Telia-Soneran asiakaspalvelu tukossa joulun pyhinä

Telia-Soneran asiakaspalveluun pääsy vaati monia yrityksiä ja loputtoman tuntuisen odottelun joulun pyhien aikaan.

Soittaja sai toistuvasti kuunnella nauhoitetta "Odottakaa hetki vielä, ett ögonblick ännu. Asiakaspalvelussamme on tilapäistä ruuhkaa, teitä palvellaan kohta". Odottelu venyi yli puoleenkin tuntiin, eikä vastausta vielä sittenkään tullut. -Tilanne johtuu uusista liittymätarjouksista, joita on kysytty kovin kovin paljon, selvittää viestintäjohtaja Jyrki Karasvirta Telia-Sonerasta.

Joulun pyhien aikana asiakaspalvelun henkilökunta oli Karasvirran mukaan lähes normaali, mistä huolimatta palvelu ruuhkautui pahoin. Minkäänlaisia verkko- tai muita ongelmia Soneralla ei jouluna ollut.

Ruotsissa kolmen operaattorin matkapuhelinverkko romahti jouluaattona tekstiviesteinä lähteneiden joulutervehdysten kuormituksen takia. Suomessa verkkojen vakuutetaan kestävän jouluruuhkan, vaikka tekstiviestien määrä onkin moninkertainen tavalliseen verrattuna.

Suomen televerkko kestää?

-Meillä Suomessa nämä verkkoasiat ovat kyllä hyvin, vakuuttaa viestintäjohtaja Veli-Pekka Nummikoski Elisa Communicationsin Radiolinjasta.

Tekstiviestejä lähtee Suomessakin jouluaattona moninkertainen määrä normaaliin tiistaihin nähden. Operaattorit eivät kilpailusyistä paljasta tekstiviestien määrää. -Vuodessa Suomessa lähetetään yhteensä yli miljardi tekstiviestiä, Nummikoski laskee.

Mikä olisi sellainen tekstiviestimäärä, joka romahduttaisi kotimaiset matkapuhelinverkot? -Onkohan sellaisia määriä edes teoreettisesti olemassakaan tai voikohan sellaisia määriä edes teoriassa tulla, naurahtaa Nummikoski.

-Edes uutena vuotena, jolloin viestit lähtevät puolen tunnin sisään, ei meillä esiinny kapasiteettiongelmia. Se oli takavuosien harmi, verkot ovat siitä parantuneet aika lailla, kertoo Nummikoski.

(MTV3-STT)

Lue myös:

    Uusimmat