EU-komission tänään julkistama ehdotus päästövähennysten jaosta jäsenmaiden kesken tuotti Suomelle yllätyksen. Suomen tavoite on odotettua kovempi eli 39 prosenttia.
Vielä suuremmat tavoitteet asetettiin vain Ruotsille ja Luxemburgille. Nyt jaetut päästövähennysvelvoitteet koskevat päästökaupan ulkopuolista toimintaa eli liikennettä, maataloutta, rakennuksia ja jätehuoltoa. Vähennystavoite pitää saavuttaa vuoteen 2030 mennessä.
– Se on kova tavoite. Se on itse asiassa pikkaisen korkeampi kuin mitä odotettiin ja laskettiin. Täytyy nyt vielä tarkistaa komission laskentaperusteet, pohtii ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen (Kesk.).
Lisää biopolttoaineita liikenteeseen
Suomi aikoo saavuttaa tavoitteen pääasiassa vähentämällä liikenteen päästöjä.
– Kyllä keinot ovat tuontiöljyn puolittaminen ja liikenteen biopolttoaineiden nostaminen 40 prosenttiin. Nämä ovat jo hallitusohjelmassa kirjattuja tavoitteita. Nyt pitää katsoa, tarvitaanko lisätoimia esimerkiksi liikenteen sähköistämisessä ja mikä on biokaasun merkitys liikenteessä, miettii Tiilikainen.
Kustannusten nousu huolettaa yrityksiä
Yritykset ovat huolissaan siitä, että liikenteen päästövähennykset nostavat kuljetuskustannuksia.