Suomessa on yli 50 000 kilometriä päällystettyä maantietä. Reikäinen ja kuoppainen tienpinta on silti autoilijalle valitettavan tuttu näky – etenkin kevättalvella.
Tienkäyttäjät ovat osoittaneet aktiivisuuttaan. Asia on huomattu Väylävirastossa.
– Kun keli on sellainen, että lämpötila sahaa plussan ja miinuksen välillä, niin reikiintyminen on todella nopeata. Saamme paljon palautetta, että teissä on reikiä. Totta kai tämä ymmärretään, ja teemme paljon toimenpiteitä, että reikiintymistä pystytään hallitsemaan, sanoo Väyläviraston tieliikennejohtaja Pekka Rajala.
Päällysteitä pitäisi uusia vähintään 3 500 kilometriä vuodessa, jotta tieverkon kestävyys olisi taattu. Viime vuonna maanteitä päällystettiin noin tuhat kilometriä vähemmän verrattuna vuosien 2016–2017 tasoon. Tämän vuoden ennuste näyttää entistä synkemmältä.
– Tänä vuonna näyttää todella huonolta tuo kesän päällystyskausi. Päällystyksiä on tällä hetkellä tiedossa noin 1 500 kilometriä. Se on aivan liian vähän, Rajala kertoo.