Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tiedätkö mikä vaara vaanii kevätteillä?

Autonrenkaiden urasyvyys on helppo mitata kahden euron kolikolla. Jos uran reuna ei peitä hopeareunusta, on aika harkita renkaiden vaihtoa.
Autonrenkaiden urasyvyys on helppo mitata kahden euron kolikolla. Jos uran reuna ei peitä hopeareunusta, on aika harkita renkaiden vaihtoa.
Julkaistu 02.04.2014 10:56(Päivitetty 02.04.2014 10:57)

Suomessa kuolee vuosittain liikenneonnettomuuksissa noin 150 ihmistä. Kolmanneksessa onnettomuuksista tien pinta on ollut märkä. Vesiliirron vaara on suuri lumien sulaessa.

Vesiliirto on hengenvaarallinen tilanne, jossa tien pinnalla oleva vesi ei pääse kulkeutumaan renkaan alta pois, vaan muodostaa renkaan eteen ja alle kasvavan vesipatjan.

Vesiliirtoa pelätään enimmäkseen silloin, kun rankkasateet iskevät tien päällä. Vesiliirron riski on kuitenkin olemassa ilman sadettakin, etenkin keväällä.

– Lumien sulamisvedet teillä aiheuttavat myös vesiliirron riskin. Riski saattaa olla jopa suurempi, sillä ilman vesisadetta siihen ei osata varautua, varoittaa Continentalin rengasasiantuntija Jari Alopaeus.

Urasyvyys ratkaisee

Renkaan urasyvyys määrittelee pitkälti sen missä vauhdissa vesiliirron riski on olemassa. Mitä vähemmän urasyvyyttä on jäljellä, sitä helpommin rengas menettää veden vaikutuksesta otteensa tiestä.

– Alin nopeus, jossa lain sallima 1,6 millimetrin urasyvyydellä vastustettu rengas voi joutua vesiliirtoon on vain noin reilu 40 kilometriä tunnissa, sanoo Alopaeus.

Alopaeuksen mukaan turvallinen urasyvyys on vähintään neljä millimetriä.

– Uuden renkaan kahdeksan millimetrin urasyvyys pitää auton kiinni tiessä vielä 80 kilometrin tuntivauhdissa vastaavassa tilanteessa. Haitari on siis turvallisuuden kannalta merkittävä.

Autonrenkaiden urasyvyys on helppo mitata kahden euron kolikolla.
Autonrenkaiden urasyvyys on helppo mitata kahden euron kolikolla. Jos uran reuna ei peitä hopeareunusta, on aika harkita renkaiden vaihtoa.

Vesiliirtoon voi joutua kaikilla teillä, mutta syvät ajourat kasvattavat riskiä. Turvalliseen tiellä liikkumiseen voi panostaa ennakoimalla tulevia tilanteita.

– On hyvin tärkeää, että kuljettaja on tietoinen siitä, minkälaisilla renkailla ajaa. Sen mukaan sitten sovitetaan ajonopeus sääolosuhteisiin. Sateella kaasujalkaa kevyemmälle ja vältetään urissa ajamista, neuvoo Alopaeus.

Näin toimit vesiliirrossa

Vesiliirtoon joutuessa mahdollisuudet toimia ovat rajalliset. Tärkeintä on kuitenkin pysyä rauhallisena.

– Toimi rauhallisesti ja hallitusti. Paina kytkin pohjaan tai automaattivaihteisella ajaessasi löysää kaasua ja ohjaa autoa menosuuntaan, neuvoo koulutusohjaaja Toni Vuoristo Liikenneturvasta.

Lähde: Deski

Lue myös:

Teillä siirrytään kesänopeuksiin – poliisi muistuttaa turvaväleistä

(MTV LIFESTYLE)

Lisää aiheesta:

Tiedätkö, mitä pelätty musta jää on oikeasti? Sitä voi syntyä jopa kuivalla plussakelillä: "Erityinen riskitekijä"Sadekeli voi yllättää kokeneenkin kuljettajan – pahamaineinen vesiliirto on kuitenkin vältettävissäSadekeli voi yllättää kokeneenkin kuljettajan – opettele toimimaan näin, jos huomaat olevasi vesiliirrossaVesiliirrossa olevaa autoa ei voi ohjata – siihen joutuminen on kuitenkin helppo välttääTalvi yllätti vappuautoilijan – näin pärjäät kesärenkailla takatalven yllättäessäVesiliirto on vältettävissä – toimi näin, jos pahin ehti jo tapahtua
Lifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Lifestyle
  • 10:29
    Ruoka

    Lyömätön terveyspommi, jota kannattaa nyt syödä: "Muutama päivässä riittää"

  • 09:15
    Takaisinvedot

    Älä hypi enää tällä hyppynarulla – Tukesilta varoitus

  • 08:19
    Koirat

    Kolme yllättävää faktaa koirien älykkyydestä – "Äärimmäisen vaikea nähdä koirasta"

  • 07:46
    Ruoka

    Sipuli kannattaakin pilkkoa näin – mullistavaa!

  • 06:31
    Nettiporno

    Miten kumppanin pornon katseluun tulisi suhtautua? "Voitaisiin nähdä enemmän mahdollisuutena"