Liikenneturva varoittaa tasoristeysten vaaroista ja muistuttaa, että vartioimattomia tasoristeyksiä on Suomessa huomattavasti enemmän kuin vartioituja. Viime vuosikymmenellä tasoristeyksissä sattuneissa onnettomuuksissa menehtyi keskimäärin neljä henkilöä vuodessa.
Yli puolet Liikenneturvan kyselyyn vastanneista ei tiennyt, että suurin osa Suomen rataverkon tasoristeyksistä on puomittomia, eli niin sanotusti vartioimattomia. 2 515 tasoristeyksestä varoituslaitteilla on varustettu vain noin joka neljäs.
Vaikka puomillinen tasoristeys varoittaa tienkäyttäjiä lähestyvästä junasta laskemalla puomit ja vilkuttamalla valoja, ei puomittomaan tasoristeykseen ajava voi tietää lähestyvästä junasta, ellei itse tarkkaile ympäristöään aktiivisesti. On syytä muistaa sekin, että myös vartioidun tasoristeyksen varoitusjärjestelmään voi tulla vikaa.
– Varovaisuus on tarpeen välittämättä siitä, lähestyykö puomillista vai puomitonta risteystä, sanoo tiedotteessa Liikenneturvan koulutusohjaaja Sami Kivilä.
Lue myös: Liian moni suomalainen väheksyy tämän liikennemerkin viestiä ja menettää henkensä
10 vuodessa 40 kuolemaa
Onnettomuustietoinstituutin viime vuonna julkaiseman selvityksen mukaan vuosina 2011–2020 rautateiden tasoristeyksissä tapahtui 33 kuolemaan johtanutta moottoriajoneuvo-onnettomuutta, jossa menehtyi yhteensä 40 henkilöä.