Suomessa on vielä noin 1880 tasoristeystä, joissa ei ole minkäänlaista turvalaitetta. Turvalaitteiksi lasketaan puomit, tasoristeysvalot sekä valo- ja äänivaroituslaitos.
Vaikka meneillään on nytkin viisivuotinen korjausurakka, jossa parannetaan tasoristeysten turvallisuutta tai poistetaan kokonaan vaaralliset risteykset, tälläkin projektilla kartalta katoaa vasta 400 riskejä sisältävää risteystä.
– Toiveissa on, että tämän projektin jälkeen saisimme vuosittaisen määrärahan tasoristeysten poistamiseen tai parantamiseen, kertoo liikenneturvallisuuden asiantuntija Jarmo Koistinen Väylävirastosta.
Lue myös: Otkes käynnistää varsinaisen tutkinnan Kaskisten tasoristeysturmasta
Toissapäivänä Kaskisissa vältyttiin suoranaiselta suuronnettomuudelta, kun koulubussi törmäsi tasoristeyksessä ratatyökoneeseen ja kuljettajan lisäksi seitsemän koululaista loukkaantui. Tänä syksynä on sattunut myös kuolonkolareita tasoristeyksissä: Paltamossa kuoli elokuun lopulla kaksi henkilöä yhteentörmäyksessä ja Loimaalla koettiin muutama viikko sitten vakava onnettomuus.
– Melkein joka vuosi näissä onnettomuuksissa menehtyy ihmisiä keskimäärin kolmesta viiteen. Erilaisia tasoristeysonnettomuuksia on ollut keskimäärin kaksikymmentä kappaletta vuodessa, kertoo Koistinen.


