Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tasoristeykset vähentyvät, onnettomuudet juuri eivät

Turvallisuuden kannalta ongelma on ollut, että tasoristeysten poistot eivät ole keskittyneet suuririskisimpiin.
Turvallisuuden kannalta ongelma on ollut, että tasoristeysten poistot eivät ole keskittyneet suuririskisimpiin.Lehtikuva
Julkaistu 14.11.2015 15:30

MTV UUTISET - STT

Tasoristeyksiä on saatu edelleen vähennettyä tällä vuosikymmenellä, mutta onnettomuudet eivät ole suuremmin vähentyneet.

Turvallisuuden kannalta ongelma on ollut, että tasoristeysten poistot eivät ole keskittyneet suuririskisimpiin.

Onnettomuuksien vähentämiseksi on nyt alettu kokeilla kevyitä varoituslaitteita, jotka toimivat aurinkokennoilla ja led-valoilla.   
Tasoristeysonnettomuuksia on ollut keskimäärin runsaat kolmekymmentä vuosittain. Tänä vuonna niissä on kuollut kuusi ihmistä, kun kuolonuhreja viime vuonna oli kaksi. Myös vakavat loukkaantumiset ovat lisääntyneet edellisvuodesta.

– Tasoristeysten poistaminen ei automaattisesti paranna turvallisuutta. Radan parannustöiden yhteydessä tasoristeyksiä poistetaan systemaattisesti, mutta suurin osa niistä on metsän keskellä pikkuteiden risteyksissä ja sähköjohtojen ulottumattomissa, huomauttaa johtava asiantuntija Kirsi Pajunen Liikenteen turvallisuusvirasto Trafista.  

Pajusen mukaan sähköisten laitteiden asentaminen sellaisiin paikkoihin tulisi kalliiksi, ja liikennemäärätkin ovat pieniä. Niissä led-valo voisi olla ratkaisu. Sillat ja alikulut ovat kaikkein kalleimpia.

Autoon varoitus junan tulosta

Pajunen ei luota jatkuvasti päällä oleviin varoitusmerkkeihin, sillä ne eivät havahduta tutussa risteyksessä. Junan pillin vihellystäkään joka tasoristeyksessä lähiasukkaat eivät sulata.  

Pajunen on ollut pohtimassa myös uutta älyliikenneteknologiaa, joka varoittaisi auton sisään junan tulosta. Siinäkin ongelmana voi olla ihmisen keskittyminen vaikkapa kännykkäpuheluun tai musiikkiin nappikuulokkeilla.

Tasoristeyksiä poistetaan valtion rataverkolta noin 50-100 vuosittain. Tällä hetkellä niitä on runsaat 3100. 

Tasoristeysten poistoon ja turvaamiseen ei ole erikseen budjetoitua määrärahaa. Onnettomuustutkintakeskus on antanut suosituksen, että tasoristeysturvallisuuden parantamiseksi tulisi laatia uusi strategia ja sen pohjalta konkreettinen rahoitusjärjestelyt sisältävä suunnitelma.

Puomien kiertoon ei keinoa

Auttavatko vilkkuvalot ja stop-merkit? Vaarallisin tasoristeys näyttäisi olevan kulkuneuvon kuljettajan korvien välissä.

Onnettomuustutkintakeskuksen raideliikenneonnettomuuksien johtava tutkija Esko Värttiö näkee monien onnettomuuksien taustalla risteyksen tuttuuden, kun rata ylitetään toistuvasti ja rutiininomaisesti. Häikäisy on toinen ongelma, jota voidaan vähentää itä-länsisuunnassa kulkevan radan ylitysten karsimisella.  

Joissakin onnettomuustapauksissa taustasyynä on ollut kännykän käyttö. Värttiö on suositellut halvempien varoituslaitteiden käyttöä, jos ei muuta ole. Hän kannattaa myös uutta led-valotekniikkaa, jota on kokeiltu muun muassa Toijalan ja Valkeakosken välillä.  
Puolipuomien kiertämisen ongelmaan eivät Värttiön mielestä auta täyspuomit.

– Puolipuomit on hyvä ratkaisu. Jos sattuu ajamaan puomien väliin, on sieltä hyvä päästä jatkamaan.  

Vastuu radan turvallisesta ylittämisestä on aina tienkäyttäjällä. Liikenneviraston palvelusta tasoristeys.fi voi tarkistaa eri rataosilla olevat tasoristeykset.

Lisää aiheesta:

Tässä ovat Suomen yli 50 erittäin vaarallista tasoristeystä – miksei niistä päästä eroon?Väylävirasto yrittää vähentää tasoristeyksiä – viikon sisällä jo kolme turmaaSuomessa yhä 1 880 tasoristeystä ilman turvalaitteita – ”Kaksi kuolonkolaria, ennen kuin saatiin turvalliseksi”Raaseporin turmaristeys on nyt tukittu: "Risteys on tarkoitus sulkea lopullisesti"Liikennevirastolla useita keinoja tasoristeysten turvaamiseksi – osa risteyksistä suljetaan silti: "Mottiin emme voi tietenkään ketään jättää"Liikennevirasto: Viime vuosina rahaa ei ole laitettu yksittäisten tasoristeysten poistoon tai korjaukseen
Kotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 20:55
    Helsinki

    Koulun lähistöllä väkivaltatilanne Helsingissä

  • 18:47
    Kotimaa

    Keskeytettyyn yo-kokeesen osallistuneet odottivat viisi tuntia hiljaa: "Tuntui tosi epämukavalta"

  • 17:19
    Susijengi

    Näin Susijengi saapui lentokentälle – aplodit raikuivat aulassa

  • 17:01
    Suviseurat

    Yle: Suviseurojen masto-onnettomuuden esitutkinta lopetettiin

  • 16:54
    Talous

    Näin tiuhaan Aktia on vaihtanut johtajiaan – Haglund lähti jo ennen kuin aloitti