Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Teppo seurasi Skodansa renkaanvaihtoa aitiopaikalta ja hämmästyi ammattilaisten toiminnasta – tiedätkö sinä, miten momenttiavainta käytetään?

6:20Näin vaihdat renkaat autoosiNäin vaihdat renkaan autoosi.
Julkaistu 18.04.2020 10:53
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka lauantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.

Kysymys: Mihin momenttiavainta tarvitaan renkaanvaihdossa?

Vastaus: Ennen momenttiavaimen käyttöä on olennaista ymmärtää, miksi sitä käytetään. Tämä tuntuu olevan valitettavan epäselvää jopa rengasliikkeissä vaihtotyötä tekeville ”ammattilaisille”.

Lue myös: "Riskiryhmään kuuluvat voivat painaa tööttiä" – koronavirus näkyy myös rengasliikkeissä, mutta näillä vinkeillä selviät operaatiosta itsekin

Autonvalmistaja on määritellyt kunkin mallinsa pyöränpulttien tai -muttereiden kireydelle tietyn ohjearvon. Momenttiavaimella pultit tai mutterit saadaan kiristettyä tähän ohjearvoon – siis täsmälleen oikeaan kireyteen. Näin toimien saavutetaan useita etuja:

  • Vanne kiristyy pyörännapaa vasten tasaisesti, kun kaikki pultit tai mutterit ovat yhtä kireässä.
  • Pyörä pysyy varmasti kiinni autossa, koska yksikään pultti tai mutteri ei jää liian löysään. (Huom! Momenttiavaimen käyttö ei poista jälkikiristyksen tarvetta.)
  • Pyörä on seuraavan kerran helppo irrottaa renkaanvaihdon tai huollon yhteydessä.

Momenttiavainta on käytettävä oikein

Tyypillisimmät käytössä olevat momenttiavaimet ovat mekaanisia tai sähköisiä. Molempiin säädetään tietty momentti. Kun momenttiavaimella tämän jälkeen kiristetään pulttia tai mutteria, avain naksahtaa tai antaa merkkiäänen, kun säädetty pultinkireys on saavutettu.

Olennaista siis on, että momenttiavaimella väännettäessä pultti tai mutteri vielä kiristyy hieman ennen naksahdusta tai merkkiääntä. Naksahduksen jälkeen kiristämistä ei enää tule jatkaa.

Kävin itse kuluvalla viikolla vaihdattamassa kesäpyörät toiseen autooni valtakunnallisen ketjun rengasliikkeessä. Korona-pandemian vuoksi halusin välttää turhia ihmiskontakteja ja pyysin saada ajaa auton itse nosturille ja odottaa renkaanvaihdon ajan autossa. Pääsin siis seuraamaan renkaanvaihtoa aitiopaikalta. Kiinnitin huomiota siihen, että auton ympärillä häärineet neljä asentajaa ampuivat pyöränpultit pyssyllä todella tiukkaan. Tämä jälkeen käyttöön kyllä otettiin momenttiavain. Ainakin takarenkaiden kohdalla, joiden kiristämistä pystyin seuraamaan säätämällä sivupeilit oikeaan asentoon, momenttiavaimella väännettäessä pultti ei pyörähtänyt yhtään vaan momenttiavain vain naksahti saman tien. Tämä kertoo, että pultit oli jo pyssyllä väännetty momenttiavaimeen säädettyä arvoa kireämpään. Pelkkä momenttiavaimen naksahdus ei siis ole autuaaksi tekevä asia, vaikka moni ”ammattilainenkin” niin tuntuu kuvittelevan.

Tultuani kotiin, päätin selvittää, mihin kireyteen pultit oli kiristetty. Säädin momenttiavaimeen automallilleni tarkoitetun arvon 120 Nm, jonka jälkeen yritin kiristää muttereita. Avain naksahti heti – ilman, että pultti kiristyi yhtään. Tämän jälkeen nostin 10 Nm välein momenttiavaimen säätöä. Avaimeni asteikko loppui 214 Nm:iin ja vielä siinä lukemassa avain naksahti pultin pyörimättä. Autoni pyöränpultit oli siis rengasliikkeessä kiristetty yli 214 Nm:n kireyteen, kun niiden olisi pitänyt olla 120 Nm:ssä.

Mitä liian kireällä olevista pyöränpulteista sitten voi seurata?

Liian tiukkaan kiristetyt pultit saattavat venyä. Venynyt pultti ei kulje kierteellä suunnitellusti ja vaurioittaa vähitellen koko kierteen. Myös pultin katkeaminen joko kiristettäessä tai myöhemmin ajossa on mahdollista.

Tarkoitettua suurempi kiristysmomentti saattaa aiheuttaa myös erilaisia vannevaurioita, kuten hiushalkeamia tai pultin reikien venymistä. Pultinreikien venymisen myötä vanne ei enää seuraavalla kerralla kiristy autoon kunnolla, vaikka se sillä kertaa laitettaisiinkin oikeaan momenttiin. Seurauksena saattaa olla pyörän irtoaminen.

Vaurioitumisriskin lisäksi liian tiukkaan kiristettyjen pulttien tai mutterien avaaminen seuraavalla kerralla on todella haastavaa – varsinkin, jos se joudutaan tekemään esimerkiksi rengasrikon sattuessa tien päällä: Yritin itse löysätä tukevalla ristikkoavaimella pultteja rengasliikkeen tämän viikkoisen suorituksen jäljiltä – ei onnistunut. Vaihtamatta siis jäisi tien päällä, ilman järeämpiä työkaluja.

Lue myös: Tiedätkö, miksi auton pyörät pitää tasapainottaa? Näissä tilanteissa se tulisi tehdä

teppoboksi teppo vesalainenMTV Uutiset

Lisää aiheesta:

Autoilija, älä unohda tätä: Turhalta tuntuva toimenpide on oikeasti "ehdottoman tarpeellinen"Tässä 14 mokaa, joihin kokematon tai osaamaton renkaanvaihtaja helposti sortuu – yhdessä asiassa ei kannata luottaa auton ohjekirjaan17 helppoa tapaa mokata renkaanvaihdossa – ethän erehdy luulemaan tätä oikeaksi pultiksi?Oletko nyt ihan varma osaamisestasi? Kolme erittäin hyvää syytä, miksi renkaanvaihto kannattaa jättää ammattilaiselleRenkaanvaihtajan muistilista: 16 vinkkiä, joilla vältät yleisimmät mokatKuva: Tunnistatko turhauttavan tilanteen? Näin lukkopultit pysyvät kunnossa
AutotRenkaatRenkaanvaihtoLiikenneturvallisuusTeppo VesalainenLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ma21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • ma09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa