Suomessa kuolee vuosittain liikenneonnettomuuksissa noin 150 ihmistä. Kolmanneksessa onnettomuuksista tien pinta on ollut märkä. Vesiliirron vaara on suuri lumien sulaessa.
Vesiliirto on hengenvaarallinen tilanne, jossa tien pinnalla oleva vesi ei pääse kulkeutumaan renkaan alta pois, vaan muodostaa renkaan eteen ja alle kasvavan vesipatjan.
Vesiliirtoa pelätään enimmäkseen silloin, kun rankkasateet iskevät tien päällä. Vesiliirron riski on kuitenkin olemassa ilman sadettakin, etenkin keväällä.
– Lumien sulamisvedet teillä aiheuttavat myös vesiliirron riskin. Riski saattaa olla jopa suurempi, sillä ilman vesisadetta siihen ei osata varautua, varoittaa Continentalin rengasasiantuntija Jari Alopaeus.
Urasyvyys ratkaisee
Renkaan urasyvyys määrittelee pitkälti sen missä vauhdissa vesiliirron riski on olemassa. Mitä vähemmän urasyvyyttä on jäljellä, sitä helpommin rengas menettää veden vaikutuksesta otteensa tiestä.
– Alin nopeus, jossa lain sallima 1,6 millimetrin urasyvyydellä vastustettu rengas voi joutua vesiliirtoon on vain noin reilu 40 kilometriä tunnissa, sanoo Alopaeus.
Alopaeuksen mukaan turvallinen urasyvyys on vähintään neljä millimetriä.
– Uuden renkaan kahdeksan millimetrin urasyvyys pitää auton kiinni tiessä vielä 80 kilometrin tuntivauhdissa vastaavassa tilanteessa. Haitari on siis turvallisuuden kannalta merkittävä.