Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Nostureiden kolossi nostaa notkahtaneen Kiiminkijoen sillan: Suomen järeimmältä nosturilta "tuollainen 150 tonnin painoinen silta nousee kuin tyhjää vain"

0:39Nostureiden kolossi nostaa notkahtaneen Kiiminkijoen sillanVideolla kuvia Suomen järeimmästä nosturista Kiiminkijoella.Jarno Vuorinen
Julkaistu 10.10.2020 18:30

MTV UUTISET - Kauppalehti

Kiiminkijoen siltaa lähti nostamaan Suomen järein nosturi, kun työmaasilta notkahti syysmyrskyn seurauksena.

– Tällä tuollainen 150 tonnin painoinen silta nousee kuin tyhjää vain, sanoo Havator Oy:n nosturikuski Jussi Rajamäki.

Hän valmistautuu Oulun pohjoispuolella nostamaan Suomen järeimmällä nosturilla Kiiminkijoen ylittävän 4-tien väliaikaisen työmaasillan joesta ylös tutkittavaksi. Se notkahti pahoin lähelle veden pintaa, kun Aila-myrskyn vuoksi tulvineen Kiiminkijoen vedet huuhtoivat sillan tukipilarin pois paikoiltaan kaksi viikkoa sitten.

Vaarassa oli myös korjattavana ja levennettävänä oleva varsinaisen 4-tien betonisillan tukipilarit, sillä Kiiminkijoen valuma-alueella satoi vettä noin 60 millimetriä vuorokaudessa. Nyt 4-tien liikenne ohjataan kiertoteitse Kiimingin Jokikylän sillan kautta.

Lue myös: Nelostie poikki Haukiputaalla: Valtatien ylittävän sillan pelätään romahtavan jokeen

Paikalle on hälytetty pelastustöihin Suomen järein, telaketjuilla kulkeva nosturi Liebhern LR 1750, jota on jo viikon ajan kasattu nostokuntoon katkaistulla 4-tiellä Kiiminkijoen törmällä. Nosturin omapaino on 500 tonnia ja vastapainon kanssa sen kokonaispaino on 1000 tonnia.

– Nosturin telan leveys on 1,5 metriä ja pituus 11 metriä. Yksi tela painaa noin 50 tonnia. Ennen Kiiminkijoelle tuloa olin tällä nostamassa Kokkolassa tehtaalla yhtä painavaa reaktoria, Rajamäki kertoo.

– Yksittäinen sillan nosto maksaa vähintään yli 100 000 euroa. Nosturin kasaaminen kohteessa kestää noin viikon ja sen osien tuomiseen tarvitaan noin 20 rekkakuormallista tavaraa, kertoo Havator Oy:n toimitusjohtaja Christoffer Landtman.

– Sillan noston kustantaa tietä ja siltaa urakoiva Destia, jolla on kuitenkin tällaisten tapausten varalle vakuutus, kertoo rakennuttajan, Väyläviraston projektipäällikkö Jukka Päkkilä.

– Neuvottelemme korvausasioista vakuutusyhtiön kanssa. Tärkeintä on tällä hetkellä työmaasillan korjaaminen liikennöitävään kuntoon mahdollisimman nopeasti. Nosto aloitetaan lähipäivinä. Noston jälkeen silta kunnostetaan ja lasketaan takaisin paikoilleen, jos se on tarpeeksi hyvässä kunnossa. Sillan teräsrungon vauriot selviävät ensi viikolla, kertoo työmaasta vastaavan Destian projektipäällikkö Risto Lippo.

Koko Oulu-Kemi -valtatien uudistushankkeen kustannusarvio on 143 miljoonaa euroa. Talveen mennessä valmistuvat ohituskaistat Kuivaniemen ja Simon välille sekä Simon kohdalla Viantienjoen ja Maksniemen välin parantamisurakka. Tieurakkaan sisältyy myös 4-tien Kiiminkijoen ylittävän sillan uusiminen ja leventäminen, jonka kustannusarvio on 5,5 miljoonaa euroa.

Uumajajoen siltaa pelastetaan ensi viikolla

Sen sijaan Pohjoismaista ei löydy ainuttakaan niin järeää nosturia, jolla Uumajajoesta voitaisiin nostaa sinne pudonnut yli 200 metriä pitkä ja noin 1500 tonnia painava teräspalkisto. Osa sillasta romahti 15. syyskuuta, kun sen palkistoa oltiin asentamassa. Samalla romahti palkiston korkea nostotorni. Yksi työntekijä loukkaantui.

Noin 42 miljoonaa euroa maksavaa, 530 metriä pitkää siltaa urakoi suomalainen GRK Infra. Silta on osa uutta Uumajan keskustan ohittavaa Länsilinkki-nimistä E12 valtatietä. Siltaan tulee kolme ajokaistaa sekä erillinen pyörätie.

Sillan pelastustyöt aloitetaan ensi viikolla.

– Pudonneen palkiston kokonaispituus on yli 200 metriä. Ensi viikolla pääsemme tutkimaan palkiston vaurioita. Samalla ideoimme, miten sillan voisi pelastaa, kertoo GRK Infran tekninen johtaja Pertti Heininen.

Siltaan tarvitaan yhteensä 25 suomalaisen Nordec Oy:n valmistamia teräspalkkeja. Ne on jo kuljetettu hinaajan vetämillä proomuilla Oulusta Uumajaan. Yksi palkki voi painaa jopa 120 tonnia.

Työmaalla palkit asemoidaan ns. lanseerauspedille. Palkkeihin kiinnitetään vaijerit, joista ne hydraulitunkkien avulla vedetään Uumajoen yli.

Lanseeraus tehdään viidessä erillisessä vaiheessa noin 170 metrin pätkinä. Silta työnnetään ensimmäiselle tuelle, jonka jälkeen lanseerauspedillä hitsataan seuraavat palkit yhteen ja tämän jälkeen siltapalkit työnnetään seuraavalle tuelle.

Asennuksessa on ollut apuna 40 metriä korkea torni ja sen yli kulkevat jännitysvaijerit, jolla palkiston etupää on pidetty oikealla tasolla työnnon ajan.

– Jokin asennuksessa meni pieleen. Myös torni romahti, Heininen kertoo. Tunkkausta oli tekemässä suomalainen pienempi aliurakoitsija.

Harkittavana on, että koko sillan pudonnut palkisto joudutaan rakentamaan uudelleen. Sillan korjaus on kallis urakka.

– Meillä ei ole vakuutusta, vaan meidän yllätykseksi Ruotsissa on käytäntö, että työn tilaaja eli Vägverket on ottanut rakennusaikaisen vakuutuksen. Se olisi harkitsemisen arvoinen käytäntö myös Suomessa, sanoo GRK Infran vt. toimitusjohtaja Keijo Haavikko.

Haavikon mukaan yhtiöllä on runsaasti infrarakennuskohteita Ruotsissa ja Virossa.

Lisää aiheesta:

Tältä Helsinki näyttää yli sadan metrin korkeudessa pylvään nokassaIso askel Kruunuvuoren sillalle: Ensimmäinen massiivinen siltalohko paikoillaan – apuna Norjasta tullut "kuusinumeroinen" merinosturi Autot ja junat sukeltavat 18 kilometriä pitkään merenalaiseen putkeen Tanskan ja Saksan välillä – jättitunneli valmistuu vuosikymmenen lopullaSateinen syksy on pitkittänyt Kiiminkijoen sillan työmaata – kesämökitkin ovat vaarassa jäädä tulvan alle: "Ikävä tilanne"Poikkeuksellisen suuri lasti tukkii pian Nelostien – tieltä puretaan sähkölankoja ja liikennemerkkejäKuvat: 200 tonnia painavat jättisäiliöt vaeltavat Itä- ja Keski-Suomen maanteillä
TietyötOuluKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Tietyöt
  • 29.9.21:41
    Autot

    Hämmentynyt autoilija ohjattiin vasten liikennettä MTV:n edustalla – näin vastaa Helsingin kaupunki

  • 23.7.13:11
    Keuruu

    Keuruun tieromahduksen syy varmistui

  • 27.6.05:27
    Junat

    Työmaakaaos pani pikkukaupungin sekaisin – "Saan hermoromahduksen"

  • 19.6.17:48
    Liikenne

    Katso kesän pahimmat tietyöt yhdellä vilkaisulla

  • 11.6.10:34
    Liikenne

    Mökkireissu suunnitteilla? Ota korjaustyöt huomioon kesän auto- ja junaliikenteessä