Suezin kanavan tukkinut rahtialus on viimein saatu irti. Viikon mittainen liikenneseisaus yhdellä maailman tärkeimmistä merireiteistä tuntuu kuitenkin vielä pitkään.
Varustamoliitto pitää tapausta hyvänä osoituksena siitä, miten riippuvainen maailmankauppa merikuljetuksesta.
– 90 prosenttia maailman kaupasta kulkee meritse. Onnettomuus on hyvä muistutus siitä, miten isoja vaikutuksia yhdelläkin onnettomuudella voi olla, kertoo liiton toimitusjohtaja Tiina Tuurnala.
Tuurnalan arvion mukaan laivasuman purkaminen saatta kestää muutaman päivän ajan.
Huolintaliiton toimitusjohtaja Petri Laitisen mukaan merilogistiikassa on ollut viiveitä jo pidemmän aikaa.
– Euroopassa on jo syksystä lähtien puhuttanut meriliikenteen laaja häiriötila, ja konttipula.
Laitisen mukaan konttipulan on lähiaikoina tarkoitus rasittaa Suomen vientiä vielä enenevissä määrin.
Suezin kanavan pysähdystila aiheuttaa konttilogistiikkaan vielä enemmän lisähaasteita.
Lue myös: Suezin sumasta voi seurata jopa kuukausien kaaos rahtiliikenteeseen – kiertoreitillä vaanivat merirosvot
Euroopan meriliikenteessä isoja häiriöitä
Meriliikenteen normalisoituminen tulee useiden arvioiden mukaan kestämään ainakin syksyyn asti.
– Logistiikaketju on hidastunut merkittävästi koronan vuoksi. Satamissa on ruuhkaa ympäri maailman, ja useat konttialukset odottavat pääsyä satamiin purkaakseen lastinsa.
Suezin kanavalle kertyneen kolmensadan laivan suma, tulee lisäämään ruuhkaisuutta satamissa entisestään.
Jo yhden päivän viive toimituksissa tietää merkittäviä tulonmenetyksiä
Huolintaliiton tekemän selvityksen mukaan Ever Givenin karilleajon aiheuttama kuuden päivän viive laivaliikenteessä, tulee kokonaisuudessan aiheuttamaan merkittäviä tulonmenetyksiä yrityksille.
– Tutkijat ovat arvioineet, että viivästyksen aiheuttamat taloudelliset kustannukset maailmankaupassa ovat tavaralajista riippuen 0,6–2,1 prosenttia tavaran arvosta, vuorokautta kohden.
