Mainos

Oletko nyt ihan varma osaamisestasi? Kolme erittäin hyvää syytä, miksi renkaanvaihto kannattaa jättää ammattilaiselle

6:20

Kysy liikenneturvallisuudesta -sarjassamme lukijoiden kysymyksiin vastaavat liikenneturvallisuuden asiantuntijat joka perjantai. Lähetä kysymyksesi osoitteeseen autot(a)mtv.fi. Vastaajana on tällä viikolla Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

Pääkuvan video: Näin renkaat vaihdetaan oikeaoppisesti ja turvallisesti

Kysymys: Onko järkevämpää viedä auto ammattilaiselle renkaanvaihtoon kuin tehdä se itse?

Vastaus: Pyöränvaihto nykyautoon on huomattavasti haasteellisempaa kuin usein oletetaan. Huonoilla tai vääränlaisilla työkaluilla voi saada aikaan kalliita vahinkoja ja pahimmassa tapauksessa jopa teloa itsensä.

Jos ei ole aivan varma siitä, mitä pitää tehdä, ei omista asianmukaisia työkaluja tai käytettävissä ei ole pyöränvaihtoon soveltuvaa turvallista paikkaa, kannattaa homma jättää rengasliikkeen hoidettavaksi.

1. Auton nostaminen

Pyörien vaihto edellyttää auton nostamista. Ei ole yhdentekevää, miten, missä, millä ja mistä kohtaa autoa nostetaan. Autojen omat tunkit, jos sellainen ylipäänsä löytyy, on tarkoitettu vain yksittäisen pyörän hätävaihtoon tien päällä. Näin ollen pyörien turvallinen omatoimivaihto edellyttäisi laadukkaan tunkin hankkimista.

Tunkissa tulisi olla myös asianmukainen nostotyyny, jotta auton maalipinta ei vaurioituisi nostokohdasta. Maalipinnan vauriokohdat muuttuvat nopeasti ruostevaurioiksi.

Autoa nostettaessa sen tulee olla tasaisella alustalla. Esimerkiksi viettävä kotipihan parkkipaikka ei ole turvallinen paikka nostaa autoa. Kaltevalla alustalla auto lähtee herkästi valumaan ja putoaa tunkin päältä.

Lisäksi on tiedettävä, mistä kohdasta autoa on tarkoitettu nostettavan. Nostokohdat on yleensä vahvistettu kestämään tarvittava määrä auton painoa tunkin varassa. Jos nosto tehdään väärästä kohdasta, voi auton helma painua kasaan.

Ammattitaitoisessa rengasliikkeessä pitäisi olla parhaat mahdolliset edellytykset nostamisen onnistumiseen vaurioitta.

2. Pyörien käsittely

Autojen pyöräkoot ovat kasvaneet viime vuosina. Jo 16-tuumainen rengas vanteineen on yllättävän painava – isommista puhumattakaan. Pyörän pudotessa paikaltaan sitä irrotettaessa tai kiinnitettäessä aiheuttaa helposti vaurioita kiinnityspultteihin, vanteeseen tai jarruosiin. Ammattitaitoinen, vuosien kokemuksen omaava rengasasentaja on tottunut pyörien käsittelijä, jolla on rutinoituneet työtavat ja tarvittavat apuvälineet.

Pyörää irrotettaessa on tärkeää kiinnittää huomiota, että myös mahdollinen vanteen keskireiän soviterengas irtoaa vanteen mukana. Joskus soviterengas jää kiinni autoon, pyörännapaan, jolloin se on irrotettava ennen uuden pyörän asennusta. Jos soviterengas unohtuu pyörännapaan, ei uusi pyörä kiristy kunnolla. Myös todennäköisyys vanteen vaurioitumiselle on suuri.

Pyörän irrotuksen jälkeen on tärkeää varmistaa, ettei pyörännapaan jää hiekanmuruja tai muita epäpuhtauksia. Ne saattavat aiheuttaa vanteen löystymisen ja irtoamisen.

Jos kesä- ja talvipyörissä on erilaiset vanteet, on varmistettava, kuuluuko niissä käyttää erilaisia pultteja tai muttereita. Pulttien pituudet ja pulttien tai muttereiden kartion muoto vaihtelevat. Vääränlaisilla pulteilla tai muttereilla kiinnitetty pyörä ei kiristy kunnolla ja saattaa löystyä ajossa. Liian pitkät pultit saattavat myös tietyissä autoissa vaurioittaa jarruosia.

Pyörät tulisi tiukata oikeaan kireyteen tarkalla momenttiavaimella. Asiantuntevalla rengasliikkeellä on paitsi asianmukaiset, kalibroidut momenttiavaimet, myös tiedossaan oikeat kiristysmomentit eri automerkeille ja -malleille sekä niiden erilaisille vannetyypeille. Oikeaan momenttiin kiristetty pyörä pysyy kiinni, mutta on kuitenkin helppo irrottaa, kun irrottamisen aika on.

Liian löysään jätetty pyörä saattaa irrota. Yleensä irtoaminen aiheuttaa paitsi vakavan vaaratilanteen, myös vaurioita autolle.

Liian kireällekään ei pyöriä pidä kiristää. Liian suuri kiristysmomentti saattaa vaurioittaa vannetta ja pultteja tai muttereita sen lisäksi, että pyörän irrottamisesta tulee näin kohtuuttoman hankalaa.

3. Pyörien puhdistus ja säilytys

Pyöriä ei kannata varastoida likaisina. Alta vaihdon jälkeen ne tulisi pestä ja kuivata huolellisesti ennen varastointia. Samalla on syytä poistaa renkaan kulutuspinnan lamelleista ja urista mahdolliset irtokivet. Yleensä pyörien pesu sisältyy rengashotellipalveluja tarjoavien, ammattitaitoisten rengasliikkeiden palveluihin.

Isokokoiset pyörät vaativat paljon tilaa niitä varastoitaessa. Monesti varastotilaa on tarjolla rajallinen määrä ja joissakin taloyhtiössä saatetaan jopa kieltää renkaiden säilyttäminen palokuorman pienentämiseksi. Rengashotellipalvelut tuovat helpotuksen myös näihin säilytysongelmiin.

Myös kuluttajan on oltava hereillä

Valitettavasti kaikkien rengasliikkeiden tarjoamat palvelut eivät ainakaan omissa silmissäni täytä ammattitaitoisen rengasliikkeen kriteereitä. Näin ollen kuluttajan kannattaa harkita huolellisesti, minkä toimijan palveluita päätyy käyttämään. Jos jostain rengasliikkeestä saatu palvelu ei vaikuta vakuuttavalta, kannattaa seuraavalla kerralla kokeilla toista saman alan toimijaa.

Lisää aiheesta
    Mainos
    Mainos

    Uusimmat

    Mainos
    Mainos

    Käytämme evästeitä parantaaksemme käyttökokemusta. Jatkamalla hyväksyt niiden käytön. Tutustu tietosuojakäytäntöömme.

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja