Tiedotus ja asiakaspalvelu HKL:n heikkoja kohtia

Eurooppalaisten kaupunkien keskinäisessä vertailussa HKL sijoittuu toiseksi heti Barcelonan jälkeen. Eniten HKL:llä on parannettavaa tiedotuksessa ja asiakaspalvelussa.

Helsingin liikennelaitoksen heikko kohta on liikennehäiriöistä tiedottaminen ja henkilökunnan palveluhaluttomuus. Viisi vuotta jatkuneen seurannan mukaan asiakkaiden tyytyväisyys julkiseen liikenteeseen on hieman vähentynyt.

Kansainvälisessä vertailussa HKL pärjää kuitenkin mainiosti. Tuoreen liikennepalvelututkimuksen mukaan HKL sijoittuu eurooppalaisten kaupunkien keskinäisessä vertailussa toiselle tilalle. Edelle kiilaa vain Barcelona.

Luotettavuus kunnossa

Hyvät arvosanat HKL sai liikenteen luotattavuudesta, turvallisuudesta ja matkustusmukavuudesta. Ihmiset näyttävät myös olevan varsin uskollisia valitsemalleen joukkoliikennevälineelle.

Suunnittelujohtaja Seppo Vepsäläinen HKL:stä uskoo, että HKL:n saaman kritiikin takana ovat suurelta osin kolmena perättäisenä vuonna tehdyt lippujen hintakorotukset.

- Tämä näkyy tuoreessa tutkimuksessa siten, että vain 44 sadasta on nyt tyytyväisiä siihen vastineeseen, mitä lipulla saa. Tästä voisi ottaa oppia tulevassa tariffisuunnittelussa.

HKL aikoo jatkossa katsoa, että sen käyttämissä bussiyhtiöissä suhtaudutaan vakavasti laadullisiin tekijöihin eli bussinkuljettajien palvelukoulutukseen. Tutkimuksen mukaan 57 ihmistä sadasta katsoo, etteivät kuljettajat opasta tai neuvo tarpeeksi. Matkustajien tiedontarve on kasvanut muun muassa uuden matkakorttijärjestelmän myötä.

Joukkoliikenteen vahvuuksia ja heikkouksia luotaava tutkimus tehtiin sisällöltään samanlaisena puhelinhaastatteluna Helsingissä, Tukholmassa, Oslossa, Kööpenhaminassa, Wienissä, Barcelonassa ja Genevessä. Suomessa tutkimusta varten haastateltiin tuhatta pääkaupunkiseudun asukasta.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat