Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tässä syy: Miksi Puola selvisi Suomea selvästi pienemmillä päästövähennyksillä?

Suomen täytyy vähentää päästöjään 39 prosenttia, kun Puola selviää kahdeksan prosentin pienennyksillä.
Suomen täytyy vähentää päästöjään 39 prosenttia, kun Puola selviää kahdeksan prosentin pienennyksillä.Lehtikuva
Julkaistu 28.07.2016 07:11
Toimittajan kuva
Päivi Mäki-Petäjä

paivi.maki-petaja@mtv.fi

@pmakipetaja

EU-komission viime viikolla julkaisemat maakohtaiset päästövähennystavoitteet herättivät Suomessa hämmennystä. Suomen 39 prosentin päästövähennystavoite tuntuu kovalta verrattuna esimerkiksi Puolan kahdeksaan prosenttiin ja Bulgarian nollaan prosenttiin.

Suurille eroille on yksinkertainen selitys.

– Laskuperuste on yksinkertainen: bruttokansantuote asukasta kohden. Tämän laskuperusteen ovat hyväksyneet kaikki jäsenmaat jo vuonna 2014 ja sen takia köyhimpien ja uusien jäsenmaiden päästövähennystavoitteet ovat muita pienempiä, kertoo neuvotteleva virkamies Tuija Talsi ympäristöministeriöstä.

Periaatteen mukaan EU:n vauraammat maat ottavat muita isomman päästövähennystaakan.

Yksikään maa ei saa kasvattaa päästöjä

– Kaikki maat, joiden päästövähennystavoite on alle 30 prosenttia, ovat maita, joiden BKT per asukas on alle EU:n keskitason, vahvistaa Talsi.

Kun EU määritteli vuoden 2020 päästötavoitteita, köyhimmille maille myönnettiin oikeus lisätä päästöjään. Nyt julkistetut vuoden 2030 tavoitteet ovat tiukempia.

– Jo se on saavutus, ettei yksikään jäsenmaa saa enää kasvattaa kasvihuonekaasupäästöjään. Bulgariankin on pysäytettävä päästöjensä kasvu, huomauttaa Tuija Talsi.

liikenne ruuhka autot moottoritie
Suomessa tärkein keino saavuttaa uudet päästövähennystavoitteet on liikenteen päästöjen hillitseminen.Lehtikuva

Suomen vähennystavoite yllätti

EU:n vauraammille maille päästövähennystavoitteiden laskentaperusteet ovat monimutkaisemmat.

– Meille oli yllätys se, että Suomen tavoitteeksi esitetään peräti 39 prosenttia. Suomessa on kuitenkin tehty jo paljon päästövähennystoimia ja kustannustehokkaimmat toimet on jo tehty. Odotimme 37-38 prosentin vähennystavoitetta, ihmettelee Talsi.

Nyt ympäristöministeriössä käydään yksityiskohtaisesti läpi EU-komission laskentaperusteita, esimerkiksi vaikutusarvioita ja energiankäyttöennusteita.

– Varmasti tässä elokuu kuluu, kun tarkistamme laskelmia. Joudumme varmasti myös pyytämään EU-komissiolta lisätietoja, arvelee Talsi.

sähköautoSähköautot ovat yksi keino liikenteen päästöjen vähentämiseen.Shutterstock

Saksa otti itselleen ison tavoitteen

Euroopan suurimman hiilidioksidipäästäjän Saksan päästövähennystavoite on 38 prosenttia. Se, että Saksan tavoite on Suomea pienempi, ei yllättänyt ympäristöministeriössä.

– Itse asiassa Saksa on ottanut itselleen isomman päästövähennystaakan kuin sille kuuluisi BKT per asukas perusteella, arvioi Talsi.

Viime viikolla jaetut päästövähennysvelvoitteet koskevat päästökaupan ulkopuolista toimintaa eli liikennettä, maataloutta, rakennuksia ja jätehuoltoa. Tavoitteet on saavutettava vuoteen 2030 mennessä. Vertailuvuosi on 2005.

EU:n yhteinen päästövähennystavoite on 40 prosenttia vuoteen 2030 mennessä. Päästökaupan ulkopuolisessa toiminnassa päästöjä on tarkoitus vähentää 30 prosenttia. Loput päästövähennykset toteutetaan teollisuudessa päästökaupan avulla.

Lisää aiheesta:

EU-maille kaavaillaan mahdollisuutta ulkoistaa päästötoimensa kehittyviin maihin Erimielisyyttä hiilinieluista ja ydinvoimasta – EU julkistaa tiistaina esityksensä vuoden 2040 ilmastotavoitteeksiEU esittää Suomelle unionin korkeimpia päästötavoitteita useilla aloilla: "Hienoinen yllätys tämä oli"EU-maat sopuun 2030 ilmastotavoitteen kiristämisestä – "Vielä jää kunnianhimon nostamistarvetta"Komissio odottaa Suomen tarkentavan hiilinielujen arviointia – roimaa päästöjen vähennystä odotetaan: "Tavoite on kova ja siinä on tekemistä"Suomelle tiukka päästövähennysvelvoite vuoteen 2030: "Se on kova tavoite"
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 09:32
    Syntyvyys

    Suomen syntyvyydessä yllätyskäänne

  • 09:32
    Talous

    Suuri tulospäivä: Stora Ensolle valtava pudotus

  • 08:44
    Muutosneuvottelut

    Elisa aloittaa muutosneuvottelut – jopa 400 saatetaan irtisanoa

  • 06:30
    Työttömyys

    Huoli kasvaa: Joka toinen pelkää työnsä puolesta

  • 06:18
    Liikennerikokset

    Mies jahtasi pysäköinninvalvojaa, raivopäinen teko paisutti sakon 28 000 euroon – kauhunhetket videolla