Teppo seurasi Skodansa renkaanvaihtoa aitiopaikalta ja hämmästyi ammattilaisten toiminnasta – tiedätkö sinä, miten momenttiavainta käytetään?

Näin vaihdat renkaat autoosi 6:20
Näin vaihdat renkaan autoosi.

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka lauantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.

Kysymys: Mihin momenttiavainta tarvitaan renkaanvaihdossa?

Vastaus: Ennen momenttiavaimen käyttöä on olennaista ymmärtää, miksi sitä käytetään. Tämä tuntuu olevan valitettavan epäselvää jopa rengasliikkeissä vaihtotyötä tekeville ”ammattilaisille”.

Autonvalmistaja on määritellyt kunkin mallinsa pyöränpulttien tai -muttereiden kireydelle tietyn ohjearvon. Momenttiavaimella pultit tai mutterit saadaan kiristettyä tähän ohjearvoon – siis täsmälleen oikeaan kireyteen. Näin toimien saavutetaan useita etuja:

  • Vanne kiristyy pyörännapaa vasten tasaisesti, kun kaikki pultit tai mutterit ovat yhtä kireässä.
  • Pyörä pysyy varmasti kiinni autossa, koska yksikään pultti tai mutteri ei jää liian löysään. (Huom! Momenttiavaimen käyttö ei poista jälkikiristyksen tarvetta.)
  • Pyörä on seuraavan kerran helppo irrottaa renkaanvaihdon tai huollon yhteydessä.

Momenttiavainta on käytettävä oikein

Tyypillisimmät käytössä olevat momenttiavaimet ovat mekaanisia tai sähköisiä. Molempiin säädetään tietty momentti. Kun momenttiavaimella tämän jälkeen kiristetään pulttia tai mutteria, avain naksahtaa tai antaa merkkiäänen, kun säädetty pultinkireys on saavutettu.

Olennaista siis on, että momenttiavaimella väännettäessä pultti tai mutteri vielä kiristyy hieman ennen naksahdusta tai merkkiääntä. Naksahduksen jälkeen kiristämistä ei enää tule jatkaa.

Kävin itse kuluvalla viikolla vaihdattamassa kesäpyörät toiseen autooni valtakunnallisen ketjun rengasliikkeessä. Korona-pandemian vuoksi halusin välttää turhia ihmiskontakteja ja pyysin saada ajaa auton itse nosturille ja odottaa renkaanvaihdon ajan autossa. Pääsin siis seuraamaan renkaanvaihtoa aitiopaikalta. Kiinnitin huomiota siihen, että auton ympärillä häärineet neljä asentajaa ampuivat pyöränpultit pyssyllä todella tiukkaan. Tämä jälkeen käyttöön kyllä otettiin momenttiavain. Ainakin takarenkaiden kohdalla, joiden kiristämistä pystyin seuraamaan säätämällä sivupeilit oikeaan asentoon, momenttiavaimella väännettäessä pultti ei pyörähtänyt yhtään vaan momenttiavain vain naksahti saman tien. Tämä kertoo, että pultit oli jo pyssyllä väännetty momenttiavaimeen säädettyä arvoa kireämpään. Pelkkä momenttiavaimen naksahdus ei siis ole autuaaksi tekevä asia, vaikka moni ”ammattilainenkin” niin tuntuu kuvittelevan.

Tultuani kotiin, päätin selvittää, mihin kireyteen pultit oli kiristetty. Säädin momenttiavaimeen automallilleni tarkoitetun arvon 120 Nm, jonka jälkeen yritin kiristää muttereita. Avain naksahti heti – ilman, että pultti kiristyi yhtään. Tämän jälkeen nostin 10 Nm välein momenttiavaimen säätöä. Avaimeni asteikko loppui 214 Nm:iin ja vielä siinä lukemassa avain naksahti pultin pyörimättä. Autoni pyöränpultit oli siis rengasliikkeessä kiristetty yli 214 Nm:n kireyteen, kun niiden olisi pitänyt olla 120 Nm:ssä.

Mitä liian kireällä olevista pyöränpulteista sitten voi seurata?

Liian tiukkaan kiristetyt pultit saattavat venyä. Venynyt pultti ei kulje kierteellä suunnitellusti ja vaurioittaa vähitellen koko kierteen. Myös pultin katkeaminen joko kiristettäessä tai myöhemmin ajossa on mahdollista.

Tarkoitettua suurempi kiristysmomentti saattaa aiheuttaa myös erilaisia vannevaurioita, kuten hiushalkeamia tai pultin reikien venymistä. Pultinreikien venymisen myötä vanne ei enää seuraavalla kerralla kiristy autoon kunnolla, vaikka se sillä kertaa laitettaisiinkin oikeaan momenttiin. Seurauksena saattaa olla pyörän irtoaminen.

Vaurioitumisriskin lisäksi liian tiukkaan kiristettyjen pulttien tai mutterien avaaminen seuraavalla kerralla on todella haastavaa – varsinkin, jos se joudutaan tekemään esimerkiksi rengasrikon sattuessa tien päällä: Yritin itse löysätä tukevalla ristikkoavaimella pultteja rengasliikkeen tämän viikkoisen suorituksen jäljiltä – ei onnistunut. Vaihtamatta siis jäisi tien päällä, ilman järeämpiä työkaluja.

Lue myös:

    Uusimmat