Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Teiden huono kunto ja kapeus haittaavat myös yritystoimintaa eri puolilla maata

Tie- ja rataverkon suurin haaste on 3–4 miljardin euron korjausvelka.
Tie- ja rataverkon suurin haaste on 3–4 miljardin euron korjausvelka. All Over Press
Julkaistu 09.10.2023 14:21

MTV UUTISET - STT

"Tiet ja radat eivät voi vastata yritysten ja niiden investointihankkeiden tarpeisiin, ellei alati kasvavaa korjausvelkaa lähdetä ratkaisemaan kiireellisesti."

Tie- ja rataverkon suurin haaste on 3–4 miljardin euron korjausvelka. Tämä ilmenee elinkeinoelämän järjestöjen teettämästä selvityksestä, jonka mukaan monilla valta- ja kantateillä on ongelmana teiden huono kunto, kapeus ja ohituskaistojen puute.

Selvityksen perusteella päätieverkosta huonokuntoista on koko Suomessa 13 prosenttia ja hyväkuntoista 62 prosenttia. Eniten huonokuntoisia pääteitä on Lapissa, Pohjois-Pohjanmaalla, Pohjois-Savossa ja Uudellamaalla.

Selvityksessä arvioidaan, että teiden kunnostamisen lisäksi tarvitaan lisää nelikaistaisia teitä ja ohituskaistoja keskeisille osuuksille. Vastaavasti tärkeimmät rataosuudet tulisi muuttaa kaksiraiteisiksi.

– Päärata on Suomen huoltovarmuudelle erityisen tärkeä väylä. Eniten huonokuntoista rataa on Varsinais-Suomessa, Päijät-Hämeessä ja Uudellamaalla. Rautatieliikenne on hyvin häiriöherkkää johtuen muun muassa Suomen rataverkon laajasta yksiraiteisuudesta, kuvailee tuloksia Elinkeinoelämän keskusliitto EK tiedotteessaan.

Maakuntien väyläraportin laativat Destia ja Correct Consulting. Raportissa analysoitiin, kuinka nykyinen tie- ja rataverkko vastaa yritysten tarpeisiin eri maakunnissa. Lisäksi analysoitiin maakuntien väylätarpeiden muuttumista, kun vihreä investointiaalto etenee.

Investoinnit koventavat vaatimuksia

EK arvioi, että Suomessa käynnistynyt investointiaalto asettaa kovia vaatimuksia liikenneinfralle.

– Tiet ja radat eivät voi vastata yritysten ja niiden investointihankkeiden tarpeisiin, ellei alati kasvavaa korjausvelkaa lähdetä ratkaisemaan kiireellisesti.

Elinkeinoelämän järjestöt painottavatkin, että pikaisten kunnostustoimien lisäksi tie- ja rataverkkojen kehittämiseen ja ylläpitoon tarvitaan ennakoitavuutta. Esimerkiksi tehtaiden rakentaminen kasvattaa tiekuljetuksia merkittävästi, ja erikoiskuljetusten tarve lisääntyy tuulivoimaloiden rakennusaikana.

Lue myös: Nyt parannetaan pyöräilyolosuhteita – tutkimushanke tähtää pyöräliikenteen kehitysloikkaan

Lisää aiheesta:

Metsäpomon purkaus: Rapistuneet tiet ja yli tuhat huonokuntoista siltaa uhkaavat jo huoltovarmuuttaAsiantuntijat varoittavat Suomen tieverkoston rapistumisesta, määrärahat uhkaavat laskea – "Ollaan aika tuhon tiellä"Näin teiden kunnossapitoon varatut rahat jaetaan – tietynlainen kevätsää voisi saada eurot riittämään paremminElinkeinoelämä haluaa Suomeen nelikaistaisia teitä – "Ruotsin malli olisi harkitsemisen arvoinen ratkaisu"Helsingistä Ouluun kolmessa ja puolessa tunnissa? – Ruotsissa supernopeaa junaa jo mietitäänSelvitys: Tunnin juna Turkuun, tärkeät tieosuudet kuntoon – etua Suomen kilpailukyvylle
Teiden kuntoJunatLiikenneKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Teiden kunto
  • 10.4.19:01
    Liikenne

    Yksi asia nostaa liikenteessä nopeuksia, mutta parantaa samalla turvallisuutta – arvaatko, mikä?

  • 19.2.09:45
    Liikenne

    Kolmannes autoilijoista ärsyyntyy tähän talviseen ilmiöön – löytyykö sinulta malttia?

  • 04.11.202419:55
    Viiden jälkeen

    Vältä kipu ja sairausloma! Näillä helpoilla kuntoliikkeillä parannat tasapainoa talviliukkailla

  • 28.10.202416:15
    Säkylä

    Säkylästä löytyy Suomen surkein kylätie – tältä se näyttää: "Moni oli varmaan aika pöyristynyt"

  • 20.11.202317:31
    Liikenne

    Teiden huono kunto voi aiheuttaa autoilijalle vaaratilanteen – tällaisilla teillä "oltava erityisen varovainen"