Asiantuntijat varoittavat Suomen tieverkoston rapistumisesta, määrärahat uhkaavat laskea – "Ollaan aika tuhon tiellä"

Mihin kaikkeen tiemäärärahat riittävät? 9:48
"Silkkaa hulluutta" - Maanteiden korjausvelka on nyt jo noin 1,6 miljardia euroa, katso videolta asiantuntijoiden kommentit! Kansikuva: AOP

Suomessa maanteiden korjausvelka on viime vuosina jatkanut kasvuaanPäällystetyistä teistä jo noin 14 prosenttia on arvioitu huonokuntoisiksi. Aiheesta keskusteltiin Uutisaamussa. Katso keskustelu yllä olevalta videolta.

Kevään kehysriihessä liikenne- ja viestintäministeriön määrärahoista leikattiin noin 100 miljoonaa euroa.

Maanteiden korjausvelka on nyt jo noin 1,6 miljardia euroa, ja nousseet kustannukset lisäävät tieverkoston ylläpidon rahoituksen haasteita.

Suomen Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Nina Raitasen mukaan tieverkoston kunnossa pitoon annettujen määrärahojen ostovoima on laskenut. Leikkausten myötä teiden kunto uhkaa pian heiketä sivuteiden lisäksi myös pääteillä.

– Se on silkkaa hulluutta päästää kohtuullisessa kunnossakin oleva tieverkon osa rapistumaan. Rahoitusta pitäisi saada lisää, että saadaan pidettyä päätiet kunnossa, Raitanen sanoo.

– Erityisesti vähäliikenteinen tieverkko on rapistumassa rakenteellisesti, Raitanen lisää.

Turvallisuusriski ja vaikutus myös päästötavoitteisiin

Huonokuntoiset tiet saattavat muodostaa autoilijoille turvallisuusriskin. Väyläviraston toimialajohtajaVirpi Anttilan mukaan varojen puutteesta huolimatta teiden päivittäinen liikennöitävyys pyritään turvaamaan. 

– Käyttäjähoito ja auraus hoidetaan. Jos määräraha ei riitä, joudumme leikkaamaan suunnitelluista korjauksista ja pienistä parantamistoimenpiteistä, kuten päällystämisestä ja siltojen korjauksista, Anttila kertoo.

Teiden kunnolla on iso merkitys myös Suomen päästötavoitteisiin.

– Jos päästötavoitteet halutaan saavuttaa, teillä pitää pystyä käyttämään isoja rekkoja. Tien tasaisuus ja kunto vaikuttaa siihen, että pystytään ajamaan jouhevasti, Raitanen sanoo.

Autoliikennettä ei ole Suomessa helposti korvattavissa.

– 70 prosenttia maasta on sellaista, että sinne pääsee ainoastaan tieliikenteellä, Raitanen toteaa.

"Jos summaa tiputetaan, ollaan aika tuhon tiellä"

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka pitää kustannusten nousua selkeänä syynä tieverkoston rapistumiseen.

– Tämä hallitus on panostanut joka vuosi 300 miljoonaa euroa ylimääräistä siihen, että saadaan tiet pidettyä kohtuullisessa kunnossa, ja varsinkin kaikkein vilkasliikenteisimmät tiet, Harakka sanoo.

Valtio on budjetoinut tänä vuonna perusväylänpitoon noin 1,4 miljardia euroa.

– On suunnitteilla, että ensi vuonna se tipahtaa 1,2 miljardiin. Tänä vuonna summalla on saatu päällystettyä 2300 kilometriä tietä, kun 4000 kilometriä on tavoite, ettei korjausvelka kasvaisi. Jos summaa ollaan tiputtamassa, ollaan aika tuhon tiellä, Raitanen sanoo.

Harakka vakuuttelee, että tulevaisuudessa rahaa on teihin tarkoitus satsata enemmän hallituspohjasta riippumatta.

– Olemme tehneet tästä sitoumuksen kaikkien eduskuntapuolueiden kanssa seuraavaksi 12 vuodeksi.

Lue myös:

    Uusimmat