Helsingin Kruunuvuorensillan pilari, johon kannatinköydet kiinnitetään, on jo noin 117 metrin korkuinen. Tammikuussa pylonin pitäisi olla loppukorkeudessaan 135 metrissä.
MTV Uutiset pääsi käymään valmistuessaan Suomen pisimmän ja korkeimman sillan, Kruunuvuorensillan, pylonissa. Katso näkymät jutun pääkuvan paikalla olevasta videosta!
Valmistuessaan sillan pyloni eli pilari ulottuu kymmenen metriä merenpinnan alapuolelta 135 metrin korkeuteen. Pylväs nousee metrin korkeammalle kuin Kalasataman 35-kerroksinen Majakka-kerrostalo.
Työyhteenliittymä Kruunusiltojen pylonin työmaapäällikkö Mikko Saresma kuvaa pylvään rakentamisprojektia mielenkiintoiseksi, mutta haastavaksi.
– Tämä on sillan yksi välituki, ja tätä on rakennettu aika pitkään. Kun hanke alkoi 2021 syksyllä, silloin ryhdyttiin jo louhimaan perustuksia pylonille.
Haastavin osuus oli hänen mukaansa sillan kannen ja pylonin yhdistäminen.
– Siinä olivat omat murheensa ja haasteensa. Mutta ylöspäin meneminen on käytännössä itsensä toistoa.
Pylonin molemmat haarat ovat onttoja. Valmiissa pylväässä huoltohenkilöstö pääsee pylonin huipulle toista haaraa pitkin hissillä ja toista haaraa pitkin portaita.
Ei korkean paikan kammoisille
Tällä hetkellä pyloni on noin 117 metrin korkeudessa. Se nousee hiljalleen noin neljän metrin korkuisissa betonivaluissa.
Ympäristö pylonin huipulla, jossa rakentajat työskentelevät, on huputettu. Näin sääolosuhteet eivät haittaa työskentelyä.
Ylemmässä osassa hitsataan pylonin metallisia osia kasaan, alemmassa maalataan metalliosia ja valetaan betonia.
– Muotista ei paljoa näe ulos. Suojaseinämme tuovat turvaa työntekijöillemme, mutta hienolla kelillä valutason päältä on näkyvyys pitkälle. Näkymät ovat loistavat, Saresma kehuu.
Korkealla työskennellessä on varmistettava, ettei mitään pääse putoamaan alas.
– Kyllähän tässä on jatkuvasti käyty sen kanssa kamppailua, että työturvallisuusasiat ovat kunnossa ja suojausolosuhteet ovat siellä erittäin tiiviit. Vältämme myös sitä, ettei alapuolella ole ketään samanaikaisesti töissä.
Rakentajat nousevat pyloniin sen ulkopuolella kulkevalla työmaahissillä. Viimeisten metrien nousu huputettuihin osiin tapahtuu työmaatelineitä ja tikkaita pitkin.
Korkeuskammoiset eivät Saresman mukaan tällä työmaalla pärjää.
– Tämä tehdään pois, eikä siinä ole oikeastaan vaihtoehtoja. Apurakenteet täytyy suunnitella niin, että saadaan työturvallisuus otettua riittävästi huomioon.
Puitteet yläilmoissa ovat mainiot, sillä pylonimuotin sisälle on rakennettu kahvitila ja käymälä.
– Se on huomioitu, että he pystyvät tekemään siellä pitkää päivää. He tulevat alas ainoastaan ruokatauoilleen.
"Teknisesti Suomen haastavin rakennustyömaa"
Työyhteenliittymä Kruunusiltojen projektipäällikkö Jari Humalajoki kertoo, että tällä hetkellä pylonissa asennetaan kannatinköysien koteloita.
Koteloita tulee yhteensä seitsemän, ja tällä hetkellä koteloita neljä ja viisi hitsataan toisiinsa kiinni.
– Se on aika isoa saumaa, jota sinne hitsataan. Siinä menee kuudelta mieheltä reilu viikko sitä hitsatessa.
Kun pyloni on lopullisessa korkeudessaan tammikuussa, työ jatkuu helmikuussa siltaa kannattelevien vinoköysien asentamisella.
Köydet virittämällä sillankansi nousee noin 30 senttimetriä sitä tällä hetkellä kannattelevilta väliaikaisilta tuiltaan. Tämän jälkeen tuet puretaan.
– Silloin maisema kannen alta aukeaa sellaiseksi, mikä se tulee lopullisesti olemaan, Humalajoki sanoo.
Merelle sijoittuvalla työmaalla on työskennelty niin merenpohjassa kuin korkeallakin. Työmaalla on tehty Humalajoen mukaan niin vaativia paalutuksia kuin betonivalujakin.
– Pidän tätä teknisesti Suomen haastavimpana rakennustyömaana.
Betonia valetaan yhteensä 22 000 kuutiometriä, terästä sillasta löytyy 11 000 tonnia.
Humalajoen mukaan siltahanke etenee aikataulussaan ja suunnitelmien mukaan.
– Tälle vuodelle meillä oli kaksi päätavoitetta eli saada sillan kansi eristettyä ja pyloni siihen vaiheeseen, että pääsemme asentamaan köysiä.
Molemmat tavoitteet ovat toteutumassa.
Valmistuessaan Korkeasaaren ja Laajasalon Kruunuvuorenrannan yhdistävästä Kruunuvuorensillasta tulee 1,191 kilometrin pituudellaan Suomen pisin silta.
Silta rakennetaan vain joukkoliikenteen, kävelijöiden ja pyöräilijöiden käyttöön. Tavoitteena on aloittaa raitiotieliikenne vuonna 2027.
Tällä hetkellä Suomen pisin silta on Raippaluodon silta, joka sijaitsee Pohjanmaan Mustasaaressa.