Liikennevirastolla useita keinoja tasoristeysten turvaamiseksi – osa risteyksistä suljetaan silti: "Mottiin emme voi tietenkään ketään jättää"

Tällainen on Raaseporin kohtalokas tasoristeys 0:40

Raaseporin junaturma on vauhdittanut myös muiden tasoristeysten turvallisuusselvityksiä. Erityisen rohkaisevia testejä on tehty uusilla valvontalaitteilla.

– Olemme saaneet hyviä kokemuksia koekäytössä olleista aiempaa edullisemmista tasoristeysvaroituslaitteista. Kun niiden koekäyttö saadaan valmiiksi, voimme päättää rataosuus kerrallaan niiden käyttöönotosta, jos rahoitus saadaan järjestettyä. Lisärahoituksesta on käyty neuvotteluja liikenne- ja viestintäministeriön kanssa, rautatietoimintojen turvallisuuspäällikkö Marko Tuominen Liikennevirastosta sanoo.

Liikennevirasto päätti eilen sulkea Raaseporin Skogbyn tasoristeyksen, jossa lokakuun lopussa sattuneessa junan ja armeijan kuljetusajoneuvon törmäyksessä kuoli neljä ihmistä.

– Raaseporin risteyksissä ongelmallisinta oli tien ja radan kohtauskulma, joka oli erityisen hankala tienkäyttäjälle. Myös näkyvyys tasoristeyksestä junaradan tulosuuntaan oli rajoittunut. Nämä olivat päätekijät sulkemisessa, Tuominen arvioi.

Liikennevirastolla on valtakunnallinen 7-portainen olosuhdeluokitus tasoristeyksille. Sitä päivitetään, kun uutta tietoa saadaan esimerkiksi uusista asuin- tai teollisuusalueista. Nämä yleensä lisäävät liikennemääriä.

– Lähdemme tarkastelemaan ensin näitä olosuhteiltaan vaativimpia tasoristeyksiä. Käymme läpi mahdollisia tiejärjestelyjä ja varoitusjärjestelmien rakentamista. Tasoristeyksen poistaminen ja sulkeminen on yksi vaihtoehto. Ennen kuin voimme niitä sulkea, meidän pitää varmistaa se tieyhteys. Tien käyttäjällä pitää olla pääsy radan alikulun tai sillan kautta. Mottiin emme voi tietenkään ketään jättää.

Sulkemisten ja varoituslaitteiden lisäksi Liikennevirasto selvittää turvallisuuden parantamista perinteisillä menetelmillä.

– Keinovalikoimaan kuuluu tasoristeysnäkemien parantaminen eli mahdollisten esteiden raivaaminen, jotta autoilija näkee lähestyvän junan. Stop-merkkien käyttöä lähdetään kartoittamaan aiempaa tarkemmin olosuhteiltaan vaativimmissa tasoristeyksissä yhteistyössä tienpitäjien kanssa.

Tuomisen mukaan tasoristeysten turvallisuus on jo tähän saakka otettu ja otetaan jatkossakin erittäin vakavasti.

– Liikennevirasto on panostanut tasoristeysten turvallisuuden parantamiseen viimeisen kymmenen vuoden aikana noin 100 miljoonaa euroa.

 

Neljä kuoli tasoristeysonnettomuudessa Raaseporissa 4:54


Lue myös:

    Uusimmat