F1-kilpailujohdon ukaasin taustalta paljastui erikoinen keskustelu: "Päätös itse asiassa antoi meille kisavoiton"

2:01
Mika Salo löysi Max Verstappenin toiminnasta voittotaistelun kannalta ratkaisevan virheen.

Red Bullin radiokeskustelu Mercedes-kuskien ratarajojen ylityksestä vaikutti ensin nerokkaalta viestinnältä, mutta loppujen lopuksi sama syy vei Max Verstappenilta kisavoiton Bahrainissa.

Verstappen haastoi Hamiltonin tulisesti F1-kauden avauskisan loppuratkaisussa. Nopeampi Red Bull ajautui kuitenkin radan ulkopuolelle ohitustilanteessa, ja tuomaristo käski hollantilaisen antamaan paikkansa takaisin rangaistuksen uhalla. Hamilton onnistui tämän jälkeen pitämään kärkipaikkansa maaliin asti.

Ohitus tapahtui samassa nelosmutkassa, jonka ratarajojen ylittämisestä Red Bull oli antanut kilpailunjohdolle palautetta kesken kisan. Tallipäällikkö Christian Horner vihjaisi kaikkien kuullen radiossa Verstappenille, että tämänkin sopii ylittää valkoinen viiva, koska myös Hamilton ja Valtteri Bottas tekivät samaa.

Heti perään kilpailunjohtaja Michael Masi antoi Mercedekselle määräyksen, ettei ratarajaa saa ylittää. Tämä oli tallipäällikkö Toto Wolffin mukaan täysin ristiriidassa sen kanssa, mitä ennen kisaa oli sovittu.

– Olen tästä yhtä ihmeissäni kuin tekin, Wolff äimisteli toimittajalle lehdistötilaisuudessa.

– Ennen kisaa sanottiin, että ratalinjojen rikkomisesta nelosmutkassa ei rangaista. Sitten yhtäkkiä kuulimme, että jos jatkamme leveäksi menemistä, se nähtäisiin edun hakemisena ja siitä voisi tulla rangaistus.

Wolffin mukaan Mercedes intti hetken asiasta Masin kanssa, mutta luovutti sitten. Tallipomon käsityksen mukaan asia oli muotoiltu kisaohjeissa niin, että viivan saa ylittää, jos sillä ei hanki etua muihin nähden. Toisen käden tietojen varassa olleelle Wolffille ohje ei mennyt jakeluun.

FIA:n kilpailuohjeet puolestaan kertoivat, että aika-ajossa ratarajojen rikkomisesta ei sakoteta, koska ulosmeno alueelle oli laitettu tekonurmikkoa ja sora-alue. Kisassa taas tuomaristo käski kuskeja tutustumaan kilpailusääntöjen kohtaan 27.3. Se kuuluu näin:

– Kuljettajien on tehtävä kaikki voitavansa käyttääkseen rataa kaikissa tilanteissa eikä radalta saa poistua ilman kunnollista syytä. Jos auto poistuu radalta, kuski voi palata takaisin, mutta kuitenkin niin, että se on turvallista eikä hän saavuta sillä pysyvää etua.

Päätös toi Mercedekselle kisavoiton

Kun Verstappen sortui Hamiltonia ohittaessa samaan, FIA oli heti kärppänä ojentamassa Red Bullia. Wolff näki tässä myös ironiaa.

– Sitten se päätös itse asiassa antoi meille kisavoiton, kun Max ajoi leveäksi. Kilpailunjohtaja näki hänen saaneen siinä etua ja käski antamaan sijoituksen takaisin. Se pelasti voittomme, Wolff tokaisi.

Tilanne avasi joka tapauksessa jälleen keskustelun säännöistä ja niiden tulkitsemisesta heti kauden ensimmäisessä kisassa. Tämä ei ole Wolffin mieleen.

– Viestien täytyy olla selkeitä ja yksinkertaisia – ei mitään Shakespeare-romaaneja, jotka jättävät tilaa tulkinnalle, hän kritisoi.

Lue myös:

    Uusimmat

    Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme vaihtamaan tuettuun selaimeen. Lisätietoja