Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Hengenvaarallinen liikenneratkaisu on yleisempi kuin suomalaiset luulevat – keskimäärin neljä kuolemaa vuosittain

1:04Älä kuole tasoristeyksessä – muista nämä asiatÄlä kuole tasoristeyksessä. Videolla Liikenneturvan vinkit tasoristeyksen lähestymiseen ja siinä toimimiseen.
Julkaistu 09.08.2023 11:54

Ville Järveläinen

Liikenneturva varoittaa tasoristeysten vaaroista ja muistuttaa, että vartioimattomia tasoristeyksiä on Suomessa huomattavasti enemmän kuin vartioituja. Viime vuosikymmenellä tasoristeyksissä sattuneissa onnettomuuksissa menehtyi keskimäärin neljä henkilöä vuodessa.

Yli puolet Liikenneturvan kyselyyn vastanneista ei tiennyt, että suurin osa Suomen rataverkon tasoristeyksistä on puomittomia, eli niin sanotusti vartioimattomia. 2 515 tasoristeyksestä varoituslaitteilla on varustettu vain noin joka neljäs. 

Vaikka puomillinen tasoristeys varoittaa tienkäyttäjiä lähestyvästä junasta laskemalla puomit ja vilkuttamalla valoja, ei puomittomaan tasoristeykseen ajava voi tietää lähestyvästä junasta, ellei itse tarkkaile ympäristöään aktiivisesti. On syytä muistaa sekin, että myös vartioidun tasoristeyksen varoitusjärjestelmään voi tulla vikaa.

– Varovaisuus on tarpeen välittämättä siitä, lähestyykö puomillista vai puomitonta risteystä, sanoo tiedotteessa Liikenneturvan koulutusohjaaja Sami Kivilä.

Lue myös: Liian moni suomalainen väheksyy tämän liikennemerkin viestiä ja menettää henkensä

10 vuodessa 40 kuolemaa

Onnettomuustietoinstituutin viime vuonna julkaiseman selvityksen mukaan vuosina 2011–2020 rautateiden tasoristeyksissä tapahtui 33 kuolemaan johtanutta moottoriajoneuvo-onnettomuutta, jossa menehtyi yhteensä 40 henkilöä.

OTI:n selvityksen mukaan ajoneuvon kuljettaja oli syypää jokaiseen onnettomuuteen. Kohtalokasta törmäystä edelsi useimmiten havaintovirhe, joiden taustalla osassa tapauksissa vaikuttivat ympäristön näkemäesteet, kuten puut ja pensaat. Huomionarvoista on myös se, että useimmiten onnettomuus tapahtui tutussa paikassa.

– Onnettomuuspaikka oli suurimmalle osalle kuljettajista tuttu. Tutkijalautakuntien mukaan tämä heikensi havainnointia onnettomuustilanteessa, sillä tutkijalautakunnat arvioivat osan kuljettajista ajaneen rutiininomaisesti vähäliikenteiseen risteykseen luottaen siihen, ettei junaa ole tulossa, erityisasiantuntija Salla Salenius totesi OTI:n tiedotteessa vuosi sitten.

Tutkijalautakuntien mukaan tasoristeykset tulisi poistaa kokonaan tai vaihtoehtoisesti varustaa kaikki vartioimattomat tasoristeykset puomeilla sekä valo- ja äänivaroituslaitteilla.

Lue myös: Tässä tilanteessa stop-merkkiä ei kuulu noudattaa – taustalla sääntö, jota kaikki eivät selvästi tunne

Lähteet: Liikenneturva, Onnettomuustietoinstituutti

Lisää aiheesta:

Väylävirasto yrittää vähentää tasoristeyksiä – viikon sisällä jo kolme turmaa40 tasoristeyskuolemaa tutkittiin – syy jokaiseen löytyi auton ratin ja penkin välistäTasoristeyksien kuolemantapaukset tulleet pääosin risteyksistä, joissa ei ole varoituslaitteitaLiian moni suomalainen väheksyy tämän liikennemerkin viestiä ja menettää henkensä – vaara vaanii jopa 2 000 risteyksessäRaaseporin turmaristeys on nyt tukittu: "Risteys on tarkoitus sulkea lopullisesti"Tasoristeykset vähentyvät, onnettomuudet juuri eivät
LiikenneLiikenneturvallisuusJunatAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Liikenne
  • 11:45
    Sähköautot

    Talvi lähestyy: Mitä aloittelevan sähköautoilijan pitää ottaa huomioon?

  • 07:14
    Finnair

    Finnair ei suostunut kuljettamaan pyörätuolia matkustamossa – asiakas syytti syrjinnästä

  • 06:11
    Droonit

    Droonit pörränneet jälleen: Brandenburgin liikenne seisahtui

  • Eilen21:12
    Politiikka

    Turun tunnin junasta sopu – Orpo Turun Sanomille: "Kyllä tämä on tässä"

  • Eilen19:33
    Orpon hallitus

    Joutuuko valtio maksumieheksi, jos Länsiradan hinta karkaa käsistä? Tästä sovittiin