Verkkokauppajätti Amazonin perustajalta yllättävä Black Friday -säästövinkki: "Katso, mitä tapahtuu"

Black Friday ja keinotekoiset alennukset – näin tunnistat oikeasti hyvän tarjouksen 2:49
Kuinka kuluttaja voi tunnistaa aidon Black Friday -tarjouksen? Osa alennuksista täysin keinotekoisia.

Tämä ostovinkki tulee varsin epätavanomaisesta suunnasta.

Amazonin perustaja ja monimiljardööri Jeff Bezos kehottaa ihmisiä välttämään turhaa ostamista Black Fridayna. Vaikka jokin asia olisikin hyvässä alennuksessa, suosittelee maailman neljänneksi rikkain ihminen miettimään, onko hankinnalle oikeasti tarvetta.

Bezosin CNN:n haastattelussa antama kommentti on kerännyt kritiikkiä, eikä vähiten siitä syystä, että hän on rakentanut omaisuutensa verkkokaupalla, jonka tarkoituksena on nimenomaan saada ihmiset kuluttamaan. Myös Amazon mainostaa verkkosivuillaan tämänkin Black Fridayn parhaita tarjouksia hyvin näkyvästi.

– Jos harkitset ison television ostamista, kannattaa ehkä miettiä vielä vähän, pidä ne rahat ja katso, mitä tapahtuu. Sama juttu jääkaapin tai uuden auton kanssa, Bezos totesi viitaten siihen, että vanhallakin voi pärjätä ihan hyvin.

Bezosin mukaan taloudellisesti epävarmoina aikoina on hyvä hieman pienentää riskejä ja uusien hankintojen sijaan huolehtia siitä, että rahaa on myös pahan päivän varalle.

Tavallisen tallaajan voi tosin olla vaikea ottaa vastaan kulutusvinkkejä mieheltä, jonka omaisuuden arvo on vajaat 120 miljardia dollaria ja jolta laskujen eräpäivät eivät vie yöunia.

"Joukkopsykoosi"

Black Fridayhin, Cyber Mondayhin ja muihin tarjoushulinoihin on suhtauduttu Suomessakin osin kriittisesti. Muun muassa Makia, Varusteleka ja Partioaitta ovat vastustaneet kulutushysteriaa.

– Meidän mielestämme kaikkein epäekologisinta on heittää halpoja tuotteita ihmisille, koska silloin kuluttaminen nousee entistä korkeammalle, vaikkei ehkä tarve olisikaan, Partioaitan toimitusjohtaja Nina Ehrnrooth totesi viime vuonna. 

– Varusteleka ei halua tukea tällaista kansallista "joukkopsykoosia" ja keinotekoisia, kaupallisia alennusmyyntejä. Black Fridaytä lietsotaan FOMO-ilmiöllä (fear of missing out), emmekä halua olla mukana siinä, Varustelekan toimitusjohtaja Jari Laine sanoi niin ikään viime vuoden Black Fridayn kynnyksellä.

Lähteet: CNN, Jalopnik, Forbes

Lue myös:

    Uusimmat