liukuportaissa. Pudonneet matkalaukut eivät kuitenkaan ole aiheuttaneet pahempia onnettomuuksia. 

Ihmiset tarvitsevat omaa tilaa ruuhkassakin

Lontoossa Holbornin metroasemalla tehtiin viime vuonna kokeiluja, jotka tukevat asiantuntijoiden näkemyksiä siitä, että liukuportaissa pitäisi kävelemisen sijaan aina pysyä paikallaan. Kun portaita käytetään vierekkäin seisten, mahdollistaa se useamman ihmisen samanaikaisen liikkumisen. Lontoossa käytännön todettiin vähentävän ruuhkia noin 30 prosentilla. Myös Lähdetie on kokeilusta tietoinen.

– Lontoon malli on kuitenkin hyvin teoreettinen.

Lähdetie muistuttaa, että maailmalla monet metroasemat ja niiden yhteyteen rakennetut liukuportaat ovat vanhoja ja kapeita.

– Suomessa metroasemilla liukuportaat ovat isoja ja leveitä ja raidealue on tilava.

Ruuhkia ehkäisee myös se, että matkustajamäärät ovat huomattavasti pienempiä kuin isoissa maailmankaupungeissa.

Suomessa ei syytä ryhtyä muuttamaan tapojaan

Yhdysvalloissa tutkijoiden suosittelema tapa käyttää liukuportaita vieretysten seisten, on saanut psykologit ärähtämään. New York Timesin haastattelema professori Jeanine L. Skorinko muistuttaa, että ihmiset pitävät omasta tilastaan, eivätkä helposti muuta tapojaan.

– Ihmiset laittavat laukkunsa viereiselle istuimelle junassa matkustaessaan siksi, etteivät halua kenenkään istuvan heidän viereensä, Skorinko selventää yleisesti tunnettua tapaa. 

Artturi Lähdetie lohduttaa, ettei suomalaisten tarvitse pelätä kontaktin muihin matkustajiin kasvavan. Suomessa liukuportaiden käyttäjäkapasiteetti ei ole niin suuri, että ruuhkia pitäisi uudenlaisella matkustustavalla ehkäistä. Myös isompi liikkumatila suomalaisissa rullaportaissa pitää huolen siitä, ettei vierekkäin kulkevia jonomuotoisia muodostelmia täällä tarvita.

Turvallisuuden takaamiseksi liukuportaiden käyttäjän tulisi kuitenkin aina muistaa pysyä paikallaan ja pitää kiinni kaiteesta, olipa se sitten oikealla tai vasemmalla puolen.

Lähteet: NY Times, HKL

***


Lue myös:

    Uusimmat