Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota
2:34Reikäiset maantiet rasittavat autoilijoitaReikäiset maantiet rasittavat autoilijoita.
Julkaistu 19.02.2019 19:51
Toimittajan kuva

Tommi Kolehmainen

tommi.kolehmainen@mtv.fi

Suomessa on yli 50 000 kilometriä päällystettyä maantietä. Reikäinen ja kuoppainen tienpinta on silti autoilijalle valitettavan tuttu näky – etenkin kevättalvella.

Tienkäyttäjät ovat osoittaneet aktiivisuuttaan. Asia on huomattu Väylävirastossa.

– Kun keli on sellainen, että lämpötila sahaa plussan ja miinuksen välillä, niin reikiintyminen on todella nopeata. Saamme paljon palautetta, että teissä on reikiä. Totta kai tämä ymmärretään, ja teemme paljon toimenpiteitä, että reikiintymistä pystytään hallitsemaan, sanoo Väyläviraston tieliikennejohtaja Pekka Rajala.

Päällysteitä pitäisi uusia vähintään 3 500 kilometriä vuodessa, jotta tieverkon kestävyys olisi taattu. Viime vuonna maanteitä päällystettiin noin tuhat kilometriä vähemmän verrattuna vuosien 2016–2017 tasoon. Tämän vuoden ennuste näyttää entistä synkemmältä.

– Tänä vuonna näyttää todella huonolta tuo kesän päällystyskausi. Päällystyksiä on tällä hetkellä tiedossa noin 1 500 kilometriä. Se on aivan liian vähän, Rajala kertoo.

Reikäiset maantiet eivät ole jääneet autoilijoilta huomaamatta – rahaa päällystykseen vähemmän kuin vuosikausiin: "Tänä vuonna näyttää todella huonolta"

GR-1902-maanteidenpaalysteet-Uutiset-HUSU
Viime vuonna maantietä päällystettiin 2250 kilometriä, kun parina edellisvuotena määrä oli yli 3200 kilometriä. Tälle vuodelle määrärahat riittänevät vain 1500 päällystettyyn kilometriin.

Lue lisää: Tievauriot tuhoavat nyt renkaita ja vanteita – soita tähän numeroon, jos täräytit monttuun

Ongelma ulottuu päällystystä syvemmälle

Rajalan mukaan perusväylänpitoon pitäisi saada vuodessa vähintään 300 miljoonaa euroa lisää rahaa, jotta päällystysten huonokuntoisuutta saataisiin toden teolla kuriin. Toimitusjohtaja Nina Raitanen Suomen Tieyhdistyksestä pitää tätäkin summaa vasta lähtökohtana.

– Asia huolestuttaa siinä mielessä, että tässä summassa puhutaan vain pelkästä päällysteiden saamisesta kuntoon. Ongelma alkaa alempiasteisessa tieverkossa olla se, että teiden rungot ovat huonossa kunnossa. Niitäkin pitäisi päästä korjaamaan, mutta rahoitusta ei ole ollenkaan, Raitanen kertoo.

Päällysteiden pääseminen huonoon kuntoon johtaa ennen pitkää teiden runkojen rapautumiseen, eikä tässä vaiheessa pelkkä uusi päällystys tepsi kauaskantoisena toimenpiteenä.

– Ei tässä oikein auta muu kuin raha. Suomen tieverkko on mennyt huonoon kuntoon pitkäaikaisen rahoituksen puutteen takia, joten kuntoon saaminen vaatii myös pitkäaikaista rahoitusta.

Lue lisää: Varovaisuutta liikenteeseen! Asfalttipäällysteet ovat nyt kovilla – voi tehdä pahaa jälkeä auton renkaalle ja vanteelle

Lisää aiheesta:

Suomen surkein kylätie sijaitsee Vihdin Otalammella – tältä se näyttääAsiantuntijat varoittavat Suomen tieverkoston rapistumisesta, määrärahat uhkaavat laskea – "Ollaan aika tuhon tiellä"Näin teiden kunnossapitoon varatut rahat jaetaan – tietynlainen kevätsää voisi saada eurot riittämään paremminTalven aiheuttamien tuhojen laajuus on paljastumassa: Miksi tiet ovat Suomessa niin reikäisiä, kun Ruotsissa asiat ovat paremmin?Tievauriot tuhoavat nyt renkaita ja vanteita – soita tähän numeroon, jos täräytit monttuunMaanteiden korjausvelka yli miljardi euroa – koloja ja monttuja pitkin tieverkkoa
Teiden kuntoLiikenneAutoilun kustannuksetKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Teiden kunto
  • 10.4.19:01
    Liikenne

    Yksi asia nostaa liikenteessä nopeuksia, mutta parantaa samalla turvallisuutta – arvaatko, mikä?

  • 19.2.09:45
    Liikenne

    Kolmannes autoilijoista ärsyyntyy tähän talviseen ilmiöön – löytyykö sinulta malttia?

  • 04.11.202419:55
    Viiden jälkeen

    Vältä kipu ja sairausloma! Näillä helpoilla kuntoliikkeillä parannat tasapainoa talviliukkailla

  • 28.10.202416:15
    Säkylä

    Säkylästä löytyy Suomen surkein kylätie – tältä se näyttää: "Moni oli varmaan aika pöyristynyt"

  • 20.11.202317:31
    Liikenne

    Teiden huono kunto voi aiheuttaa autoilijalle vaaratilanteen – tällaisilla teillä "oltava erityisen varovainen"