Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomalaisoperaattoreiden kilpailussa ennennäkemättömiä piirteitä: Liittymiä pilkkahintaan, kaupan päälle S-ryhmän lahjakortti

Teleoperaattoreiden kilpailu asiakkaista sai kuluneella viikolla ennennäkemättömiä käänteitä, kun liittymiä myytiin erittäin edullisesti.
Teleoperaattoreiden kilpailu asiakkaista sai kuluneella viikolla ennennäkemättömiä käänteitä, kun liittymiä myytiin erittäin edullisesti.
Julkaistu 17.11.2017 16:02
Toimittajan kuva

Carlos Sunila

carlos.sunila@mtv.fi

Suomalaisten teleoperaattoreiden kilpailu asiakkaista sai kuluneella viikolla ennennäkemättömiä piirteitä, kun järisyttävän halpojen liittymien lisäksi tiskiin lyötiin 40 euron lahjakortteja.

Monet hieraisivat silmiään, kun Telia julkisti viime viikolla Singles' Dayn huiman erikoistarjouksensa. Perinteisesti 29,9 euroa maksavaa L -pakettia myytiin 11 euron kuukausihintaan, 11 kuukauden ajaksi.

MTV:n haastattelema Telian kuluttajaliiketoiminnan johtaja Heli Partanen ei paljasta kuinka moni tarttui tähän erikoistarjoukseen. Hän kuitenkin kertoo, että kampanjaan oltiin tyytyväisiä.

– Otettiin kiinni tästä kansainvälisestä Single's Day-ilmiöstä. Tämä erikoistarjous oli voimassa yhden päivän, Partanen kertoo.

– Olimme tyytyväisiä kampanjaan ja siihen, miten se levisi erityisesti sosiaalisessa mediassa. Emme markkinoineet kampanjaa hirveästi.

Muilla suomalaisilla teleoperaattoreilla ei ollut kyseisenä päivänä näin hurjia liittymätarjouksia. Asiaan saatiin kuitenkin muutos kuluneen viikon torstaina, jolloin Telian tarjoukseen tarttuneet asiakkaat saivat MTV:n tietojen mukaan vastaavanlaisen liittymätarjouksen sekä teleoperaattori Elisalta että Dna:lta.

Vielä hurjemmaksi taistelun asiakkaistaan laittoi Elisa, joka tarjosi liittymää vaihtamassa olleille asiakkailleen 40 euron S-ryhmän lahjakorttia, mikäli he jäisivät Elisan asiakkaaksi. MTV:n haltuunsa saaman tarjousviestin mukaan kyseinen tarjous oli henkilökohtainen, eli aivan kaikille lahjakortteja ei jaeltu.

Kuvakaappaus elisaElisa lähestyi liittymää vaihtamassa olleita asiakkaitaan eilen tekstiviestitse, jossa se lupasi liittymän erikoishintaan sekä kaupan päälle 40 euron lahjakortin S-ryhmän liikkeisiin. Kuvakaappaus viestistä on otettu MTV Digin lukijan puhelimesta.

Elisa ei kuitenkaan suostunut kommentoimaan MTV:n pyynnöstä yksittäisten kampanjoiden sisältöä tai toimivuutta.

Dna:lta sen sijaan kerrotaan, että kyseessä on oman asiakaskannan puolustaminen. Yhtiön mukaan se ei kuitenkaan ole jakanut lahjakortteja liittymää vaihtamassa olleille asiakkailleen.

– Koemme, että kyseessä on hetkellinen ylilyönti markkinassa. Kilpailutilanne on koventunut. Eihän 11 euron hinta missään nimessä kannattavaa liiketoimintaa ole, kertoo Dna:n Handset -liiketoiminnan johtaja Cedric Kamtsan.

Telian pudottama hintapommi oli Kamtsanin mukaan yllätys yhtiölle.

– Ilman muuta tämä oli yllätys. Selkeästi ylilyönti on tapahtunut.

"Aika hurjalta kuulostaa"

Tarjouskampanjan aloittaneelta Telialta kerrotaan, ettei heidän tietoon ole tullut muiden operaattoreiden vastatarjouksia tai lahjakortteja. Telian kuluttajaliiketoiminnan johtaja kuitenkin kertoo, että niin sanotut asiakkaiden rescue-operaatiot ovat teleoperaattoreiden normaalia toimintaa.

 – Toki meillä on myös omat asiakkuuden pelastusoperaatiot, mutta tällä hetkellä meillä ei ole mitään lahjakortteja käytössä, Partanen toteaa.

Partasen mukaan on vaikea ottaa kantaa muiden yritysten tekemiin ratkaisuihin, mutta hän toteaa yleisellä tasolla, että lahjakorttien jakaminen kuulostaa hurjalta tilanteessa, jossa myös liittymän hintaa lasketaan.

– Joutuu kuitenkin laskemaan liittymän laskutusta, maksamaan lahjakortit ja palkat myyjille, jolloin hintalappu nousee yleensä korkealle. Mutta kuten sanottu, en tiedä heidän kustannusrakenteistaan, ja miten he ovat laskeneet bisneksen kannattavuuden, Partanen sanoo.

Miten ylipäätään liittymiä voidaan myydä näin halvalla?

Telian kampanjassa myytiin normaalisti lähes kolmekymmentä euroa maksavaa liittymää 11 euron kuukausihintaan uusille asiakkaille. Miten liittymähinta pystyttiin laskemaan Telialla näin alhaiseksi? 

– Meillä tämä erikoistarjous oli targetoitu myytäväksi pelkästään netissä, jotta liittymän myynti voidaan tuottaa halvalla ja minimaalisilla markkinointikustannuksilla. Meille tämä oli erittäin kustannustehokas kampanja, Partanen kertoo.

Nähdäänkö vastaavia tarjouskampanjoita tulevaisuudessa?

– Seuraamme koko ajan markkinailmiöitä ja -sesonkeja. Tuskin on juuri tällaista kampanjaa, mutta pyrimme kuitenkin aina tekemään toimenpiteitä sekä omille asiakkaillemme että asiakashankinnassa, Partanen kertoo.

***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.

Lisää aiheesta:

Sama hinta, eri teleoperaattori – DNA, Elisa ja Telia kiistävät rajoittavansa kilpailuaTeleoperaattorit houkuttelevat Suomessa lähtijöitä supertarjouksilla – vakioasiakkaita rahastetaanHelen uusi Tuijan sähkösopimuksen yksipuolisesti eikä asiakaspalveluun päässyt läpi: "Aivan absurdi tilanne"MTV selvitti: Näin suuret verkkokaupat nostavat ja laskevat hintoja ennen alennusmyyntejä – 30 prosentin alennus olikin oikeasti vajaat 7 prosenttiaYksityisetsivä Teuvon asiakkaat ihmettelivät, kun tältä kilahteli lukuisia samoja tekstiviestejä – syyksi paljastui monia koskettanut DNA:n vikaS-ryhmää piinaavat katalat huijauskampanjat eivät ota laantuakseen – 10 euron televisio osoittautui karvaaksi pettymykseksi
DigiLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Digi
  • 18:27
    Droonit

    Yhdysvalloista jysähti: Armeijalle miljoonia drooneja

  • 16:49
    Tanska

    Tanska pääsi sopuun alle 15-vuotiaiden somekiellosta

  • 07:32
    Tekoäly

    Vaikutusvaltainen arvio: Kiina voittaa tekoälykisan

  • 05:25
    Videopelit

    GTA VI myöhästyy

  • Eilen23:27
    Droonit

    Brysselin lentokentällä drooniepäily – lentoja ohjattiin muualle