Sankkojen lumisateiden jälkeen kaduilla liikkuu paljon lumikasoja pois siirtäviä työkoneita. Ihmisiltä usein puuttuu maltti ja ymmärrys siitä, miten suuret kuorma-autot ja kuormaajat kannattaisi ohittaa turvallisesti.
Yksi ihminen koukkaa etukautta, toinen takakautta. Töölöläisellä sivukadulla riittää liikkujaa joka ilmansuunnasta siihen tahtiin, etteivät neljä peiliä ja peruutuskamera meinaa riittää jokaisen liikkeen tarkkailuun.
– Monesti on tuntunut siltä, että ihme, että täällä joku säilyy edes hengissä. Tällaisella hiljaisella kadulla on vielä ihan okei, mutta kun mennään tuohon sairaalan eteen Haartmaninkadulle, niin se on ihan oikeasti vaarallista touhua. Parhaimmillaan siinä on viisi konetta pyörimässä, joten on ihme, ettei ole vielä sattunut mitään, sanoo lunta kuljettavaa Staran kuorma-autoa ajava Jari Ryttyläinen.
Kiitävät pyöräilijät ja puhelimeen keskittyvät jalankulkijat suurin riski
Kun lava on lastattu lumella, Ryttyläinen naksauttaa vilkut pois päältä ja painaa pehmeästi kaasua. Kuorma-auto alkaa rullata hitaasti eteenpäin kapeaa katua pitkin, suuntanaan Meilahden Paciuksenkadulla sijaitseva väliaikainen lumenkaatopaikka.
Useimmat todelliset vaaratilanteet tai riskit liittyvät jalankulkijoihin ja pyöräilijöihin, joita on autoja hankalampi havaita ympärillä.
– Katsokaa vaikka, miten paljon täällä on ihmisiä. Meidän pitäisi vielä mahtua tänne sekaan. Saa olla oikeasti tarkkana, tämä ei ole mitään vasemman käden hommaa ollenkaan, Ryttyläinen tuumaa ajaessamme hitaasti Haartmaninkatua pitkin ja virnistää leveästi.
– Talvipyöräily on niin paljon lisääntynyt, että pyöräilijöitä on nyt joka paikassa. Ja jos he eivät pyöräile, niin sitten he kantavat fillareitaan tuolla kinoksessa, Ryttyläinen naurahtaa.
