Teiden huono kunto voi aiheuttaa autoilijalle vaaratilanteen – tällaisilla teillä "oltava erityisen varovainen"

Teiden kunto voi vaikuttaa merkittävästi liikenneturvallisuuteen.

Suuri osa suomalaisista kokee teiden kunnon huonontuneen, ja 23 prosenttia on joutunut onnettomuusvaaraan teiden huonon kunnon takia. Asia selviää LähiTapiolan Arjen katsaus -kyselystä

Vaaratilanne voi aiheutua, kun esimerkiksi kuopat ja rikkinäinen asfaltti rikkovat renkaita. Kuoppia väistäessä äkillinen liike voi puolestaan viedä auton hallinnan.

Kyselyn perusteella jopa 81 prosenttia suomalaisista on havainnut viime aikoina merkkejä teiden kunnon huonontumisesta. Teillä havaitaan kuoppia ja railoja, lisääntyneitä uria, routavaurioita sekä kuluneita ajoratamerkintöjä. 

Pääkaupunkiseudulla asuvista 72 prosenttia oli huomannut merkkejä teiden huonommasta kunnosta, vastaavasti maaseutumaisissa kunnissa luku oli jopa 95 prosenttia. 

LähiTapiolan liikenneturvallisuudesta ja autopalveluista vastaava johtaja Tapani Alaviiri pitää kyselyn tulosta pysäyttävänä. 

– Hallitus on osoittanut ensi vuodelle teiden korjausvelan purkamiseen 250 miljoonaa, mutta ei se valitettavasti kovin pitkälle riitä, sillä teiden kunto on heikentynyt jo vuosia ja samalla uutta kulumista tapahtuu koko ajan, Alaviiri sanoi tiedotteessa.

 Korjausvelka tarkoittaa sitä, kuinka paljon rahaa tarvittaisiin, että Suomen tieverkko saataisiin nykytarpeita vastaavaan kuntoon.

Väylävirasto kertoo, että kuluneena kesänä uutta päällystettä on saatu valtion ylläpitämille teille noin 1 500 kilometrin matkalle.

Traficom on arvioinut, että vuosittain maanteiden päällystysmäärän pitäisi olla jopa noin 3 500–4 000 kilometriä, jotta korjausvelka ei kasvaisi. 

Myös raaka-aineiden ja työn hinnan kallistuminen vaikeuttaa teiden kunnon parantamista ja kasvattaa korjausvelkaa.

Uhkana vesiliirto

Kyselyssä vauriotyypeistä painottuivat eniten tien pinnan kuopat ja railot, joita oli havainnut yli 70 prosenttia. Esille nousivat myös myös teiden routiminen ja urat, molempia oli pannut merkille noin puolet vastaajista.

– Jos uran pohjalla on vettä, auto voi joutua vesiliirtoon. Kun vesi jäätyy, lähtee auto nopeasti liukkauden takia hallinnasta, varsinkin jos tiessä on mutkaa, Alaviiri kertoo.

Myös vanhat autot ja huonokuntoiset tiet ovat yhdessä merkittävä riskitekijä. 

Autoalan Tiedotuskeskuksen mukaan vuonna 2022 henkilöautojemme keski-ikä oli noin 12,9 vuotta. Uusimmilla autoilla ajetaan Uudellamaalla, ja harvemmin asutuilla alueilla autojen keski-ikä on korkeampi – eli siellä, missä teiden kunnonkin koetaan olevan kehnompi. 

– Teiden turvallisuuteen vaikuttaa myös kunnossapito. Talvisaikaan teitä täytyy aurata, suolata ja hiekoittaa. Kunnossapidossa ei aina pysytä nopeiden säämuutosten vauhdissa, eivätkä resurssitkaan välttämättä riitä. Tämä on hyvä liikenteessä tiedostaa, Alaviiri sanoo.  

Muuttuva ilmastokin tuo oman osansa teiden korjausvelkaan. Tiet ovat kovalla koetuksella, kun routa-aika on aiempaa lyhyempi ja lämpötila heiluu useammin nollan molemmin puolin.

Miten lisätä turvallisuutta?

Tien kuntoon liittyviin riskeihin voi varautua monella tapaa ja siten ehkäistä vaaratilanteita. Turvallisuutta lisäävät auton ja renkaiden kunnossapito ja oman ajotavan mukauttaminen olosuhteisiin lisäävät turvallisuutta kaikille.

Kuljettaja voi varautua tien kuntoon liittyviin riskeihin monella tapaa ja näin ehkäistä vaaratilanteita. Auton ja renkaiden kunnossapito sekä oman ajotavan mukauttaminen olosuhteisiin lisäävät kaikkien turvallisuutta.

– Talvella esimerkiksi pienemmillä teillä, joille huoltokalustot ehtivät usein vasta pääväylien jälkeen, on oltava erityisen varovainen. Lisäksi varsinkin risteysalueet voivat olla lumentulon jälkeen äärimmäisen liukkaat, kun tien pintaan on kiillottunut lunta, Alaviiri muistuttaa.

Myös tutuilla teillä ja kiireessä sattuu helposti onnettomuuksia. Tämän vuoksi väsyneenä pitäisi muistaa keskittyä ajamiseen ja varata aikaa tarpeeksi kelin mukaisesti.

LähiTapiolan teettämään Arjen katsaus -kyselytutkimukseen osallistui 2 129 suomalaista.

Lähde: LähiTapiola

Lue myös:

    Uusimmat