Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tiesitkö, että liukuportaita ei kannattaisi kävellä ylös? Tässä syy

Tutkijoiden mukaan on tehokkaampaa, jos ihmiset seisovat liukuportaissa.
Tutkijoiden mukaan on tehokkaampaa, jos ihmiset seisovat liukuportaissa.Shutterstock
Julkaistu 25.04.2017 07:51

MTV LIFESTYLE

Uuden tutkimuksen mukaan liukuportaissa ei kannattaisi kävellä nopeuttaakseen omaa liikkumistaan. Ihmisten pitäisi sen sijaan seisoa paikallaan vierekkäin.

Toiset nauttivat niiden tarjoamasta lepohetkestä jaloille, toiset loikkivat kiireellä hitaampien ohi. Todellisuudessa liukuportaat ovat kätevä tapa liikuttaa isoja ihmisjoukkoja kerrosten välillä. Tutkijat ovat kuitenkin paljastaneet, että ihmiset ovat tähän saakka käyttäneet liukuportaita väärin.

Rullaportaiden käyttäjät ovat tottuneet siihen, että oikealla puolella seistään paikallaan ja hoppuisimmat voivat kiirehtiä ohi vasemmalta. Tämä on kuitenkin aivan väärä tapa nopeuttaa liikkumista varsinkin ruuhka-aikana. 

Sen sijaan liukuportaiden molemmat puolet tulisi ottaa käyttöön niin, että ihmiset seisoisivat rinnakkain portailla. Tutkijat paljastavat tämän nopeuttavan ihmisten liikkumista, mutta myös lisäävän turvallisuutta. 

Mustelmiakin tulee

Suositukset liukuportaissa kävelemisen välttämisestä johtuvat turvallisuuskysymyksistä, vaikka Washingtonin metron johtaja Paul Wiedefelt aiemmin erehtyikin sepittämään portaiden kärsivän siitä, että liikkuminen tapahtuu pääsääntöisesti vain oikealla puolella. Liukuporrasvalmistaja Otisin otettua osaa keskusteluun selvisi kuitenkin, että tärkein tekijä on käyttäjäturvallisuus. HKL:n infra- ja kalustoyksikön johtaja Artturi Lähdetie yhtyy kansainväliseen näkemykseen.

– Kyllä kaikki lähtee siitä, että liikkuminen liukuportaissa tehdään jokaiselle turvalliseksi. Ryysiksessä voi esiintyä tuuppimista ja tönimistä toisinaan, ja siksi liukuportaiden käyttäjiä ohjeistetaan aina pitämään kiinni käsijohteesta.

Suuremmilta onnettomuuksilta on Lähdetien mukaan Suomessa vältytty maanlaajuisesti.

– Pienempiä tapaturmia toki sattuu vuosittain ja niistä saattaa syntyä mustelmia. Nämä johtuvat kuitenkin lähes poikkeuksetta liukuportaiden käyttäjän omasta kompuroinnista.

Lähdetie kertoo, että viime aikoina joitakin vaaratilanteita on syntynyt Helsinki-Vantaan lentokentän pitkissä rullaportaissa, kun matkalaukkuja on yritetty kuljettaa kielloista huolimatta mukana liukuportaissa. Pudonneet matkalaukut eivät kuitenkaan ole aiheuttaneet pahempia onnettomuuksia. 

Ihmiset tarvitsevat omaa tilaa ruuhkassakin

Lontoossa Holbornin metroasemalla tehtiin viime vuonna kokeiluja, jotka tukevat asiantuntijoiden näkemyksiä siitä, että liukuportaissa pitäisi kävelemisen sijaan aina pysyä paikallaan. Kun portaita käytetään vierekkäin seisten, mahdollistaa se useamman ihmisen samanaikaisen liikkumisen. Lontoossa käytännön todettiin vähentävän ruuhkia noin 30 prosentilla. Myös Lähdetie on kokeilusta tietoinen.

– Lontoon malli on kuitenkin hyvin teoreettinen.

Lähdetie muistuttaa, että maailmalla monet metroasemat ja niiden yhteyteen rakennetut liukuportaat ovat vanhoja ja kapeita.

– Suomessa metroasemilla liukuportaat ovat isoja ja leveitä ja raidealue on tilava.

Ruuhkia ehkäisee myös se, että matkustajamäärät ovat huomattavasti pienempiä kuin isoissa maailmankaupungeissa.

Suomessa ei syytä ryhtyä muuttamaan tapojaan

Yhdysvalloissa tutkijoiden suosittelema tapa käyttää liukuportaita vieretysten seisten, on saanut psykologit ärähtämään. New York Timesin haastattelema professori Jeanine L. Skorinko muistuttaa, että ihmiset pitävät omasta tilastaan, eivätkä helposti muuta tapojaan.

– Ihmiset laittavat laukkunsa viereiselle istuimelle junassa matkustaessaan siksi, etteivät halua kenenkään istuvan heidän viereensä, Skorinko selventää yleisesti tunnettua tapaa. 

Artturi Lähdetie lohduttaa, ettei suomalaisten tarvitse pelätä kontaktin muihin matkustajiin kasvavan. Suomessa liukuportaiden käyttäjäkapasiteetti ei ole niin suuri, että ruuhkia pitäisi uudenlaisella matkustustavalla ehkäistä. Myös isompi liikkumatila suomalaisissa rullaportaissa pitää huolen siitä, ettei vierekkäin kulkevia jonomuotoisia muodostelmia täällä tarvita.

Turvallisuuden takaamiseksi liukuportaiden käyttäjän tulisi kuitenkin aina muistaa pysyä paikallaan ja pitää kiinni kaiteesta, olipa se sitten oikealla tai vasemmalla puolen.

Lähteet: NY Times, HKL

***

Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Helpotusta ikuisuusongelmaan? Helsinki pyrkii sujuvoittamaan metromatkustamista – "Siinä voi olla taustalla maltin puute"Hengenvaarallista leikkiä: Liikkuvan metrojunan ulkopuolella matkustaminen noussut TikTok-ilmiöksi – "Niistä lähtee henki lähes varmasti""Joka päivä on paljon tiukkoja paikkoja" – Lumenkorjuuseen liittyy monia riskejä, mutta lumikuski Jarilla on yksi vinkki, jolla jalankulkijat voivat välttyä vaaratilanteiltaKäveletkö liukuportaissa? Tämän vuoksi se ei kannatakaanSeisotko vai käveletkö liukuportaissa? Yleinen harhaluulo nopeudesta kumottiinLeikki tai ajattelemattomuus radan varrella voi viedä hengen – tai tuoda ainakin mojovan laskun
TurvallisuusLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Turvallisuus
  • Eilen19:53
    Digi

    Mitä jos sähköt katkeavat ja nettikin mykistyy? Varaudu näin

  • Eilen08:45
    Takaisinvedot

    Traficom varoittaa: Poista tämä turvaistuin käytöstä välittömästi!

  • ke14:44
    Itäraja

    Uusi turvaverkko rajoille – Suomi aloittaa yhteistyön santarmistojoukkojen kanssa

  • ke09:42
    Takaisinvedot

    Vauvanvaatteissa vakava vaara – ota nämä heti pois käytöstä!

  • ma18:28
    Kiinteistökauppa

    Tällaiset kaupat puolustusministeri torppasi: Käytöstä poistettu lomakylä, kiinteistö saaressa, metsätiloja