Suomen pisimmän sillan rakennustyöt alkavat Helsingissä – vuosia kestävä projekti jyrää alleen suuret määrät parkkipaikkoja

Helsinkiin rakennetaan Suomen pisin silta, jonne autolla ei pääse – tänne miljoonien eurojen hanke sijoitetaan 7:00
Katso tästä koko projektijohtajan haastattelu.

Helsinkiin rakennetaan Suomen pisin silta, jonne autolla ei pääse. Matkaa tehdään sen sijaan raitiovaunulla, pyöräillen sekä jalan.

Kruunusillat- hanke tulee yhdistäämään 10 kilometrin raitiotieyhteydellä Laajasalon, Korkeasaaren ja Kalasataman Helsingin keskustaan.

Siltoja rakennetaan yhteensä kolme kappaletta. Pisin silta, Kruunuvuorensilta, tulee olemaan noin 1 200 metrin mittainen. Kaksi muuta siltaa ovat Merihaansilta ja Finkeninsilta. 

Nykyinen 11 kilometrin etäisyys Kruunuvuorenrannasta Itäväylän kautta Rautatieasemalle lyhenee noin 5,5 kilometriin. 

Tavoitteena on, että kaikki olisi valmista viiden vuoden päästä, eli vuoden 2026 lopussa.

Kustannukset noin 500 miljoonaa euroa

Projektijohtaja Ville Alajoen mukaan kyseessä on mittava rakennusurakka.

– Tässä on kaksi isoa kokonaisuutta. Toisaalta Hakaniemenranta kehittyy, se on kaupunkikehityshanke, mutta raitiohanke on vielä masiivisempi eli lähdetään Helsinkiin rakentamaan raitiotieverkostoa, joka kolminkertaistaa raidemäärän Helsingissä.

Kustannuslaskenta on vielä käynnissä, mutta esimerkiksi raitiotiehankkeen osalta on arvioitu maksavan noin 350 miljoonaa euroa.

– Katurakentamisosuuksia on vielä toinen mokoma melkein, eli puhutaan kuitenkin 500 miljoonan euron luokan kokonaisuuskustannuksista.

Parkkipaikkoja häviää ja melua on luvassa

Projektijohtaja näkee hankkeen palvelevan helsinkiläisiä valmistuttuaan, sillä kaupunki muuttuu elinvoimaisemmaksi.

– Mehän kehitetään Helsinkiä ja rakennetaan parempaa Helsinkiä ja joukkoliikennettä toimivammaksi. 

Mittava rakennushanke on aiheuttanut joissain asukkaissa myös vastustusta. Alueelta poistuu merittävä määrä parkkipaikkoja, meluhaitat kestävät monta vuotta ja osan merinäköalan tilalle saattaa tulla betoniseinä.

– Totta kai, kun rakennetaan, niin se haittaa. Ajoneuvoliikenne joutuu tässä vähän väistämään jonkin aikaa ja muu liikenne joutuu väistämään, mutta lopulta se sitten kuitenkin palkitaan, kun rakentaminen on loppu, Alajoki kuvailee.

Parkkipaikkoja tulee lähtemään jopa sadan paikan verran.

– Paraikaa etsitään lisää parkkipaikkoja. Tavoite on kuitenkin löytää parkkipaikkoja alueelle, eli sikäli se luku ei ole lopullinen.

Hakaniemessä rakentaminen kestää näillä näkymin viisi vuotta, joten osa asukaista saattaa joutua kärsimään rakennustöiden äänistä pitkän tovin.

– Melu on tietenkin sellainen kokemusperäinen juttu. Eri ihmiset kärsivät eri tavalla melusta. Kyllähän liikennekin aiheuttaa melua. Sinänsä se ei välttämättä ole niin kaikkia haittaava tekijä. 

MTV Uutiset kysyi alueen asukkailta, mitä he ajattelevat tästä mittavasta rakennushankkeesta. Katso video alta. 

Suomen pisimmän sillan rakennustyöt ovat alkaneet Helsingissä – näin asukkaat reagoivat haittoihin 4:06


Lue myös:

    Uusimmat