Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tesla-pomo Elon Musk myönsi viimein: "Emme olettaneet sen olevan niin vaikeaa"

35:55Tesla esitteli Model Y:nSeuraava Suomeen saapuva Tesla on Model Y.
Julkaistu 09.07.2021 06:26

MTV LIFESTYLE – KAUPPALEHTI

Sähköautoja valmistavan Teslan toimitusjohtaja myönsi viikonloppuna yhtiön aliarvioineen sen, miten vaikeaa autonomisten autojen kehittäminen on.

Teslan Elon Musk on vuosien varrella moneen otteeseen maalannut kovin ruusuisen kuvan siitä, kuinka lähellä yhtiö on todellisen itseajavan auton kehittämistä. Nyt hän on vihdoin myöntänyt, että itseajavuus onkin aika vaikea kehitettävä, kertoo The Verge.

Musk vastasi Twitterissä eräälle Tesla-omistajalle, joka oli antanut autolleen lempinimen ”Kaksi viikkoa” viitaten Muskin lukemattomiin lupauksiin, kuinka uudet mallit, teknologiat ja päivitykset ovat aina parin viikon päässä.

Vastauksessaan Musk lupasi Full Self-Driving -järjestelmän betaversion 9 olevan tulossa pian. Kyseessä on sama versio, jonka Musk kuukausi sitten lupasi tulevan 2–3 viikossa.

Lue myös: "Nopeampi kuin yksikään Porsche, turvallisempi kuin mikään Volvo" – Tesla esitteli yli tuhatheppaisen Plaidin

Twiitissä Musk mainitsi itseajavuuden olevan vaikea tapaus, koska sen kehittäminen edellyttää reaalimaailmassa toimivaa tekoälyä.

Musk myöntää, ettei odottanut kehittämisen olevan niin vaikeaa, mutta toteaa, että jälkiviisaana vaikeus näyttää itsestään selvältä.

Tämän havaintonsa kanssa Musk ei suinkaan ole yksin.

Jos julkaisu ei näy, katso se täältä.

Autonomisen ajamisen viisi tasoa

Itseajavuuden voi jakaa varsin laajalle spektrille, ja Teslan Full Self-Driving -varustepaketin nimi voi sekin tietysti tuntua hieman harhaanjohtavalta, kun kyse kuitenkin on ajoavustimista, jotka edellyttävät, että kuski on mukana auton hallinnassa.

Perinteisesti itseajavuus on jaettu asteikolle nollasta viiteen, jossa nolla tarkoittaa autoa vailla mitään ajoapuja. Vitonen puolestaan tarkoittaa täysin itsenäisesti kaikissa olosuhteissa liikkuvaa ajoneuvoa.

Muskin monien visioiden voisi ajatella tähtäävän tasolle 3 tai 4, jossa oltaisiin jo varsin pitkällä auton autonomisuuden kanssa. Aiemmin tänä vuonna Teslalta kuitenkin myönnettiin Kalifornian liikennevirastolle, että yhtiön autot ovat vielä tukevasti tasolla 2. Taso 2 tarkoittaa osittaista automatisointia, joka vielä edellyttää kuskin aktiivista osallistumista.

Itseajavat autot voivat hyvinkin reagoida vaaratilanteisiin nopeammin kuin ihmiskuski ja tehdä vähemmän inhimillisiä virheitä auton hallinnassa, mutta vaaditun kehitystyön määrä on valtaisa.

Erikoiseksi Teslan pyrkimyksen tekee myös se, että yhtiö pyrkii tekemään autoistaan itsenäisesti liikkuvia kameroiden ja konenäön avulla, kun muut valmistajat käyttävät ympäristön havainnoinnissa myös esimerkiksi tutkia ja lidar-antureita.

Vaikka Teslan Autopilot ja Full Self-Driving ovat hyvin toimiessaan mainioita ajoapuja, voivat nekin tulkita ympäristöään vielä väärin, ja onpahan niiden tarkoituksellinen harhauttaminenkin kohtuullisen helppoa.

Lue myös: Tesla luovutti ensimmäiset supertehokkaat Plaid-mallit asiakkailleen kuukausi sitten – yksi paloi jo poroksi

Lisää aiheesta:

Elon Musk: Yksi asia ratkaisee sen, onko Tesla "hyvin arvokas vai täysin arvoton"Mihin Tesla käyttää teknologiaa, jota Elon Musk on avoimesti mollannut?Elon Musk iski kortit pöytään: Teslalta tulossa viimeinkin oikea halpismalli – toinen uutuus ampuu sataseen alle kahdessa sekunnissa ja kulkee lähes 850 kilometriä latauksellaTesla-pomo: "Emme halua murskata kilpailijoitamme" – muistutti tarjouksesta, joka on edelleen voimassaHype hyytyi: Uskoitko näiden autojen olevan arkipäivää vuonna 2020? Niin teki moni muukin, mutta nyt valmistajilla on muita murheitaJenkkitoimittaja vei Tesla Model 3:n ensimmäiselle oikeasti puolueettomalle koeajolle
AutotAutonomiset autotSähköautotElon MuskKauppalehtiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • 14:16
    Ruotsi

    Suomalaisen matkanjärjestäjän bussi suistui tieltä Ruotsissa – kymmenen sairaalaan

  • 12:15
    Liikenneturvallisuus

    Autoilija! Älä anna talvimyräkän yllättää, vaan toimi näin

  • Eilen19:28
    Liikenneturvallisuus

    Kun rekankuljettaja Tarutuuli näki pientareella savuavan auton, hän ei epäröinyt: "Totesin, että nyt on tosi kyseessä"

  • Eilen16:05
    Liikennevalvonta

    Nuori kuski ajoi poliisipartion ohi Vantaalla – tämä näky sai poliisin pysäyttämään ajoneuvon

  • Eilen09:32
    Katsastus

    Liikenteessä kymmeniä tuhansia laittomia henkilöautoja – ei kai omasi ole joukossa?