Talven aiheuttamien tuhojen laajuus on paljastumassa: Miksi tiet ovat Suomessa niin reikäisiä, kun Ruotsissa asiat ovat paremmin?

Suomen tieverkko rapistuu – sahaava sää murentaa päällysteen 1:55
Video keväältä 2017: Suomen tieverkko rapistuu – sahaava sää murentaa päällysteen

Moni suomalainen autoilija totuttelee nyt jälleen keväisiin keleihin. Viime kuukaudet ovat olleet tieverkostolle suopeita, mutta korjattavaa riittää jo valmiiksi.

Väylän eli entisen Liikenneviraston tieliikennejohtajan Pekka Rajalan mukaan reikääntymistä on havaittavissa jopa joillakin pääteillä.

– Teiden päällysteiden reikääntyminen on ihan koko maata kattava asia. Missä on ikääntyneitä päällysteitä, siellä on reikiä, Rajala kiteyttää.

Tekniikan Maailman Väylältä saamien lukujen mukaan eniten huonokuntoisia teitä on Pohjois-Pohjanmaalla, Lapissa ja Uudellamaalla.

Sääolosuhteet keväällä ovat olleet aika hyvät

Suomen tieverkko on lehden mukaan rapautumassa huolimatta siitä, että hallitus teki vaalikautensa aikana panostuksia teiden kunnostamiseen.

– Päällysteet kuluvat käytön mukaan, ja niitä pitää uusia aina niiden ikääntyessä. Kuluminen näkyy tienkäyttäjille aika usein reikääntymisenä, Rajala sanoo.

Viime kuukausien säät eivät ole olleet tieverkoston kannalta pahimmat mahdolliset.

Talvi oli päällysteelle kohtuullinen, ja kevät on alkanut paikoitellen kuivissa olosuhteissa. Tieverkkoa erityisen paljon vahingoittavaa pluasteiden ja pakkasen välillä sahaamista on nähty varsin rajallisesti.

– Sääolosuhteet keväällä ovat olleet aika hyvät, eli on ollut aurinkoa ja kuivia. Ei näytä niin pahalta kuin voisi näyttää tällä hetkellä, Rajala muotoilee.

Ruotsin teillä paremmat päällysteet

Rajala sanoo TM:n jutussa, että korjausta kaipaa tällä hetkellä noin 7 000 kilometriä tietä.

Suomen Kuvalehden mukaan Suomella on viimeisimpien laskelmien mukaan yli 2,5 miljardia korjausvelkaa. Tämä tarkoittaa, että Suomen teiden, ratojen ja vesiväylien kunnostamisen on laskettu vaativan yli 2,5 miljardia euroa.

– Rahoitus ei ole sillä tasolla, millä voisimme optimaalisesti pitää päällysteitä kunnossa, Rajala myöntää MTV Uutisille.

Suomen keliolosuhteet pakottavat ymmärrettävästi ottamaan teiden kunnossapidossa huomioon ongelmia, joita monella muulla maalla ei ole.

Tämä ei kuitenkaan selitä kaikkea – tieverkko on paremmassa tikissä esimerkiksi länsinaapurissa.

– Verrattuna Ruotsiin meillä on päällysteet huonommassa kunnossa kuin heillä, Rajala huokaisee.

Lue myös:

    Uusimmat