Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Leikki tai ajattelemattomuus radan varrella voi viedä hengen – tai tuoda ainakin mojovan laskun

Pendolinon tai IC:n vauhti on kovimmillaan lähes 220 km/h.
Pendolinon tai IC:n vauhti on kovimmillaan lähes 220 km/h. Lehtikuva
Julkaistu 06.03.2016 08:34

MTV UUTISET

Nykyiset junat liikkuvat kovaa ja yllättävän äänettömästi. Jo puolen sekunnin myöhästyminen tai muutama sentti voi olla todella kohtalokasta.

Näin kuvailee kiskoilla haahuilun riskejä VR:n turvallisuuspäällikkö Pekka Ahola. Aholan mukaan myös aikuisväestö kehittelee kaikenlaisia oikopolkuja raiteiden yli, jotta aikaa ja vaivaa säästyisi.

Lapset ja nuoret tekevät samaa, heillä tosin kyse saattaa olla myös ajattelemattomuudesta tai kokeilunhalusta.

Pendolinon tai IC:n vauhti on kovimmillaan lähes 220 km/h. Tällä nopeudella juna liikkuu 60 metriä sekunnissa, 180 metriä kolmessa sekunnissa! Lähijunatkin liikkuvat jopa 160 km/h.

Ihmisen liikkuminen ja oleilu kiskojen liepeillä on erityisen stressaavaa junankuljettajille. Sellaista kuormitusta ei kukaan päiväänsä toivo, mutta silti näitä ajattelemattomia hurjapäitä näkyy. Liian usein. 

MTV Uutisten tietojen mukaan Lahteen torstaina matkalla ollut juna joutui pysähtymään tiukasti jarruttaen, koska kiskojen yli oli juossut lapsia. 

VR:n turvapäällikkö Pekka Ahola muistuttaa, että kiskojen liepeilläkään ei tule leikkiä eikä edes oleskella - eikä varsinkaan kulkea yli radan.

Mistä aita on matalin – kalliiksi tulee

Kaikenlaisia oikopolkuja kuitenkin käytetään ja ne ovat erittäin vaarallisia.

– Tapasin kerran pohjoisella asemalla kaverin, joka kiipesi aidan yli ja ylitti kiskoja. Kysyin häneltä, ”miksi kuljet vaarallista reittiä”. Hän vastasi, että ”olen kuntosalilta tulossa ja tästä pääsee kätevämmin”. Sanoin, että ”jos tulet kuntosalilta, niin varmaan voisit kiertää tuolta sillan kautta ihan kuntoilun ja erityisesti turvallisuuden vuoksi”, kertoo turvallisuuspäällikkö Ahola.

Aholan mukaan aidat ovat usein liian matalia raiteiden varrella, ne eivät pidättele vaeltelijoita. VR ilmoittaa Liikennevirastolle näistä havainnoista.

– Aitojen pitäisi olla niin korkeita, etteivät ne edes houkuttele ylittämään. Kun joku oikoreitti alkaa tulla ongelmaksi, ilmoitamme Liikennevirastolle, jonka vastuulle kuuluu turvallisuuden parantaminen. Turvallisuusyhteistyö Liikenneviraston kanssa sujuu erinomaisesti, hän korostaa.

Ahola muistuttaa, että vaaratilanteet johtavat äkkijarrutuksiin tai hätäjarrun käyttöön ja tästä voi tulla rankka lasku vaaran aiheuttajalle.

– Siinä sitten ihmetellään tuhansien eurojen laskun äärellä, että miten tämä nyt näin kalliiksi tuli, kun hyppäsin vain raiteiden yli. 

Uusia vaunuja jo viillelty

Ilkivalta on myös edelleen VR:lle riesa. Junia sotketaan maaleilla ja heitellään kivillä -  ja aivan uusien paikallisvaunujen penkkejä on viillelty.

Tällainen käytös harmittaa eritoten siksi, että käytännössä siinä tuhotaan meidän kaikkien omaisuutta, koska VR-Yhtymä on valtion omistama yritys.

- En osaa sanoa, mikä olisi oikea tie ilkivallan lopettamiseksi. Mutta ilkivallasta voi tulla nuorelle pitkä lasku. Ja jos ei saada perityksi, VR:n menetykset siirtyvät asiakkaiden maksettavaksi, Ahola sanoo.

Lisää aiheesta:

Jo yli 1 400 junaa on myöhästynyt törttöilijöiden takia: "Yksikään somevideo ei ole sen arvoinen"Valtava joukko liikkunut luvatta raiteilla: Lopputulos "lähes aina kuolettava" tai todella kallisHengenvaarallista leikkiä: Liikkuvan metrojunan ulkopuolella matkustaminen noussut TikTok-ilmiöksi – "Niistä lähtee henki lähes varmasti"Kun juna seisoo pimeässä metsässä ja matkustaja raivoaa, on puheliaan konduktöörin aika loistaa – Rauli on kolmannessa polvessa VR:n mies, jolla on vielä edessään työn ikävin puoliVeturinkuljettajan hätähuuto: Pitäkää huoli, että lapsenne pysyvät poissa junaradalta!Aamuposti: Pokemoneja jahdannut lapsi eksyi keskelle päärataa Hyvinkäällä
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • Eilen21:38
    Kuopio

    Mikä värishow! Puijon torni verhoutui mestarin väreihin

  • Eilen20:43
    OP

    OP:n palvelujen häiriöt ohi

  • Eilen20:03
    Poliisi

    Jyväskylässä kadonnut nainen on löytynyt

  • Eilen19:34
    Sote

    Sotejohtaja: Keskustelu rahoitusmallista ajautunut vaarallisille vesille – "Uhkana kansallinen moraalikato"

  • Eilen18:36
    Viiden jälkeen

    Suomalaisissa tuberkuloosiparantoloissa elettiin villiä nuoruutta: "Monelle se oli elämän paras yhteisö"