Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tässä ovat Suomen yli 50 erittäin vaarallista tasoristeystä – miksei niistä päästä eroon?

7:21Miten eroon vaarallisista tasoristeyksistä?Milloin vaarallisista tasoristeyksistä päästään eroon? Väylävirasto vastaa.
Julkaistu 12.08.2025 20:30
Toimittajan kuva
Sanna Pietiläinen

sanna.pietilainen@mtv.fi

Väyläviraston mukaan tasoristeysten lähellä asuvat ihmiset eivät aina katso suopeasti suunnitelmia muuttaa risteystä.

Tasoristeysonnettomuuksien määrä on laskenut viime vuosikymmenten aikana roimasti, mutta yhä niitä sattuu useita joka vuosi. Elokuu 2025 on ollut tässä suhteessa erityisen synkkä kuukausi: kolme ihmistä on kuollut kahdessa eri onnettomuudessa.

Väylävirasto on poistanut tai parantanut tasoristeyksiä tasaiseen tahtiin viime vuosina, mutta risteyksiä on yhä jäljellä noin 2 300. Niistä 51 Väylävirasto on luokitellut erittäin vaaralliseksi. Alla olevassa kuvassa paikat on merkitty karttaan punaisella ympyrällä.

Viiden jälkeen – tasoristeyskartta
Kaikkein vaarallisimmat tasoristeykset ovat keskittyneet rannikolle ja keskiseen Suomeen. Pohjoisessa Suomessa niitä on vain vähän.

Väyläviraston toimialajohtaja Juuso Kummalan mukaan parannus- ja poistotöitä hidastavat rahanpuutteen lisäksi suunnitelmista tehdyt valitukset. 

– Paikallisille asukkaille (muutokset) aiheuttavat usein kiertotien, kun tasoristeys joudutaan siirtämään seuraavaan lähimpään tasoristeykseen. Saatetaan valittaa myös siitä, jos omaa maata joutuu menettämään tiealueeksi, Kummala sanoo.

Osa kaikkein vaarallisimmista risteyksiä on niin sanotusti vartioimattomia eli vaarasta ilmoittaa liikennemerkki, mutta paikalle ei ole liikennevaloja, hälytyskello tai puomia. Kummalan mukaan kaikkien vaarallistenkaan risteyksien muuttaminen vartioiduksi ei aina ole järkevää.

– Kysymys on siitä, mihin verorahoja on tarkoituksenmukaista käyttää. Pahimmillaan tasoristeyksen takana voi olla yksittäinen talo tai pelto. Jos lähdetään tekemään puomit, valot ja äänilaitteet tulee hinnaksi noin 300 000–500 000 euroa per kohde. Siinä noustaan aika nopeasti miljarditasolle, Kummala laskee.

Lue myös: Väylävirasto yrittää vähentää tasoristeyksiä – viikon sisällä jo kolme turmaa

Tuomo Hyysalo ja hänen vaimonsa kuolivat Siilinjärven onnettomuudessa

Tältä näytti Loimaan onnettomuuspaikalla – herkisti kokeneen kuvaajan: "Puistattava tunne"

Poliisi tutkii auringon häikäisyn ja puhelimen käytön vaikutusta Siilinjärven junaturmaan

Jyrkin auto rysähti metsätiellä "näkymättömään" esteeseen – voiko tämä olla laillista?

Lisää aiheesta:

Väylävirasto yrittää vähentää tasoristeyksiä – viikon sisällä jo kolme turmaaHengenvaarallinen liikenneratkaisu on yleisempi kuin suomalaiset luulevat – keskimäärin neljä kuolemaa vuosittainSuomessa yhä 1 880 tasoristeystä ilman turvalaitteita – ”Kaksi kuolonkolaria, ennen kuin saatiin turvalliseksi”Raaseporin turmaristeys on nyt tukittu: "Risteys on tarkoitus sulkea lopullisesti"Liikennevirastolla useita keinoja tasoristeysten turvaamiseksi – osa risteyksistä suljetaan silti: "Mottiin emme voi tietenkään ketään jättää"Liikennevirasto: Viime vuosina rahaa ei ole laitettu yksittäisten tasoristeysten poistoon tai korjaukseen
TasoristeysonnettomuudetJunatJunaonnettomuudetViiden jälkeenKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Tasoristeysonnettomuudet
  • 3.11.15:17
    Junat

    Dramaattinen video: Juna jyräsi rekan voimalla Alankomaissa

  • 23.10.08:52
    Junaonnettomuudet

    Rekka jäi kuskeineen jumiin raiteille Belgiassa eikä kukaan soittanut apua – video näyttää hurjan lopputuloksen

  • 14.10.15:56
    Liikennerikokset

    Roska-auto ajoi junan eteen – vakavasti loukkaantuneelle kuskille tuomio

  • 5.8.20:22
    Siilinjärvi

    Väylävirasto yrittää vähentää tasoristeyksiä – viikon sisällä jo kolme turmaa

  • 3.8.18:46
    Junat

    Mies, nainen ja kaksi koiraa kuolivat junan ja pakettiauton tasoristeysturmassa