Talouden epävarmuuden näkee autosta ja kodista

MTV3:n kyselyn mukaan neljä kymmenestä suomalaisesta on tinkinyt kulutuksestaan viimeksi kuluneen vuoden aikana. Kuluttajatutkimuksen tutkimuspäällikkö Anu Raijas pitää tulosta huolestuttavana

– Jos ihminen joutuu karismaan kulutustaan, niin se on huolestuttavaa. Tutkijana tässä herää monenlaisia kysymyksiä. Mitä se tarkoittaa? Onko lykätty auton ostoa, asunnon ostoa vai onko jätetty viikon karkit ostamatta? Tinkiminen voi olla monenlaista.

Raijaksen mukaan ensimmäinen indikaattori kuluttajien huolestumisesta on erityisesti asunto- ja autokaupat.

– Asunto- ja autokaupassa näkee ensimmäisenä sen, että taloudessa on epävarmuutta. Autokauppa on nyt hieman piristynyt, mutta se on yleensä sellainen, mikä jätetään helposti ostamatta. Asuntokauppa on tällä hetkellä kaksijakoinen, nyt on yhä matalat korot, joka pitää yllä mahdollisuutta hankkia se omistusasunto. Toisaalta taas epävarmuus ohjaa siihen, että ei ehkä uskalleta ottaa lainaa. Nämä on ne keskeisemmät asiat joita voidaan seurata, ja ne on ne indikaattorit, jotka kertoo siitä, miten kuluttajat kokevat talouden.

Media vaikuttaa säästämiseen

Tutkimuspäällikkö Anu Raijaksen mukaan myös medialla on vahva rooli ihmisten kulutuksessa.

– Monenlaiset uutiset irtisanomisista ja lomautuksista tulevat lähellä kuluttajaa. Uutiset saavat kuluttajan miettimään, että tämä voi tapahtua minullekin. Medialla on suuri vaikutus.

Valtiovarainministeriön (VM) tätä vuotta koskevassa ennusteessa Suomen työttömyysprosentiksi on arvioitu 8,2; viime vuonna prosentti oli 7,7.

Varautuminen taloudellisesti on yleensä hyvä asia, muistuttaa Kuluttajatutkimuksen Raijas.

– Jätetään jotain, ei niin välttämätöntä ostamatta ja piilotetaan sinne sukan varteen hieman ylimääräistä pahan päivän varalle.

Kuluneella viikolla tehdyssä kyselyssä suomalaisilta tiedusteltiin, ovatko he vähentäneet talouden epävarmuuksien vuoksi kulutustaan viimeksi kuluneen vuoden aikana.

Tutkimus toteutettiin verkkopaneelissa 28.5. – 31.5, ja siihen vastasi 1 721 henkilöä. Virhemarginaali on suurimmillaan 3 prosenttiyksikköä suuntaansa. Tutkimuksen teki MTV3:n toimeksiannosta Think If Laboratories Oy.

(MTV3)

Lue myös:

    Uusimmat