Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Asiantuntijat varoittavat Suomen tieverkoston rapistumisesta, määrärahat uhkaavat laskea – "Ollaan aika tuhon tiellä"

9:48Mihin kaikkeen tiemäärärahat riittävät?"Silkkaa hulluutta" - Maanteiden korjausvelka on nyt jo noin 1,6 miljardia euroa, katso videolta asiantuntijoiden kommentit! Kansikuva: AOP
Julkaistu 19.08.2022 12:48

Miriam Huovila

miriam.huovila@mtv.fi

Suomessa maanteiden korjausvelka on viime vuosina jatkanut kasvuaan.  Päällystetyistä teistä jo noin 14 prosenttia on arvioitu huonokuntoisiksi. Aiheesta keskusteltiin Uutisaamussa. Katso keskustelu yllä olevalta videolta.

Kevään kehysriihessä liikenne- ja viestintäministeriön määrärahoista leikattiin noin 100 miljoonaa euroa.

Maanteiden korjausvelka on nyt jo noin 1,6 miljardia euroa, ja nousseet kustannukset lisäävät tieverkoston ylläpidon rahoituksen haasteita.

Suomen Tieyhdistyksen toimitusjohtaja Nina Raitasen mukaan tieverkoston kunnossa pitoon annettujen määrärahojen ostovoima on laskenut. Leikkausten myötä teiden kunto uhkaa pian heiketä sivuteiden lisäksi myös pääteillä.

– Se on silkkaa hulluutta päästää kohtuullisessa kunnossakin oleva tieverkon osa rapistumaan. Rahoitusta pitäisi saada lisää, että saadaan pidettyä päätiet kunnossa, Raitanen sanoo.

– Erityisesti vähäliikenteinen tieverkko on rapistumassa rakenteellisesti, Raitanen lisää.

Lue myös: Kannattaako kesän ajomatkoilla suosia isoja vai pieniä teitä? – "Tieverkosto suunnitellaan niin, että..."

Turvallisuusriski ja vaikutus myös päästötavoitteisiin

Huonokuntoiset tiet saattavat muodostaa autoilijoille turvallisuusriskin. Väyläviraston toimialajohtaja Virpi Anttilan mukaan varojen puutteesta huolimatta teiden päivittäinen liikennöitävyys pyritään turvaamaan. 

– Käyttäjähoito ja auraus hoidetaan. Jos määräraha ei riitä, joudumme leikkaamaan suunnitelluista korjauksista ja pienistä parantamistoimenpiteistä, kuten päällystämisestä ja siltojen korjauksista, Anttila kertoo.

Teiden kunnolla on iso merkitys myös Suomen päästötavoitteisiin.

– Jos päästötavoitteet halutaan saavuttaa, teillä pitää pystyä käyttämään isoja rekkoja. Tien tasaisuus ja kunto vaikuttaa siihen, että pystytään ajamaan jouhevasti, Raitanen sanoo.

Autoliikennettä ei ole Suomessa helposti korvattavissa.

– 70 prosenttia maasta on sellaista, että sinne pääsee ainoastaan tieliikenteellä, Raitanen toteaa.

Lue myös: Jos hajotit autosi monttuun, älä aikaile korvaushakemuksen kanssa – tee heti näin

"Jos summaa tiputetaan, ollaan aika tuhon tiellä"

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka pitää kustannusten nousua selkeänä syynä tieverkoston rapistumiseen.

– Tämä hallitus on panostanut joka vuosi 300 miljoonaa euroa ylimääräistä siihen, että saadaan tiet pidettyä kohtuullisessa kunnossa, ja varsinkin kaikkein vilkasliikenteisimmät tiet, Harakka sanoo.

Valtio on budjetoinut tänä vuonna perusväylänpitoon noin 1,4 miljardia euroa.

– On suunnitteilla, että ensi vuonna se tipahtaa 1,2 miljardiin. Tänä vuonna summalla on saatu päällystettyä 2300 kilometriä tietä, kun 4000 kilometriä on tavoite, ettei korjausvelka kasvaisi. Jos summaa ollaan tiputtamassa, ollaan aika tuhon tiellä, Raitanen sanoo.

Harakka vakuuttelee, että tulevaisuudessa rahaa on teihin tarkoitus satsata enemmän hallituspohjasta riippumatta.

– Olemme tehneet tästä sitoumuksen kaikkien eduskuntapuolueiden kanssa seuraavaksi 12 vuodeksi.

Lue myös: Urissa ajamista kannattaa yleensä välttää – tämä tilanne on kuitenkin poikkeus

Lisää aiheesta:

Maanteiden korjausvelka 10 000 kilometriä, mutta mihin budjetti riittää? Tällaisia vaikutuksia huonokuntoisilla teillä onSuomen surkein kylätie sijaitsee Vihdin Otalammella – tältä se näyttääNäin teiden kunnossapitoon varatut rahat jaetaan – tietynlainen kevätsää voisi saada eurot riittämään paremminTeiden kunnossapidosta haettiin säästöjä riihessä, korjausvelka uhkaa vain kasvaa – "Tie on vähän kuin talo ja päällyste on katto"Reikäiset maantiet eivät ole jääneet autoilijoilta huomaamatta – rahaa päällystykseen vähemmän kuin vuosikausiin: "Tänä vuonna näyttää todella huonolta"Maanteiden korjausvelka yli miljardi euroa – koloja ja monttuja pitkin tieverkkoa
KotimaaUutisaamuTeiden kuntoLiikenneturvallisuusValtion budjettiAutotLifestyle

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa
  • 22:55
    Lotto

    Loton potti jäi kasvamaan – katso oikea rivi

  • 22:50
    Helsinki

    Helsingin kaduilla vilisi friikki valoshow renkailla, tältä se näytti

  • 21:41
    Palestiina

    Palestiinalaislasten nimet valaisivat Finlandia-talon

  • 18:18
    Talous

    OP-pomo MTV:lle: Talouden pikaelpymisestä selvä merkki – "Samppanjapullo voi poksahtaa"

  • 17:20
    Sää

    Karmea ennuste talvesta: "Suurin poikkeama Suomessa"