Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Helpotusta ikuisuusongelmaan? Helsinki pyrkii sujuvoittamaan metromatkustamista – "Siinä voi olla taustalla maltin puute"

4:14"Päästä poistujat ensin ulos", Helsinki pyrkii sujuvoittamaan metroliikennettä opasteinUusien opasteiden toivotaan sujuvoittavan metromatkustamista.
Julkaistu 16.11.2023 18:58
Toimittajan kuva

Mikael Mikkonen

mikael.mikkonen@mtv.fi

Metromatkustamisen ikuisuusongelmaan pyritään saamaan helpotusta uusin opastein. 

Lauttasaaren, Rautatientorin ja Itäkeskuksen metroasemille ilmaantuu lähiaikoina opasteita, jotka kertovat, missä järjestyksessä metrovaunuun astutaan sisälle. 

Opasteisiin turvaudutaan siksi, että oikeaoppinen järjestys metroon astuessa tuottaa monelle vieläkin vaikeuksia. Metro aloitti liikennöinnin Helsingissä vuonna 1982, joten marssijärjestyksen opetteluun olisi ollut aikaa kosolti.

– Ensin ulos ihmiset ja sitten sisään, vahvistaa HSL:n informaatiopäällikkö Joona Packalén.

– On tärkeää muistaa se ja antaa tilaa niille poistuville, kun pyrkii sinne metrojunaan.

Packalén epäilee ilmiön taustalle varsin inhimillistä syytä.

– Ehkä iso syy on se kiire. Siinä voi olla taustalla maltin puute.

Opasteiden taustalla on ajatus myös metron kapasiteetin lisäämisestä. Valistuskampanjan edistymistä seurataan muun muassa pysähtymisaikojen kautta.

– Toki meille tulee myös asiakaspalautetta ja sitten se konkreettinen liikenteen sujuvuus on se tapa mitata näitä asioita, Packalén toteaa.

Lue myös: Miten ympärivuotiseen ajoon tarkoitetut renkaat sopivat Suomen oloihin? Asiantuntija: "Suomalainen autoilija tietää ja tiedostaa, että..." 

Myös rahaa säästyy

Kaupunkiliikenne Oy:n hankejohtaja Heikki Viika uskoo, että mikäli ihmiset oppivat menemään metroon oikeaoppisesti, voi se säästää jopa selvää rahaa.

– Ennen kaikkea siinä säästyy aikaa. Voidaan lyhentää pysähtymisaikoja, kun ihmiset pääsevät nopeasti ulos ja nopeasti sisään, Viika kertoo. 

Metron toiminnan tehostamiseksi on tehty viime vuosina muitakin toimenpiteitä.

– Viime vuonna muutettiin muun muassa rullaportaiden järjestystä niin, että saatiin vähemmän risteäviä polkuja sinne metrolaiturille, Viika sanoo.

Viikan mukaan seuraavan kymmenen vuoden aikana luvassa on myös teknisiä muutoksia.

– Kehitämme uutta liikenteenohjausjärjestelmää. Tuomme siihen tehostuksia, joilla pystytään tulevaisuudessa lyhentämään vuorovälejä vielä entisestään.

Tuoreet opasteet on tarkoitus pitää metroasemilla ainakin kolme kuukautta, mutta on mahdollista, että ne jäävät pysyviksi ohjeiksi asiakkaille. Lauttasaaren, Rautatientorin ja Itäkeskuksen asemat valikoituivat kokeiluun suurien matkustajamääriensä vuoksi. 

Katso yllä olevalta videolta HSL:n informaatiopäällikön ja Kaupunkiliikenne Oy:n hankejohtajan haastattelut kokonaan.

Lue myös: Henkilöauto eksynyt taas pikaratikan kiskoille – poikkeusreitti käytössä

Helsingin päärautatieaseman metroasema pois käytöstä ainakin osan ensi kesää – vielä avoinna, pääseekö metron kyydissä suljetun aseman ohi

Kolmasosa suomalaisista tuntee jonkun, joka ajaa, vaikkei kannattaisi – "Kuljettajan läheinen saattaa ensimmäisenä huomata..."

Lue kaikki uusimmat autoiluun liittyvät uutiset!

Lisää aiheesta:

Työmaakaaos pani pikkukaupungin sekaisin – "Saan hermoromahduksen"Keskustan katkaissut remontti yllätti osan metromatkustajista täysin, liikkumista asemilla rajoitettiin: "Nyt täytyy luovia"Tällaista on metronkuljettajan työ: Paula on ajanut metroa vuodesta 2019VR:n kaukojunista vain hieman yli puolet aikataulussa tänä vuonna – poikkeuksellinen talvi ja rataverkon huono kunto piinaavat: "Raiteet rapistuvat alta"Espoolaiset epäröivät yhä, alkaako länsimetro kulkea jo ensi viikolla: "Olihan se vuosi sitten sama juttu, että piti lähteä, mutta ei lähtenyt"Länsimetron avaisjaispäivää ei ole löyty lukkoon – oikeaa metroa odotellessa on tyydyttävä Länsiretroon
HelsinkiLiikenneJulkinen liikenneMetroJunatAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Helsinki
  • Eilen17:33
    Väkivalta

    Väkivaltainen välikohtaus helsinkiläiskoulussa – kaksi ulkopuolista pahoinpitelivät oppilaan

  • Eilen17:17
    Kuolemantapaukset

    "Tuli huono olo": Asunnon miehellä rikostaustaa – tämä Helsingin parveketurmasta tiedetään

  • Eilen14:38
    Rikos

    Nainen putosi asuntonsa parvekkeelta Hietalahdessa ja kuoli – poliisilla on epäilty

  • Eilen11:54
    Petokset

    Oletko nähnyt hymyilevää miestä? Osti arvokellon iäkkäältä naiselta huijatulla pankkikortilla

  • Eilen11:10
    Punkit

    Punkki puri, helsinkiläisnainen kuoli – ääriharvinaista