Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tiedätkö, miksi auton pyörät pitää tasapainottaa? Näissä tilanteissa se tulisi tehdä

6:20Näin vaihdat renkaat autoosiNäin suoritetaan renkaanvaihto oikeaoppisesti ja turvallisesti.
Julkaistu 04.04.2020 11:03
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen vastaa lukijoidemme liikenneturvallisuusaiheisiin kysymyksiin joka lauantai. Lähetä oma kysymyksesi osoitteeseen autot@mtv.fi.

Kysymys: Miksi auton pyörät pitää tasapainottaa? Kuinka usein tasapainotus tulisi tehdä?

Vastaus: Pyörän massan tulisi jakautua tasaisesti sen pyörintäakselin ympärille. Mikäli näin ei ole, kärsivät ajo- ja matkustusmukavuus sekä turvallisuus. Lisäksi epätasapainon aiheuttama värinä tai tärinä vaurioittaa alustan niveliä, pyöränlaakereita, iskunvaimentimia ja jousia.

Lue myös: "Riskiryhmään kuuluvat voivat painaa tööttiä" – koronavirus näkyy myös rengasliikkeissä, mutta näillä vinkeillä selviät operaatiosta itsekin

Aloitetaan terminologiasta: rengas + vanne = pyörä. Tasapainotus tehdään lopulliseen kokonaisuuteen eli pyörään. Epätasapainoa aiheutuu sekä renkaasta että vanteesta. Jo rengasta vanteelle asennettaessa tulisikin pyrkiä siihen, että rengas asennetaan vanteelle niin, että vanteen ja renkaan kehän korkein kohta tulevat vastakkaisille puolille. Näin epätasapaino on lähtötilanteessa pienempi ja selvitään vähemmillä painoilla.

Lopputuloksen kannalta ihanne olisi se, että pyörän massa jakautuisi sen pyörintäakselin ympärille tasaisesti.  Käytännössä näin ei kuitenkaan oikeastaan koskaan ole, joten tasapainotusta tarvitaan lähes aina. Myös venttiili ja mahdollinen rengaspainetunnistimen sensori aiheuttavat epätasapainoa.

Tasapainotuksen yhteydessä kone mittaa epätasapainon aiheuttamaa pysty- ja sivusuuntaista värähtelyä ja ilmoittaa tarvittavien painojen koot ja paikat. Painot ovat vannetyypistä riippuen vanteeseen kiinnilyötäviä tai liimattavia painoja, joiden materiaalina on useimmiten sinkki tai teräs. Aiemmin tasapainotuksessa käytettiin myös lyijypainoja, mutta niitä ei saa enää saattaa markkinoille. Uskon, että tästä huolimatta jonkun verran lyijypainojakin autojen pyörissä vielä on.

Kuinka usein tasapainotus tulisi tehdä?

Pääsääntönä voisi todeta, että pyörä on syytä tasapainottaa, kun rengas on syystä tai toisesta otettu irti vanteelta ja asennettu uudelleen tai vanteelle on asennettu uusi rengas.

Onkin tärkeää selvittää rengasliikkeestä renkaita hankittaessa, pitääkö ilmoitettu hinta sisällään myös vanteelle asennuksen, tasapainotuksen, uudet venttiilit, alle asennuksen ja kierrätysmaksut. Myös mahdolliset rengaspainetunnistimet saattavat aiheuttaa lisäkustannuksia. Pelkän tasapainotuksen hintaan vaikuttavat pyörän koko sekä vanteen materiaali ja tyyppi. Nopealla silmäyksellä tasapainotusten hintahaarukka eri liikkeissä on aika laaja eli pienellä perehtymisellä muutaman liikkeen hintatasoon voi säästää useita kymppejä.

Myös renkaan paikkauksen jälkeen se tulisi tasapainottaa – tosin usein paikkauksen yhteydessä rengas myös irrotetaan vanteelta, joka sekin itsessään riittää aiheuttamaan tasapainotustarpeen. 

Tarve tasapainotukselle saattaa tulla myös muulloin, esimerkiksi vanhan painon irrottua vanteesta tai renkaan kuluttua epätasaisesti. Epätasaisen kulumisen taustalla ovat usein virheelliset pyöränkulmat, jotka on myös syytä säädättää kohdalleen.

Tyypillisesti tasapainotustarve tulee esiin ohjauksen värinänä tietyssä nopeudessa, jolloin ajo- ja matkustusmukavuus kärsivät. Mikäli tällaista on havaittavissa, kannattaa renkaat ehdottomasti tasapainottaa sillä myös renkaan kosketuspinta tiehen on suunniteltua pienempi epätasapainon vaikutuksesta.

Pitkässä juoksussa epätasapainon aiheuttama värinä tai tärinä vaurioittaa auton alustan niveliä, pyöränlaakereita, iskunvaimentimia ja jousitusta. Lisäksi se saattaa aiheuttaa myös renkaisiin epätasaista kulumaa.

Lue myös: Autoilija, onko sinulla tylsää? Nyt on täydellinen aika tehdä nämä toimenpiteet!

teppoboksi teppo vesalainenMTV Uutiset

Lisää aiheesta:

Älä vain unohda tärkeitä toimenpiteitä, kun vaihdat autoosi talvirenkaatMiten säästää auton rengaskuluissa? Lue ammattilaisen vinkit ja vältä virheet – "Saattaa vaurioittaa pysyvästi"Auton ei missään nimessä kuulu tehdä ajaessa näin – muutaman kympin toimenpiteellä voi välttää monet harmitMuistitko tarkistaa tämän, kun vaihdoit renkaat? Ei välttämättä mene putkeen ammattilaisellakaan!Tähän asiaan eivät kaikki renkaanvaihtajat osaa kiinnittää huomiota – älä ole yksi heistä: "Nykyaikainen rengas on melkoinen high tech -tuote"Oletko nyt ihan varma osaamisestasi? Kolme erittäin hyvää syytä, miksi renkaanvaihto kannattaa jättää ammattilaiselle
AutotRenkaatRenkaanvaihtoAuton toimintaLiikenneturvallisuusTeppo VesalainenLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Autot
  • ma21:04
    Turkki

    Kissa puussa -tilanne kärjistyi Turkissa: Kuski ajoi naisen päälle ja sai turpiinsa

  • ma09:15
    Liikennevalvonta

    Pelkäätkö "peltipoliisia"? Komisario vastaa kysymykseen legendaarisesta cd-levykikasta

  • 14.9.07:34
    Liikennevalvonta

    Poliisi kertoo, kuinka paljon Suomessa on kameratolppia – tämä on yleisin seuraamus, jos "räpsähtää"

  • 13.9.11:55
    Auton huoltaminen

    Onko auton huolto ajankohtainen? Teppo Vesalaisen arvokas vinkki: "Säästin noin 700 euroa"

  • 12.9.17:59
    Takaisinkutsut

    Toyotalla mittava takaisinkutsu Suomessa