Telehallintokeskus: Soneralta selvitys ukkosvahingoista

Telehallintokeskus vaatii Soneraa selvittämään ukkosmyrskyn aiheuttamat vahingot Itä-Suomen puhelinverkossa. Ukkosmyrsky vaiensi lähes neljä tuhatta lankapuhelinta Itä-Suomessa kaksi viikkoa sitten. Liittymistä on saatu korjattua vasta reilu kolmannes.

Telehallintokeskus jätti tänään Soneralle selvityspyynnön ukkosen aiheuttamien vahinkojen määrästä ja korjaustoimista. Soneran on palautettava selvitys perjantaihin mennessä. Teleyritysten olisi itse ilmoitettava telehallintokeskukseen laajoista televerkon häiriöistä, mutta Sonera ei tässä tapauksessa ole niin tehnyt, sanoo johtaja Tapani Rantanen Telehallintokeskuksesta.

Kaksi viikkoa mykkänä olleiden lankapuhelinliittymien omistajat voivat Kuluttajaviraston mukaan saada hyvitystä kuukausimaksusta. Teleyrityksen asiakas maksaa kuukausimaksussaan palvelusta, jota hän ei tässä tapauksessa pysty käyttämään, Kuluttajavirastosta sanotaan. Varsinaista vahingonkorvausvelvollisuutta Soneralla ei ole, sillä ukkonen katsotaan ennalta arvaamattomaksi force majeur -tilanteeksi. Alennusta mielivien kuluttajien on itse otettava yhteyttä paikallisiin kuluttajaneuvojiin, ja korvaus neuvoteltava vian keston mukaan tapauskohtaisesti. Kuluttajaviraston tietoon ei kuitenkaan ole vielä tullut yhtään vaiennutta lankapuhelinta koskevaa valitusta.

Sonera ei vielä ota kantaa mahdollisiin alennuksiin. -Keskitymme parhaillaan vikojen korjaamiseen. Korvauskeskustelujen aika on myöhemmin. Asiakassopimusten mukaan ukkonen katsotaan sopijaosapuolista riippumattomaksi esteeksi, joka vapauttaa korvausvastuusta, tiedotuspäällikkö Maarit Laakso-Eräkallio huomauttaa.
(STT)

Lue myös:

    Uusimmat