Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomen pisimmän sillan rakennustyöt alkavat Helsingissä – vuosia kestävä projekti jyrää alleen suuret määrät parkkipaikkoja

7:00Helsinkiin rakennetaan Suomen pisin silta, jonne autolla ei pääse – tänne miljoonien eurojen hanke sijoitetaanKatso tästä koko projektijohtajan haastattelu.
Julkaistu 19.05.2021 22:29
Toimittajan kuva

Jonna Hellgren

jonna.hellgren@mtv.fi

Helsinkiin rakennetaan Suomen pisin silta, jonne autolla ei pääse. Matkaa tehdään sen sijaan raitiovaunulla, pyöräillen sekä jalan.

Kruunusillat- hanke tulee yhdistäämään 10 kilometrin raitiotieyhteydellä Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Helsingin keskustaan.

Siltoja rakennetaan yhteensä kolme kappaletta. Pisin silta, Kruunuvuorensilta, tulee olemaan noin 1 200 metrin mittainen. Kaksi muuta siltaa ovat Merihaansilta ja Finkeninsilta. 

Nykyinen 11 kilometrin etäisyys Kruunuvuorenrannasta Itäväylän kautta Rautatieasemalle lyhenee noin 5,5 kilometriin. 

Tavoitteena on, että kaikki olisi valmista viiden vuoden päästä, eli vuoden 2026 lopussa.

Lue myös: Pilvenpiirtäjän selittämätön tärinä sai aikaan pakokauhua Shenzhenissä Kiinassa

Kustannukset noin 500 miljoonaa euroa

Projektijohtaja Ville Alajoen mukaan kyseessä on mittava rakennusurakka.

– Tässä on kaksi isoa kokonaisuutta. Toisaalta Hakaniemenranta kehittyy, se on kaupunkikehityshanke, mutta raitiohanke on vielä masiivisempi eli lähdetään Helsinkiin rakentamaan raitiotieverkostoa, joka kolminkertaistaa raidemäärän Helsingissä.

Kustannuslaskenta on vielä käynnissä, mutta esimerkiksi raitiotiehankkeen osalta on arvioitu maksavan noin 350 miljoonaa euroa.

– Katurakentamisosuuksia on vielä toinen mokoma melkein, eli puhutaan kuitenkin 500 miljoonan euron luokan kokonaisuuskustannuksista.

Parkkipaikkoja häviää ja melua on luvassa

Projektijohtaja näkee hankkeen palvelevan helsinkiläisiä valmistuttuaan, sillä kaupunki muuttuu elinvoimaisemmaksi.

– Mehän kehitetään Helsinkiä ja rakennetaan parempaa Helsinkiä ja joukkoliikennettä toimivammaksi. 

Mittava rakennushanke on aiheuttanut joissain asukkaissa myös vastustusta. Alueelta poistuu merittävä määrä parkkipaikkoja, meluhaitat kestävät monta vuotta ja osan merinäköalan tilalle saattaa tulla betoniseinä.

– Totta kai, kun rakennetaan, niin se haittaa. Ajoneuvoliikenne joutuu tässä vähän väistämään jonkin aikaa ja muu liikenne joutuu väistämään, mutta lopulta se sitten kuitenkin palkitaan, kun rakentaminen on loppu, Alajoki kuvailee.

Parkkipaikkoja tulee lähtemään jopa sadan paikan verran.

– Paraikaa etsitään lisää parkkipaikkoja. Tavoite on kuitenkin löytää parkkipaikkoja alueelle, eli sikäli se luku ei ole lopullinen.

Hakaniemessä rakentaminen kestää näillä näkymin viisi vuotta, joten osa asukaista saattaa joutua kärsimään rakennustöiden äänistä pitkän tovin.

– Melu on tietenkin sellainen kokemusperäinen juttu. Eri ihmiset kärsivät eri tavalla melusta. Kyllähän liikennekin aiheuttaa melua. Sinänsä se ei välttämättä ole niin kaikkia haittaava tekijä. 

MTV Uutiset kysyi alueen asukkailta, mitä he ajattelevat tästä mittavasta rakennushankkeesta. Katso video alta. 

4:06Suomen pisimmän sillan rakennustyöt ovat alkaneet Helsingissä – näin asukkaat reagoivat haittoihin

Lisää aiheesta:

Kulosaaren silta on vain yksi kymmenistä Helsingissä, jotka on pakko purkaa tai korjata – millainen liikenteen ummetus siitä syntyy?Suuresta ratahankkeesta iso osa jäämässä veronmaksajien maksettavaksi – asiantuntija arvioi remontin tarpeellisuuttaParempi julkinen liikenne ja kaupunki-imago? Satojen miljoonien ratikkahanke sai siunauksen jatkosuunnittelulle – tällainen on Vantaan ratikkaMTV paikalla: Keilaniemen 100 miljoonan euron tunnelihanke tehtiin kerralla lopulliseen pituuteen – seuraavaksi luvassa tornitalojaKymmenen vuoden takainen kiistelty suurhanke palaa jälleen helsinkiläispäättäjien pöydille – keskustatunneli kulkisi Sörnäisten rantatieltä LänsiväylälleMassiivinen siltahanke hyväksyttiin Helsingissä – rakennustyöt alkavat aikaisintaan vuonna 2018
HelsinkiMTV Uutiset LiveRakentaminenRaitiovaunutKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Helsinki
  • Eilen19:19
    Raitiovaunut

    Muutos hajotti osan Helsingin ratikoista viime yönä, voi perua maanantain ajovuoroja

  • 13.9.22:50
    Polkupyörät

    Helsingin kaduilla vilisi friikki valoshow renkailla – tältä se näytti

  • 13.9.21:41
    Palestiina

    Palestiinalaislasten nimet valaisivat Finlandia-talon

  • 13.9.13:11
    Väkivaltarikokset

    Poliisi etsi vakavasta väkivaltarikoksesta epäiltyä – ilmoittautui poliisille itse

  • 12.9.22:20
    Kadonneet

    Malmilla kadonnut poika on löytynyt