Teemu Suninen saanut paljon lokaa niskaansa – mutta onko se ollut aiheellista?

Teemu Suniselle karvas pettymys Viron MM-rallissa –"Yksi uran vaikeimmista kilpailuista" 1:44
Teemu Suniselle karvas pettymys Viron MM-rallissa: "Yksi uran vaikeimmista kilpailuista."

M-Sport Fordin Teemu Suninen on saanut varsin paljon lokaa niskaansa tällä kaudella. Osa kritiikistä on ollut aiheellista, osassa taas on ammuttu niin sanotusti viestintuoja. 

Monte Carlon ja Sardinian MM-rallin keskeytys ulosajoon jo avauserikoiskokeella olivat pahoja töppäyksiä. Hyvät väliajat eivät auta, jos niitä tulee kisassa vain muutama. Siinä vaiheessa tallipäälliköiden kiinnostus ei ainakaan kasva ensi kauden palveluksia ajatellen.

Reilu viikko sitten ajetun Viron MM-rallin jälkeen Suninen sai myös paljon kritiikkiä englanninkielisessä lehdistössä. Suomalaiskuski sijoittui kuudenneksi ollen paras Ford-kuski kilpailussa. Ero kärkeen oli hurja, mutta pitää muistaa, ettei Fiesta WRC:llä ole pärjätty aikoihin Viron tai Suomen kaltaisissa nopeissa soraralleissa.

Myös viime vuonna Suninen oli Virossa paras Ford-kuski ollen silloinkin kuudes. Jos vertailuun otetaan kolme edellistä Suomen MM-rallia, on Sunisen suorittaminen ollut vahvaa. Kaudella 2017 jokelalainen säväytti neljännellä tilallaan, kun taas muuan Ott Tänak oli samalla autolla seitsemäs.  Vuotta myöhemmin Suninen oli Jyskälässä viides. Edelle ehti 4,2 sekunnin turvin Sebastien Ogier Fordillaan, mutta taakse jäi sen sijaan Elfyn Evans. Vuonna 2019 Fordin alamäki nopeissa soraralleissa oli kasvanut entisestään. Suninen sijoittui kahdeksanneksi, mutta oli taas Ford-kuljettaja.

– Nyt minun pitää vain ladata akkuni ja aloittaa seuraavat rallit uudella fiiliksellä. Olin toki pettynyt Viron jälkeen. Sain sieltä ehkä kaksi ehjää pätkää. Ensimmäinen kaupunkierikoiskoe tuli hyvin ja viimeinen metsäpätkä. Niillä erikoiskokeilla auto toimi ja luottamus oli hyvä, Suninen muistelee reilun viikon takaista kisaa WRC.comin sivuilla.

– Ralli oli kuitenkin kaiken kaikkiaan hyvin vaikea ja haastava. Minusta tuntuu, että minulta puuttuu vähän aikaa (WRC-auton) ratissa ja ylipäätään en ole ajanut kovin paljon, Suninen jatkaa.

Suomalaiskuski ajaa tänä vuonna seitsemän MM-rallia WRC-autolla. Muissa MM-ralleissa Suninen on nähty Fordin R5-auton ratissa. Suninen ei aina ole säästellyt sanojaan Fiesta WRC:n suorituskyvyn suhteen. Tästä M-Sportilla ei ole pidetty ja Sunisen asema tallissa on käynyt tukalaksi.

Asema hankaloitui jo viime kaudella, kun Suninen turhaan vaati tallikaveri Esapekka Lapin kanssa parannuksia autoon. Välillä tuntuukin, että moni toimittaja katsoo vain tulosliuskaa, eikä auton suorituskyvystä puhuta halaistua sanaakaan. Tilanne on periaatteessa sama kuin F1-sarjassa keskikastin tiimin kuskilta vaadittaisiin jatkuvasti sijoituksia jättiläisten Mercedeksen, Ferrarin ja Red Bullin joukossa.

Autosportin entinen toimittaja, tätä nykyä Dirtfishille tekstiä tuottava David Evans on epäillyt Sunisen menettäneen otteensa. Sunisen managerin Timo Jouhkin Buag Sports kuitenkin kuittasi melko nasevasti Twitterissä Dirtfishin artikkeliin.

– Oletko varma, että tiedät, mitä kirjoitat – tiedätkö faktat? vastaus kuului. 

Oli miten oli, jäljellä olevien MM-ralliensa aikana tällä kaudella Sunisella ei ole varaa enää paiskoa Fordia näreikköön avauserikoiskokeella. Suninen on sanonut olevansa WRC-auton ratissa jälleen Kreikassa. Hitaissa karkeissa soraralleissa Fiesta WRC:llä on pärjätty viime vuosina varsin hyvin. Iso näytönpaikka on siis edessä syyskuussa perinteikkäässä Akropolis-rallissa.

Lue myös:

    Uusimmat