Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomelle tiukka päästövähennysvelvoite vuoteen 2030: "Se on kova tavoite"

2:05Suomelle EU:lta kova päästövähennystavoite
Julkaistu 20.07.2016 21:01
Toimittajan kuva
Päivi Mäki-Petäjä

paivi.maki-petaja@mtv.fi

@pmakipetaja

EU-komission tänään julkistama ehdotus päästövähennysten jaosta jäsenmaiden kesken tuotti Suomelle yllätyksen. Suomen tavoite on odotettua kovempi eli 39 prosenttia.

Vielä suuremmat tavoitteet asetettiin vain Ruotsille ja Luxemburgille. Nyt jaetut päästövähennysvelvoitteet koskevat päästökaupan ulkopuolista toimintaa eli liikennettä, maataloutta, rakennuksia ja jätehuoltoa. Vähennystavoite pitää saavuttaa vuoteen 2030 mennessä.

– Se on kova tavoite. Se on itse asiassa pikkaisen korkeampi kuin mitä odotettiin ja laskettiin. Täytyy nyt vielä tarkistaa komission laskentaperusteet, pohtii ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen (Kesk.).

Lisää biopolttoaineita liikenteeseen

Suomi aikoo saavuttaa tavoitteen pääasiassa vähentämällä liikenteen päästöjä.

– Kyllä keinot ovat tuontiöljyn puolittaminen ja liikenteen biopolttoaineiden nostaminen 40 prosenttiin. Nämä ovat jo hallitusohjelmassa kirjattuja tavoitteita. Nyt pitää katsoa, tarvitaanko lisätoimia esimerkiksi liikenteen sähköistämisessä ja mikä on biokaasun merkitys liikenteessä, miettii Tiilikainen.

Kustannusten nousu huolettaa yrityksiä

Yritykset ovat huolissaan siitä, että liikenteen päästövähennykset nostavat kuljetuskustannuksia.

– On arvioitu, että muutamasta kymmenestä miljoonasta jopa 400 miljoonaan euroon olisivat pelkästään raskaan liikenteen vuosittaiset kustannukset. Se on kova lisätaakka yrityksille sen lisäksi, että ne toimivat jo päästökaupassa, laskee Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n johtava asiantuntija Mikael Ohlström.

Lisää päästövähennyksiä tarvitaan

Suomen ilmastopaneelin puheenjohtaja, professori Markku Ollikainen uskoo, että Suomi saavuttaa tavoitteet melko vaivattomasti.

- Tämä on vielä helppo pala enkä näe, etteikö tätä saavutettaisi, mutta vuoden 2030 jälkeen on hankalampaa. Tämä hoituu biopolttoaineiden lisäämisellä liikenteessä, mutta jatkossa on vaikeampaa, kun uusia päästövähennyksiä joudutaan etsimään kaikista mahdollisista paikoista. Edessähän ovat 80 prosentin päästövähennykset vuoteen 2050 mennessä, muistuttaa Ollikainen.

metsäSuomi toivoo, että metsien hiilinieluja voisi käyttää päästövähennysten kompensoimiseen.Mikko Kormilainen

Joustot ja nielut apuna

Ympäristöministeri Tiilikainen arvioi, että Suomen päästövähennystavoitteet pienenevät vielä muutamalla prosenttiyksiköllä erilaisten joustomahdollisuuksien ansiosta.

- On mahdollista käyttää ajallisia joustoja ja maat voivat tehdä yhteistyötä päästöjen vähentämiseksi. Joustomahdollisuuksia tarjoaa myös huutokaupattavien päästöyksiköiden siirtäminen päästökaupan ulkopuolelle. Lisäksi metsänieluja voidaan käyttää osittain päästövähennysten saavuttamiseen, mutta se vaatii vielä jatkotyötä.

Professori Ollikainen toivoo harkintaa joustomekanismien käyttöön.

- Jos pääetään käyttää joustoja, niiden pitäisi edistää vuoden 2030 - jälkeisen ajan tavoitteita. Niiden käyttöä pitää harkita tarkasti.

Ympäristöjärjestöt ovat kritisoineet hiilinielujen käyttöä päästövähennysten korvaajana. Järjestöt muistuttavat, että lämpenemistä ei voida pysäyttää 1,5 asteeseen ilman konkreettisia päästövähennyksiä.

Lisää aiheesta:

Ilmastovuosikertomus: Suomi ei ole pääsemässä ilmastotavoitteisiinsa Erimielisyyttä hiilinieluista ja ydinvoimasta – EU julkistaa tiistaina esityksensä vuoden 2040 ilmastotavoitteeksiRaportti: Suomen ilmastotavoite karkaa ilman lisätoimia – "Liikenteestä voitaisiin saada selvästi enemmän"Ministeri Harakka haluaa lisää rahaa liikenteen päästövähennystoimiin: "Nyt on totuuden hetki"Liikenteen päästöt puoliksi vuoteen 2030 mennessä: "Olemme edenneet odotettua nopeammin"Ympäristöministeri Tiilikainen ilmastoraportista: Suomen täytyy välttää metsien kaatamista rakentamisen tieltä
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 13:22
    Talous

    Suuri tulospäivä: Metsä Groupin tulos romahti

  • 13:12
    Työmarkkinat

    Suora lähetys kello 14: Millaisin ehdoin työntekijän saa jatkossa irtisanoa? Työministerin tiedotustilaisuus

  • 12:48
    Politiikka

    MTV:n tiedot: Datakeskusten sähköverotuki poistumassa – tilalle kaavaillaan uutta tukea, jotta Google ei hylkäisi Suomea

  • 12:24
    Valokuvaus

    Onko virnistelevä suomalaiskarhu vuoden hauskin luontokuva? Hulvattomat finalistit julki

  • 11:49
    Muutosneuvottelut

    Elisa saattaa irtisanoa 400 ihmistä – ammattiliitto: "Mikään ei riitä"