Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Tällaista Suomeen matkalla olevaa tavaraa Suezilla oli jumissa – viikon mittaisen liikenneseisauksen seuraukset näkyvät vielä pitkään

Julkaistu 29.03.2021 16:50

Roni Kuronen

roni.kuronen@mtv.fi

Suezin kanavan tukkinut rahtialus on viimein saatu irti. Viikon mittainen liikenneseisaus yhdellä maailman tärkeimmistä merireiteistä tuntuu kuitenkin vielä pitkään.

Varustamoliitto pitää tapausta hyvänä osoituksena siitä, miten riippuvainen maailmankauppa merikuljetuksesta.

– 90 prosenttia maailman kaupasta kulkee meritse. Onnettomuus on hyvä muistutus siitä, miten isoja vaikutuksia yhdelläkin onnettomuudella voi olla, kertoo liiton toimitusjohtaja Tiina Tuurnala.

Tuurnalan arvion mukaan laivasuman purkaminen saatta kestää muutaman päivän ajan.

Huolintaliiton toimitusjohtaja Petri Laitisen mukaan merilogistiikassa on ollut viiveitä jo pidemmän aikaa.

– Euroopassa on jo syksystä lähtien puhuttanut meriliikenteen laaja häiriötila, ja konttipula.

Laitisen mukaan konttipulan on lähiaikoina tarkoitus rasittaa Suomen vientiä vielä enenevissä määrin.

Suezin kanavan pysähdystila aiheuttaa konttilogistiikkaan vielä enemmän lisähaasteita.

Lue myös: Suezin sumasta voi seurata jopa kuukausien kaaos rahtiliikenteeseen – kiertoreitillä vaanivat merirosvot

Euroopan meriliikenteessä isoja häiriöitä

Meriliikenteen normalisoituminen tulee useiden arvioiden mukaan kestämään ainakin syksyyn asti.

– Logistiikaketju on hidastunut merkittävästi koronan vuoksi. Satamissa on ruuhkaa ympäri maailman, ja useat konttialukset odottavat pääsyä satamiin purkaakseen lastinsa.

Suezin kanavalle kertyneen kolmensadan laivan suma, tulee lisäämään ruuhkaisuutta satamissa entisestään. 

Jo yhden päivän viive toimituksissa tietää merkittäviä tulonmenetyksiä

Huolintaliiton tekemän selvityksen mukaan Ever Givenin karilleajon aiheuttama kuuden päivän viive laivaliikenteessä, tulee kokonaisuudessan aiheuttamaan merkittäviä tulonmenetyksiä yrityksille.

 – Tutkijat ovat arvioineet, että viivästyksen aiheuttamat taloudelliset kustannukset maailmankaupassa ovat tavaralajista riippuen 0,6–2,1 prosenttia tavaran arvosta, vuorokautta kohden.

Logistiikan hidastuminen näkyy Laitisen mukaan lähinnä pääomakustannuksissa. 

– Jos laivat olisivat olleet aikaisemmin perillä, olisi myös tuotteet voitu myydä aikaisemmin, jolloin raha olisi liikkunut. Reilussa kolmessasadassa laivassa on valtavat määrät rahaa kiinni.

Suomeen matkaavia tuotteita jumissa Suezilla

Laitisen mukaan Euroopan ja Aasian välisessä rahtiliikenteessä liikkuu paljon erilaisia, pääasiassa raskaspainoisia tuotteita, joita ei kannata lentoteitse kuljettaa.

– Suomen viennistä ja tuonnista 80 prosenttia tulee meritse, Laitinen huomauttaa.

Tullin tilastojohtaja Olli-Pekka Penttilä valaisi aiemmin Twitterissä, minkälaisia Suomeen matkalla olevia tuotteita Suezilla on jumissa. 

Vaikutukset suomalaissatamien toimintaan pienet

Vaikka koronan, konttipulan ja Suezin tukoksen odotetaan aiheuttavan suuria ruuhkia maailman suurimmissa satamissa, eivät kotimaan satamat ole Laitisen mukaan riskissä tukkoontua.

– Suomesta tavarat liikkuvat pienemmissä aluksissa isompiin satamiin, josta ne sitten lastataan kyytiin. Jos nämä satamat ovat ruuhkaisia, näkyvät ne tietysti viiveinä myös Suomen päässä.

Viiveitä Suomeen saapuvissa tavaratoimituksissa saattaa kuitenkin ilmaantua.

Lue myös: Atria: Possukontit Suezin kanavalla pysyvät kylminä niin kauan kuin polttoainetta riittää

Lisää aiheesta:

Näin vaarallinen on Kiina-tilauksesi matka Shanghaista Helsinkiin – laivan lisäksi koko maailmantalous voi keikahtaaKonttipula ja muut meriliikenteen häiriöt voivat jatkua jopa 2023 asti – jouluostoksilla ongelmien ei pitäisi näkyäSOK:n kontteja oli jumissa Suezin kanavan tukkineessa Ever Givenissa – Suomessa odotetut tuulettimet ja kahvinkeittimet pääsivät vihdoin matkaanSuezin sumasta voi seurata jopa kuukausien kaaos rahtiliikenteeseen – kiertoreitillä vaanivat merirosvotSuezin kanavan tukos uhkaa ajaa rahtialuksia merirosvojen kynsiin – Yhdysvaltojen merivoimia pyydetty apuunSuomalaisasiantuntija: Suezin kanavan tukos ei olisi voinut sattua pahempaan aikaan – maailmankauppaan myöhästymisiä
EgyptiVeneet ja laivatLaivaonnettomuudetMTV Uutiset LiveAmmattiliitotTulliUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Egypti
  • 14.10.21:49
    Hamas

    Trump: Riisumme Hamasin aseista "mahdollisesti väkivaltaisesti"

  • 14.10.17:49
    Giorgia Meloni

    Trump kehui Melonia kauniiksi nuoreksi naiseksi – kamera tallensi paljonpuhuvan ilmeen

  • 14.10.06:08
    Israelin ja Hamasin sota

    Valkoinen talo julkaisi "Trumpin rauhansopimuksen" – MTV Uutiset paikalla Israelissa

  • 13.10.22:43
    Israelin ja Hamasin sota

    Risto E. J. Penttilä: Trump on nyt onnensa kukkuloilla – "Ei tätä Biden olisi tehnyt"

  • 9.10.22:59
    Israel

    Pekka Haavisto MTV:lle: Ensiaskel kohti Lähi-idän rauhaa on otettu, Israel oli tehdä karmean virheen – näin ääriryhmät pidetään kurissa