Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Liikennevirasto: Viime vuosina rahaa ei ole laitettu yksittäisten tasoristeysten poistoon tai korjaukseen

0:40Tällainen on Raaseporin kohtalokas tasoristeys
Julkaistu 27.10.2017 16:27

MTV UUTISET – STT

Suurin osa tasoristeyksistä sijaitsee teillä, jotka johtavat yhteen taloon tai pellolta toiselle.

Viime vuosina ei ole osoitettu erillisrahoitusta yksittäisten tasoristeyksien poistoon ja parantamiseen, kertoo Liikennevirasto.

Viraston ylitarkastajan Jarmo Koistisen mukaan viimeisen kolmen vuoden aikana esimerkiksi yksittäisiin tasoristeyksiin ei ole rakennettu valolaitteita tai puomijärjestelmiä.

Liikenneviraston arvion mukaan uusi puomilaitteisto valoineen maksaa noin paikasta riippuen 10 000 – 250 000 euroa. Äänivaroituslaitteet maksavat noin 50 000 euroa. Turvallisuutta voidaan parantaa myös näkymien parantamisella. Stop-liikennemerkin pystyttäminen maksaa arviolta 1000 euroa.

Tasoristeyksiä oli Suomessa valtion rataverkossa Liikenneviraston mukaan tämän vuoden alussa reilut 2700 kappaletta. Puomit niissä oli reilussa 600:ssa, ääni ja valot 33:ssa ja varoitusvalolaitos 34:ssä. Noin 2100:ssa on vain liikennemerkit.

Tien rakentaminen tasoristeyksen kiertäväksi maksaa paljon.

Liikenneviraston mukaan korvaava tieyhteys maksaisi noin 100 000 euroa kilometriltä.

–Jos 10 kilometriä rakentaa hyväkuntoista soratietä, siitä tulee miljoonaa, sanoo Koistinen.

Onnettomuuspaikan tasoristeyksen vaarataso nousee

Koistisen mukaan eilisen Raaseporin onnettomuuspaikan tasoristeyksen vaarallisuusarvio nousee.

– Tässä tapauksessa nousee varmaan luokkaan kuusi, arvioi Koistinen.

Aiemmin risteyksen luokitus oli viisi kymmenportaisella asteikolla. Luokitus perustuu Liikenneviraston työkaluun, jolla se arvioi tasoristeyksien olosuhteita.

–Siinä otetaan huomioon esimerkiksi tien nopeus, radan nopeus, tien päällyste, keskivuorokausiliikenne, näkemät ja onnettomuushistoria.

Onnettomuuspaikalla ei ollut stop-merkkejä, puomeja tai ääni- ja valovaroituslaitteita.

Uudet keinot?

Virasto on koekäyttänyt osassa tasoristeyksiä paristoilla ja aurinkokennoilla toimivia varoituslaitteita.

Liikenneviraston hyvin karkean arvion mukaan uudella teknologian puomilaitos maksaa noin 100 000 euroa ja huomiovalojärjestelmä noin 25 000 euroa.

Koistisen mukaan Suomessa suurin osa tasoristeyksistä sijaitsee teillä, jotka johtavat yhteen tai kahteen taloon tai pellolta toiselle.

Suomen pääradoilla ei ole hänen mukaansa ole enää tasoristeyksiä.

– Helsingistä Ouluun voi mennä junalla ilman tasoristeyksiä, Seinäjoki–Oulu-välillä poistettiin viime vuonna viimeisimmät tasoristeykset. 

Lisää aiheesta:

Väylävirasto yrittää vähentää tasoristeyksiä – viikon sisällä jo kolme turmaaRaaseporin turmaristeys on nyt tukittu: "Risteys on tarkoitus sulkea lopullisesti"Turvallisuus kuntoon: lähes sata tasoristeystä uuteen kuosiin tänä vuonna – osa poistuu kokonaan, osaan tulee puomitLiikennevirastolla useita keinoja tasoristeysten turvaamiseksi – osa risteyksistä suljetaan silti: "Mottiin emme voi tietenkään ketään jättää"Tasoristeyksiin ei korvamerkitä rahaa – rahat parannustöihin otetaan suurista poteistaTasoristeykset vähentyvät, onnettomuudet juuri eivät
Raaseporin tasoristeysturmaKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Raaseporin tasoristeysturma
  • 01.10.202106:03
    Kommentti

    Jarkko Sipilän kommentti: Raaseporin junaturmaan ei ollut syyllistä – apulaisvaltakunnansyyttäjän ristiretki päättyi KKO:n oveen

  • 30.09.202109:20
    Korkein oikeus

    Raaseporin kolme tappanut tasoristelyskolari ei mene korkeimpaan oikeuteen – varusmiehelle ei tuomiota

  • 05.02.202109:34
    Onnettomuudet

    Syyttäjä hakee KKO:lta valituslupaa tuomioon Raaseporin tasoristeysonnettomuudesta – törmäys vaati kolmen varusmiehen hengen

  • 10.12.202010:38
    Hovioikeus

    Hovioikeus ratkaisi: Kolme kuoli tuhoisassa tasoristeysturmassa Raaseporissa – varusmieskuskin syytteet nurin

  • 10.12.202006:48
    Hovioikeus

    Hovioikeus antaa ratkaisunsa Raaseporin tuhoisasta tasoristeysturmasta: Käräjäoikeus hylkäsi kaikki syytteet, syyttäjä valitti