Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Raaseporin turmaristeys on nyt tukittu: "Risteys on tarkoitus sulkea lopullisesti"

Kuva: OTKES
Julkaistu 09.09.2019 14:07

MTV UUTISET – STT

Raaseporin Skogbyn tasoristeys suljettiin autoilta lähes heti syksyllä 2017 tapahtuneen onnettomuuden jälkeen. Tasoristeysten korjaaminen on kiinni rahasta.

Kyseessä oli väliaikainen ratkaisu, mutta ylitarkastaja Jarmo Koistinen Väylävirastosta arvioi, että risteys ei enää palaudu tieliikenteen käyttöön.

–  Tämänhetkisen tiedon mukaan risteys on tarkoitus sulkea lopullisesti, Koistinen sanoo STT:lle.

Junaradan kanssa risteävällä autotiellä on tällä hetkellä huomiomerkein varustettu aita, jossa ilmoitetaan tasoristeyksen sulkemisesta. Aitojen takana on koko tien tukkiva ainakin toista metriä korkea sepelikasa, ja sen takana on esteenä vielä puuromua ennen junarataa.

Lue myös: Varusmiesten kohtaloksi koitunut Raaseporin tasoristeys on yksi Suomen vaarallisimmista – Puolustusvoimien kuorma-autosta ei edes nähnyt lähestyvää junaa

Koistisen mukaan tasoristeyksiä oli pää- ja sivuradoilla viime vuoden lopulla noin 2  700. Niistä vartioimattomia, eli ilman puomia tai valo- ja äänivaroituslaitteita, oli reilut 2 000. Iso määrä johtuu Suomen harvasta asutuksesta.

–  Tasoristeyksiä on edelleen paljon yksityisteillä, jotka saattavat johtaa yhteen tai kahteen taloon. Vaaralliseksikaan havaittuja risteyksiä ei voida noin vain sulkea, sillä yksityistienpitäjällä on tasoristeysoikeus.

Vaara piilee varsinkin tutussa risteyksessä

Koistinen sanoo, että vartioimaton tasoristeys on tiellä liikkujalle vaaranpaikka ja edellyttää aina varovaisuutta.

–  Siinä kohtaa vähän erilaisia massoja. Juna ei pysty pysähtymään heti, vaan siinä menee satoja metrejä.

Hän huomauttaa, että onnettomuuden vaara on varsinkin tutussa tasoristeyksessä, johon saattaa ajaa liian huolettomasti ja ajatella muuta.

–  Onnettomuusraporteista ilmenee, että onnettomuuksissa hyvin tyypillistä on sellainen hetken herpaannus. Ihmiset sanovat, että kyllä katsoivat, mutta eivät nähneet.

Koistinen sanoo pysähtyvänsä itse myös puomillisissa risteyksissä.

–  Sellaista onnettomuutta ei ole vielä tapahtunut, että puomit olisivat epäkunnossa, mutta kaikki mikä on ihmisen rakentamaa, voi olla epäkunnossa.

Parannusta tulossa yli 250 tasoristeykseen

Koistisen mukaan tasoristeysongelman ratkaisussa on kyse pitkälti määrärahoista. Nyt käynnissä oleva nelivuotinen ohjelma maksaa vuodesta riippuen viidestä viiteentoista miljoonaan euroa vuodessa.

Koistinen odottaa ohjelmalta hyviä tuloksia. Alkuperäisenä tavoitteena oli poistaa kokonaan tai parantaa turvallisuutta 65 huonoimmassa tasoristeyksessä, mutta Koistisen mukaan ohjelma vaikuttaa kaikkiaan yli 250 tasoristeykseen.

–  Tämänhetkisen tiedon mukaan 150 tasoristeystä suljetaan ja sadan olosuhteita parannetaan. Se on kehitystä. Melkein 10 prosenttia kokonaismäärästä.

Hallitusohjelmassa vaarallisten tasoristeysten poistamiseen on lisäksi varattu 22 miljoonaa euroa vuosille 2020–2022.

Lisää aiheesta:

Tässä ovat Suomen yli 50 erittäin vaarallista tasoristeystä – miksei niistä päästä eroon?Väylävirasto yrittää vähentää tasoristeyksiä – viikon sisällä jo kolme turmaaSuomessa yhä 1 880 tasoristeystä ilman turvalaitteita – ”Kaksi kuolonkolaria, ennen kuin saatiin turvalliseksi”Liikennevirastolla useita keinoja tasoristeysten turvaamiseksi – osa risteyksistä suljetaan silti: "Mottiin emme voi tietenkään ketään jättää"Liikennevirasto: Viime vuosina rahaa ei ole laitettu yksittäisten tasoristeysten poistoon tai korjaukseenTasoristeykset vähentyvät, onnettomuudet juuri eivät
Raaseporin tasoristeysturmaRaaseporiOikeudenkäynnitUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Raaseporin tasoristeysturma
  • 01.10.202106:03
    Kommentti

    Jarkko Sipilän kommentti: Raaseporin junaturmaan ei ollut syyllistä – apulaisvaltakunnansyyttäjän ristiretki päättyi KKO:n oveen

  • 30.09.202109:20
    Korkein oikeus

    Raaseporin kolme tappanut tasoristelyskolari ei mene korkeimpaan oikeuteen – varusmiehelle ei tuomiota

  • 05.02.202109:34
    Onnettomuudet

    Syyttäjä hakee KKO:lta valituslupaa tuomioon Raaseporin tasoristeysonnettomuudesta – törmäys vaati kolmen varusmiehen hengen

  • 10.12.202010:38
    Hovioikeus

    Hovioikeus ratkaisi: Kolme kuoli tuhoisassa tasoristeysturmassa Raaseporissa – varusmieskuskin syytteet nurin

  • 10.12.202006:48
    Hovioikeus

    Hovioikeus antaa ratkaisunsa Raaseporin tuhoisasta tasoristeysturmasta: Käräjäoikeus hylkäsi kaikki syytteet, syyttäjä valitti