Suomalainen autokauppaketju Kamux on löytänyt Saksan markkinoilta houkuttelevan kasvusauman. Yhtiö täyttää tyhjiötä suurten merkkiliikkeiden ja pienten paikallisten toimijoiden välissä. Kuumana käyvä keskustelu diesel- ja bensa-autojen tulevaisuudesta ei himmennä Kamuxin kasvuodotuksia.
Suomalaisketjun ulkomaan liiketoiminnoista vastaava johtaja Olli Kilpi puhkuu intoa Hampurin Nedderfeld-autokauppakadulla muutaman kilometrin päässä lentokentästä. Kamux teki viime vuonna hyvän tuloksen ja kasvaa Saksassa 30 prosentin vuosivauhtia.
– Täällä on suuria merkkiliikkeitä, jotka keskittyvät ennen muuta uusiin autoihin. Sitten on pieniä paikallisia toimijoita ja tietysti yksityishenkilöiden välistä käytettyjen autojen kauppaa. Täältä puuttuu yhtenäinen ketju, jonka hinnat ovat edulliset, joka on luotettava ja palvelee hyvin, Kilpi erittelee Saksan markkinatilannetta ja Kamuxin konseptia.
Hänen mukaansa vastaavaa ei todellakaan ole Saksassa tarjolla eikä merkittävää samaan markkinarakoon pyrkivää kilpailijaa ole toistaiseksi näköpiirissä.
– Tässä ei ole kysymys siitä, että nimenomaan suomalaiset tulevat mukaan Saksan käytettyjen autojen kauppaan, vaan siitä, että joku tekee asiat täysin eri tavalla kuin mitä täällä on tähän asti tehty, Kamuxin Saksan maajohtaja Oliver Michels tähdentää.
Hänen mukaansa 80 miljardin euron markkina kasvaa myös jatkossa, vaikka viime vuonna kirjattiin reilun prosentin pudotus. Yksi syy oli kiivaana käyvä keskustelu dieselautojen tulevaisuudesta.
– Dieseleiden merkitys on edelleen suuri ja se myös pysyy sellaisena, Michels vakuuttaa. Yli puolet Kamuxin Hampurin seudun neljässä liikkeessä myymistä autoista on dieseleitä.

