Teknologiasta apua oppimisvaikeuksiin

Robottien ja leluteknologian soveltaminen erityisopetukseen on tuottanut hyviä tuloksia lasten oppimisvaikeuksien voittamisessa. Joensuun yliopistossa sovellettu opetusmalli on lisännyt selvästi oppimisvaikeuksista kärsivien lasten sosiaalisia taitoja ja edistänyt myös kielellistä kehitystä.

Vanhemmat ja kasvattajat pelkäävät yleensä sitä, miten paljon tietokoneet ja pelit lisäävät häiriökäyttäytymistä, mutta Joensuussa koko ajatus on käännetty ylösalaisin.

- Aina pitäisi lähteä ajattelemaan niitä tarpeita, että mistä käsin teknologia johonkin tarvitaan, ja silloin erityisopetus antaa tavallaan ihan kuin jonkun tyyppisen laboratorioympäristön tavallaan niin kuin ne ongelmat on sillä tavalla kaikkein selkeimmillään ja kenellekään ei ole epäselvää, että jotain pitäisi tehdä, sanoo professori Erkki Sutinen Joensuun yliopistosta.

Joensuun Pihlajapihan koulussa toteutettavaan opetuskokeiluun osallistuu lapsia, joilla on erilaisia keskittymisvaikeuksia, tarkkaavuushäiriöitä, kielellisiä ongelmia ja autismioireita. Teknologian parissa yhdessä touhuaminen on selvästi häivyttänyt ongelmia ja lisännyt erityisesti vuorovaikutustaitoja.

- Se on selkeästi paljon myönteisempää tässä kun rakennellaan näitä asioita, kuin taas normaali luokassa milloin ehkä tulee sellaista vinoilua ja ehkä vähän toisten aliarvioimistakin, Sutinen jatkaa.

- Huomattiin, että tämmöinen sosiaalinen puoli kehittyi ja sitten myös kielellinen puoli eli lapset pystyivät tekemään aloitteita luokkakaverin suuntaan eli puhumalla kielellisesti ja myös sanattomasti, kertoo Pihlajapihan koulun erityisopettaja Marja Virmajoki-Tyrväinen.

Teknologian hyödyntäminen opetuksessa on vielä vähäistä. Vielä vähäisempää on sen vaikutusten syvällinen ymmärtäminen. Joensuussa on havaittu, että teknologia voi opettaa myös sosiaalisia taitoja.

(MTV3)

(Kymmenen uutiset 05.12.2004)

Lue myös:

    Uusimmat