Erityisesti käytetyn auton ostajan kannattaa olla skarppina niin koeajolla kuin kaupantekohetkelläkin.
Oma budjetti määrittelee raamit auton hankinnalle. Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen suosittelee hankkimaan käyttötarkoitukseen sopivan, mahdollisimman uuden ja vähän ajetun auton, joka omalla budjetilla on saatavissa. Uudempi auto on pääsääntöisesti vanhaa turvallisempi.
Varsinkin nuoret haluavat käyttää paljon rahaa näyttäviin vanteisiin ja äänentoistoon. Vesalainen kuitenkin neuvoo, että monesti raha kannattaisi käyttää mieluummin itse autoon.
Vältä näitä virheitä:
1. Ajoasennon säätämättä jättäminen
Käytä aikaa hyvän ajoasennon säätämiseen ennen koeajolle lähtöä. Näin saat varmistettua, että penkin säätövarat riittävät. Mikäli auto tulee myös muiden perheenjäsenten käyttöön, on säätöjen riittävyys varmistettava myös heidän osaltaan ennen ostopäätöksen tekoa.
2. Liian lyhyt koeajo
Koeajoon on syytä varata aikaa. Pelkän korttelikierron sijaan koeajoon olisi hyvä sisällyttää ajamista vaihtelevilla taajama- ja maantienopeuksilla. Jos ajat paljon pimeällä, on myös auton valojen tehokkuus päästävä toteamaan ennen ostopäätöksen tekoa. Tämä onnistuu parhaiten koeajamalla autoa myös pimeällä.
3. Myyjän kertomusten uskominen sinisilmäisesti
Jopa merkkiliikkeissä on myyjiä, jotka tietävät autoista yllättävän vähän tai ainakin saattavat kertoa muunneltua totuutta ostajakandidaatille. Perehdy itse ostamasi auton varusteisiin ennen ostopäätöksen tekoa. Turvaudu tarvittaessa puolueettomaan asiantuntijaan. Näin vältyt yllätyksiltä.
4. Musiikin kuuntelu koeajon aikana
Myyjä saattaa kääntää radion päälle ja saatella ostajaehdokkaan koeajolle letkeän musiikin tahdissa. Radio on kuitenkin syytä sulkea, etteivät mahdolliset kolinat tai muut asiaankuulumattomat äänet jää huomaamatta. Parhaiten alustan kolinoita saa esiin ajamalla koeajon aikana pienten kuoppien tai kaivonkansien yli.
