"Tiet ja radat eivät voi vastata yritysten ja niiden investointihankkeiden tarpeisiin, ellei alati kasvavaa korjausvelkaa lähdetä ratkaisemaan kiireellisesti."
Tie- ja rataverkon suurin haaste on 3–4 miljardin euron korjausvelka. Tämä ilmenee elinkeinoelämän järjestöjen teettämästä selvityksestä, jonka mukaan monilla valta- ja kantateillä on ongelmana teiden huono kunto, kapeus ja ohituskaistojen puute.
Selvityksen perusteella päätieverkosta huonokuntoista on koko Suomessa 13 prosenttia ja hyväkuntoista 62 prosenttia. Eniten huonokuntoisia pääteitä on Lapissa, Pohjois-Pohjanmaalla, Pohjois-Savossa ja Uudellamaalla.
Selvityksessä arvioidaan, että teiden kunnostamisen lisäksi tarvitaan lisää nelikaistaisia teitä ja ohituskaistoja keskeisille osuuksille. Vastaavasti tärkeimmät rataosuudet tulisi muuttaa kaksiraiteisiksi.
– Päärata on Suomen huoltovarmuudelle erityisen tärkeä väylä. Eniten huonokuntoista rataa on Varsinais-Suomessa, Päijät-Hämeessä ja Uudellamaalla. Rautatieliikenne on hyvin häiriöherkkää johtuen muun muassa Suomen rataverkon laajasta yksiraiteisuudesta, kuvailee tuloksia Elinkeinoelämän keskusliitto EK tiedotteessaan.
Maakuntien väyläraportin laativat Destia ja Correct Consulting. Raportissa analysoitiin, kuinka nykyinen tie- ja rataverkko vastaa yritysten tarpeisiin eri maakunnissa. Lisäksi analysoitiin maakuntien väylätarpeiden muuttumista, kun vihreä investointiaalto etenee.
Investoinnit koventavat vaatimuksia
EK arvioi, että Suomessa käynnistynyt investointiaalto asettaa kovia vaatimuksia liikenneinfralle.
– Tiet ja radat eivät voi vastata yritysten ja niiden investointihankkeiden tarpeisiin, ellei alati kasvavaa korjausvelkaa lähdetä ratkaisemaan kiireellisesti.
Elinkeinoelämän järjestöt painottavatkin, että pikaisten kunnostustoimien lisäksi tie- ja rataverkkojen kehittämiseen ja ylläpitoon tarvitaan ennakoitavuutta. Esimerkiksi tehtaiden rakentaminen kasvattaa tiekuljetuksia merkittävästi, ja erikoiskuljetusten tarve lisääntyy tuulivoimaloiden rakennusaikana.
Uusimmat
-
08:57
F1-kulisseista kajahti melkoinen jymytieto
-
08:35
Saako pienen koiran häätää isojen puolelta koirapuistossa? Asiantuntija vastaa
-
08:28
Sairaana työskentely on Suomessa yleistä – tyypillisin syy piilee työpaineissa ja kuormittavuudessa
-
08:18
Karmea käänne kesken mestaruuskevään: "Näimme taistelevan hengestään"
-
08:14
Älä sytytä nuotiota maastopalovaroituksen aikaan – tämä grillityyppi on poikkeus
-
08:03
Kolmiodraama-Samilla jo uusi ihastus kiikarissa – piirittävät Petrin kanssa samaa naista
-
07:49
Kokoomus avaa eurovaalikampanjansa kiertueen tänään
-
07:47
Saako Leijonat huippuvahvistuksia? NHL:stä tipahti nippu suomalaisia
-
07:43
Blinken: Israelin isku Rafahiin aiheuttaisi tuhoja, jotka eivät ole hyväksyttävissä
-
07:42
Käteisen käyttö on vähentynyt rajusti Suomessa – asiantuntija kertoo, miksei riihikuivasta päästä kokonaan eroon
-
07:35
Mitä telkkarista tuli viikonloppuna vuonna 1981? Näitä ohjelmia katsottiin 43 vuotta sitten
-
07:29
Valtteri Bottas joutuu maksamaan tiiminsä mokasta – rangaistus pamahti
-
07:16
Kymmeniä ihmisiä kuollut tulvissa Brasilian eteläosassa
-
07:02
"Käytännössä päivittäin vietiin": Kaupat piilottavat juomia ja siirtävät niitä lukkojen taakse – yksi tuote ylitse muiden
-
06:55
Kommentti: Suomikiekon kulisseissa kuohuu jälleen – SM-liigaseurojen painostus tuotti tulosta: ”Pelkäävät kuollakseen”
-
06:54
Bongaa tiltaltti tai hemppo – viikonloppuna havainnoidaan lintuja
-
06:44
Trumpin entinen neuvonantaja todisti historiallisessa oikeudenkäynnissä
-
06:29
Ethän hanki tällaisia kenkiä lapsellesi? Jalkaterapeutti varoittaa riskistä – "En suosittele ostamaan"
-
06:27
Kolme miestä pidätettiin Kanadassa sikhijohtajan murhasta epäiltynä
-
06:19
Israelin hyökkäys Rafahiin voi päättyä verilöylyyn, varoittaa WHO
-
Lataa lisää