Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
Urheilu
F1
F1
Etusivu
Kuljettajien pisteet
Valmistajien pisteet

F1-kilpailujohdon ukaasin taustalta paljastui erikoinen keskustelu: "Päätös itse asiassa antoi meille kisavoiton"

Lewis Hamilton voitti Max Verstappenin, kun tämän käskettiin antaa ykkössijansa takaisin ohituksen jälkeen.
Lewis Hamilton voitti Max Verstappenin, kun tämän käskettiin antaa ykkössijansa takaisin ohituksen jälkeen.xpbimages.com
Julkaistu 29.03.2021 06:57
Toimittajan kuva
Antti Rämänen

antti.ramanen@mtv.fi

Red Bullin radiokeskustelu Mercedes-kuskien ratarajojen ylityksestä vaikutti ensin nerokkaalta viestinnältä, mutta loppujen lopuksi sama syy vei Max Verstappenilta kisavoiton Bahrainissa.

LUE MYÖS: Max Verstappen hermostui Red Bullin “käskystä” – teki pakotettuna kohtalokkaan herrasmieseleen

Verstappen haastoi Hamiltonin tulisesti F1-kauden avauskisan loppuratkaisussa. Nopeampi Red Bull ajautui kuitenkin radan ulkopuolelle ohitustilanteessa, ja tuomaristo käski hollantilaisen antamaan paikkansa takaisin rangaistuksen uhalla. Hamilton onnistui tämän jälkeen pitämään kärkipaikkansa maaliin asti.

Ohitus tapahtui samassa nelosmutkassa, jonka ratarajojen ylittämisestä Red Bull oli antanut kilpailunjohdolle palautetta kesken kisan. Tallipäällikkö Christian Horner vihjaisi kaikkien kuullen radiossa Verstappenille, että tämänkin sopii ylittää valkoinen viiva, koska myös Hamilton ja Valtteri Bottas tekivät samaa.

Heti perään kilpailunjohtaja Michael Masi antoi Mercedekselle määräyksen, ettei ratarajaa saa ylittää. Tämä oli tallipäällikkö Toto Wolffin mukaan täysin ristiriidassa sen kanssa, mitä ennen kisaa oli sovittu.

– Olen tästä yhtä ihmeissäni kuin tekin, Wolff äimisteli toimittajalle lehdistötilaisuudessa.

– Ennen kisaa sanottiin, että ratalinjojen rikkomisesta nelosmutkassa ei rangaista. Sitten yhtäkkiä kuulimme, että jos jatkamme leveäksi menemistä, se nähtäisiin edun hakemisena ja siitä voisi tulla rangaistus.

Wolffin mukaan Mercedes intti hetken asiasta Masin kanssa, mutta luovutti sitten. Tallipomon käsityksen mukaan asia oli muotoiltu kisaohjeissa niin, että viivan saa ylittää, jos sillä ei hanki etua muihin nähden. Toisen käden tietojen varassa olleelle Wolffille ohje ei mennyt jakeluun.

FIA:n kilpailuohjeet puolestaan kertoivat, että aika-ajossa ratarajojen rikkomisesta ei sakoteta, koska ulosmeno alueelle oli laitettu tekonurmikkoa ja sora-alue. Kisassa taas tuomaristo käski kuskeja tutustumaan kilpailusääntöjen kohtaan 27.3. Se kuuluu näin:

– Kuljettajien on tehtävä kaikki voitavansa käyttääkseen rataa kaikissa tilanteissa eikä radalta saa poistua ilman kunnollista syytä. Jos auto poistuu radalta, kuski voi palata takaisin, mutta kuitenkin niin, että se on turvallista eikä hän saavuta sillä pysyvää etua.

Päätös toi Mercedekselle kisavoiton

Kun Verstappen sortui Hamiltonia ohittaessa samaan, FIA oli heti kärppänä ojentamassa Red Bullia. Wolff näki tässä myös ironiaa.

– Sitten se päätös itse asiassa antoi meille kisavoiton, kun Max ajoi leveäksi. Kilpailunjohtaja näki hänen saaneen siinä etua ja käski antamaan sijoituksen takaisin. Se pelasti voittomme, Wolff tokaisi.

Tilanne avasi joka tapauksessa jälleen keskustelun säännöistä ja niiden tulkitsemisesta heti kauden ensimmäisessä kisassa. Tämä ei ole Wolffin mieleen.

– Viestien täytyy olla selkeitä ja yksinkertaisia – ei mitään Shakespeare-romaaneja, jotka jättävät tilaa tulkinnalle, hän kritisoi.

Lisää aiheesta:

Miksi Lewis Hamilton jähmettyi Max Verstappenin taakse? Mercedes ja F1-asiantuntija paljastivat yksityiskohtia kohutilanteestaRed Bullilta kuultiin poikkeuksellinen viesti tv-lähetyksessä – FIA-pomo: "Se oli itse asiassa jo mielessäni"Max Verstappenin ilo vaihtui ihmetykseen suorassa lähetyksessä – näin kilpailunjohtaja kumosi Red Bull -leirin väitteet rangaistuksestaTämän vuoksi Max Verstappenia rangaistiin ja Lewis Hamiltonia ei: kilpailunjohtaja selvensi tallipomoja hämmentänyttä kohutilannettaLewis Hamilton säntäsi valittamaan rangaistuksestaan – pomo tukena: "Ei koskaan sanoisi mitään, mikä ei ole totta"F1-lehdistökatsaus: Valtteri Bottaksen voitto suttaantui valkoisen maalin takia – Charles Leclercin uhraamisinnokkuus kummastuttaa
F1MercedesValtteri BottasLewis HamiltonMax VerstappenRed BullUrheilu

Tuoreimmat aiheesta

F1
  • Eilen22:34
    Valtteri Bottas

    Valtteri Bottaksen F1-autosta kutkuttavaa tietoa

  • 13.9.21:51
    Moottoriurheilu

    Max Verstappenille ajolupa legendaariselle radalle – oli lähellä reputtaa

  • 13.9.17:50
    Carlos Sainz

    Carlos Sainzille voitto F1-kulisseissa

  • 12.9.22:11
    Valtteri Bottas

    Lewis Hamilton: Upeaa puhetta Valtteri Bottaksesta

  • 10.9.09:01
    Alpine

    Täyskäännös: Autojätti sitoutunut F1-sarjaan