Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka lauantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.
Kysymys: Miksi auton pyörät pitää tasapainottaa? Kuinka usein tasapainotus tulisi tehdä?
Vastaus: Pyörän massan tulisi jakautua tasaisesti sen pyörintäakselin ympärille. Mikäli näin ei ole, kärsivät ajo- ja matkustusmukavuus sekä turvallisuus. Lisäksi epätasapainon aiheuttama värinä tai tärinä vaurioittaa alustan niveliä, pyöränlaakereita, iskunvaimentimia ja jousia.
Aloitetaan terminologiasta: rengas + vanne = pyörä. Tasapainotus tehdään lopulliseen kokonaisuuteen eli pyörään. Epätasapainoa aiheutuu sekä renkaasta että vanteesta. Jo rengasta vanteelle asennettaessa tulisikin pyrkiä siihen, että rengas asennetaan vanteelle niin, että vanteen ja renkaan kehän korkein kohta tulevat vastakkaisille puolille. Näin epätasapaino on lähtötilanteessa pienempi ja selvitään vähemmillä painoilla.
Lopputuloksen kannalta ihanne olisi se, että pyörän massa jakautuisi sen pyörintäakselin ympärille tasaisesti. Käytännössä näin ei kuitenkaan oikeastaan koskaan ole, joten tasapainotusta tarvitaan lähes aina. Myös venttiili ja mahdollinen rengaspainetunnistimen sensori aiheuttavat epätasapainoa.

