Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Renkaanvaihtajan muistilista: 16 vinkkiä, joilla vältät yleisimmät mokat

6:20Näin vaihdat renkaat autoosi
Julkaistu 13.04.2018 18:02
Toimittajan kuva

Teppo Vesalainen

teppo.vesalainen(at)autoliitto.fi

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Kysymys: Mitkä ovat tyypillisimpiä asioita, joiden kanssa renkaanvaihdossa mokataan?

Vastaus: Mikäli päädyt vaihtamaan renkaita itse, kannattaa huomiota kiinnittää ainakin tässä jutussa mainittuihin asioihin. Ja vaikka valintasi olisikin rengasliike ja vaihtotyö ammattilaisen tekemänä, saattaa vinkkilistan läpikahlaamisesta silti olla hyötyä.

1. Valitse renkaiden vaihtopaikka huolellisesti.

Nosta vain tasaisella ja tukevalla alustalla. Epätasaisella tai pehmeällä alustalla tunkki saattaa kaatua, jolloin auto vaurioituu. Myös renkaanvaihtajan loukkaantumisriski on ilmeinen, mikäli näin pääsee tapahtumaan.

2. Varmista auton paikallaan pysyminen

Kytke seisontajarru ja ykkösvaihde. Käytä pyöräkiiloja. Jos vaihdat vasenta eturengasta, on pyöräkiilojen oikea paikka oikean takarenkaan ympärillä eli aina vastakkaisessa kulmassa.

3. Käytä riittävän järeää, ehjää ja asianmukaista tunkkia

Autojen omat tunkit ovat usein tosi heppoisia ja ne on tarkoitettu lähinnä renkaan hätävaihtoon tien päällä. Kun kausivaihdon yhteydessä vaihdetaan kaikki neljä rengasta, joutuu tunkki ajan myötä liian koville.

4. Nosta autoa vain valmistajan sallimasta nostokohdasta 

Väärä nostokohta aiheuttaa vaurioita autoon ja tekee nostosta vaarallista.

5. Käytä asianmukaista nostotyynyä pehmikkeenä auton ja tunkin välissä

Ilman nostotyynyä auton maalipinta kärsii ja seurauksena on ajan myötä ruostevaurio.


6. Löysää pyöränpultteja tai -muttereita hieman ennen kuin nostat autoa

Jos yrität löysätä pultteja tai muttereita vasta sitten, kun auto on jo nostettu ylös, joutuu tunkki suunniteltua kovemmalle rasitukselle. Myös tunkin kaatumisvaara kasvaa.

7. Älä käytä momenttiavainta pulttien tai muttereiden löysäämiseen

Momenttiavain on tarkoitettu vain kiristämiseen. Jos avainta käytetään eri käyttötarkoitukseen kuin on suunniteltu, se saattaa vaurioitua.

8. Tarkasta, ettei pois otettavien renkaiden mahdolliset soviterenkaat jää pyörännapoihin

Mikäli jäävät, ne pitää irrottaa ennen uuden vanteen asentamista. Puhdista samalla myös epäpuhtaudet pyörännavasta.

Soviterenkaita käytetään joissakin tarvikealumiinivanteissa. Jos edellisen renkaan soviterengas unohtuu pyörännapaan, ei uusi rengas kiristy kunnolla. Myös todennäköisyys vanteen vaurioitumiselle on suuri.

Pyörännapaan jääneet hiekanmurut saattavat aiheuttaa sen, että vanne löystyy ja irtoaa.

9. Tarkasta uusien renkaiden pyörimissuunta

Renkaiden pyörimissuuntaa ei tulisi vaihtaa, jotta rengas toimii suunnitellusti ja kestää pidempään.

Merkitse myös niiden renkaiden paikat, jotka otat pois auton alta. Mikäli renkaissa ei ole olennaista kulumiseroa, asenna seuraavana ajokautena edellisen ajokauden eturenkaat taakse ja takarenkaat eteen, pyörimissuuntaa vaihtamatta. Jos kaksi rengasta on selkeästi parempia kuin kaksi muuta, on paremmat renkaat asennettava aina auton takapäähän – vetotavasta riippumatta.

10. Käytä vain asennettaviin vanteisiin tarkoitettuja pultteja tai muttereita sekä tarvittaessa myös soviterenkaita

Jos talvi- ja kesärenkaat ovat erilaisilla vanteilla, ovat myös niiden kiinnityspultit tai -mutterit usein erilaiset. Mikäli uusi vanne ei ole suorasovitteinen, varmista, että vanteessa on asianmukainen soviterengas ennen asennusta.

11. Kiristä ristiin

Älä kiristä vierekkäisiä pultteja tai muttereita peräkkäin, jotta vanne asettuu paikalleen oikein ja kiristyy tasaisesti.

12. Tee lopullinen kiristys momenttiavaimella, kun olet laskenut auton maahan

Ilman momenttiavainta rengas saattaa jäädä liian löysälle tai liian kireälle. Liian löysään jäänyt rengas saattaa irrota.

Liian kireälle jäänyttä rengasta on vaikea irrottaa, jos tienpäällä tulee yllättäen renkaanvaihtotarve. Vanne saattaa myös vaurioitua, jos se kiristetään liian tiukkaan.

13. Säilytä momenttiavainta oikein

Älä jätä momenttia avaimeen kiristyksen jälkeen. Momenttiavain tulee aina säilyttää niin, että se on käännetty nollille. Vääränlainen säilytys pilaa avaimen. Tutustu momenttiavaimen käyttöohjeeseen huolellisesti ennen avaimen käyttöönottoa.

14. Huolehdi, että jätät autoon vararenkaan kiinnittämiseen soveltuvat pultit ja mahdollisesti lukkopulttien tai -muttereiden avaamiseen tarvittavan erikoistyökalun

Jos auton alla olevat renkaat ovat erilaisilla vanteilla kuin vararengas, ei vararengasta saa kiinnitettyä turvallisesti vääränlaisilla pulteilla tai muttereilla. Mikäli auton vanteissa käytetään lukkopultteja tai -muttereita, on myös niiden avaamiseen tarvittava erikoistyökalu pidettävä autossa mukana.

15. Muista renkaiden jälkikiristys momenttiavaimella noin 150–200 kilometrin jälkeen 

On mahdollista, että vanteen ja pyörännavan väliin on jäänyt hiekan muruja tai muita epäpuhtauksia, jotka murentuessaan löystyttävät vanteen. Jälkikiristys on äärimmäisen tärkeä toimenpide.

16. Älä varastoi renkaita likaisina

Pese ja kuivata renkaat huolellisesti ennen varastointia. Poista kulutuspinnan lamelleista ja urista irtokivet.

Mikäli epäilet omaa osaamistasi tai et omista asianmukaisia työkaluja, kannattaa renkaanvaihto jättää suosiolla ammattilaisen tehtäväksi.

teppoboxi

Lisää aiheesta:

Pelkkä renkaanvaihto ei riitä – älä laiminlyö tärkeitä toimenpiteitä: "Vahingot jäävät autoilijan itsensä kärsittäviksi"Tässä 14 mokaa, joihin kokematon tai osaamaton renkaanvaihtaja helposti sortuu – yhdessä asiassa ei kannata luottaa auton ohjekirjaan17 helppoa tapaa mokata renkaanvaihdossa – ethän erehdy luulemaan tätä oikeaksi pultiksi?Oletko nyt ihan varma osaamisestasi? Kolme erittäin hyvää syytä, miksi renkaanvaihto kannattaa jättää ammattilaiselleRenkaanvaihto ei ole vain mutterin kiristämistä – näillä toimenpiteillä turvaa ja säästöäNäin vältät virheet renkaanvaihdossa
RenkaanvaihtoLiikenneturvallisuusTeppo VesalainenAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Renkaanvaihto
  • 11.11.19:28
    Autot

    Tällaista on härdelli rengasliikkeissä nyt: "Heti kun Pekka Pouta lupailee pakkasia, niin lävähtää puhelimet soimaan"

  • 31.10.14:15
    Liikenneturvallisuus

    Yksi päivä herätti renkaanvaihtajat: "Hyvinkin kovaa tahtia on sen jälkeen vaihdettu"

  • 25.10.12:10
    Liikenneturvallisuus

    Älä jätä väliin renkaidenvaihdossa: Turhaksi koettu toimenpide on ehdottoman tarpeellinen

  • 21.10.12:41
    Autot

    Renkaidenvaihto käsillä – vältä tyypilliset virheet!

  • 19.10.11:44
    Renkaat

    "Suuri turvallisuusriski" – autoilija, ethän säästä tässä asiassa?