Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Tv-opas
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suomalaisasiantuntija: Suezin kanavan tukos ei olisi voinut sattua pahempaan aikaan – maailmankauppaan myöhästymisiä

Julkaistu 24.03.2021 15:33

MTV UUTISET – STT

Jos Suezin kanavassa tapahtuvalle haverille olisi haluttu etsiä mahdollisimman huono ajankohta, se olisi voinut olla juuri nyt.

Logistiikan professorin Lauri Ojalan mukaan maailman konttimarkkinoilla ja -kuljetuksissa oli jo entuudestaan erittäin huono tilanne, jota suureen konttialuksen kääntyminen poikittain Suezilla sekoittaa entisestään.

– Tämän vaikutus on huomattavasti suurempi nyt kuin mitä se olisi ollut, jos tämä olisi tapahtunut normaalioloissa, Ojala Turun yliopistosta sanoo.

Hänen mukaansa vuosi sitten koronapandemian myötä alkaneet vaikeudet kärjistyivät maailmanlaajuisessa konttiliikenteessä entisestään vuodenvaihteessa. Esimerkiksi Kiinasta puuttuu tyhjiä kontteja lastattavaksi vientiin, kun taas Yhdysvaltain länsirannikolla on satojatuhansia kontteja purkamatta sairastumisten takia. Kontit ovat siis väärissä paikoissa.

Konttiliikenteessä kaikki vaikuttaa kaikkeen. Ojalan mukaan ennen koronaa konttialukset kulkivat aikataulussa noin 80–90 prosenttisesti, mutta nyt täsmällisyys on pudonnut noin 40 prosenttiin – siis jo ennen Suezin haveria.

Lue myös: Bloomberg: Suezin kanavan tukkinut alus saatiin irti

Valtavat kerrannaisvaikutukset

Suezin tilanne ei heijastu kokonaiskuvaan vain Ever Given -aluksen kuljettamien konttien takia. Tukoksen vuoksi viivästyi myös ainakin sadan kanavassa jo olevan tai siihen pyrkivän aluksen matka, joista Ojalan arvion mukaan yli puolet on nimenomaan konttialuksia.

Suezin yksittäisen tapahtuman kerrannaisvaikutuksissa ei hänen mukaansa puhutakaan ehkä viikoista vaan kuukausista.

Ojala pitää Ever Given -aluksen omistavan taiwanilaisyhtiön ilmoittamaa kovaa tuulta mahdollisena selityksenä turmalle.

– Konttialus on kuin ruotsinlaiva. Sen tuulipinta on todella iso. Silloin, kun aluksen nopeus on hyvin alhainen, sen ohjailtavuus on tosi heikko ja tuulen vaikutus suuren pinta-alaan voi olla sellainen, ettei alusta pysty ohjaamaan, Ojala sanoo.

Haverin lopullinen syy kuitenkin selviää vasta myöhemmin, hän muistuttaa.

Lue myös: Konttilaiva tukki yhden maailman vilkkaimmista kauppareiteistä, Suezin kanavan

Lisää aiheesta:

Näin vaarallinen on Kiina-tilauksesi matka Shanghaista Helsinkiin – laivan lisäksi koko maailmantalous voi keikahtaaSOK:n kontteja oli jumissa Suezin kanavan tukkineessa Ever Givenissa – Suomessa odotetut tuulettimet ja kahvinkeittimet pääsivät vihdoin matkaanSuezin kanavan tukkineessa laivassa oli viilentäviä pelituoleja valmistavan suomalaisfirman rahti: Vakuutusta ei ollut"Liika nopeus on vaarallista", muistuttaa asiantuntija Suezin kauppaväylän tukkineen konttijätin tapauksesta – alusten ei ole tarkoituskaan manöveerataTällaista Suomeen matkalla olevaa tavaraa Suezilla oli jumissa – viikon mittaisen liikenneseisauksen seuraukset näkyvät vielä pitkäänSuezin kanavan tukos uhkaa ajaa rahtialuksia merirosvojen kynsiin – Yhdysvaltojen merivoimia pyydetty apuun
LaivaonnettomuudetUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Laivaonnettomuudet
  • 24.10.10:13
    Estonian onnettomuus

    Epäily: Venäjä käyttänyt Estonian hylkyä vakoiluun, mediat kertovat

  • 12.10.14:25
    Historia

    Suomalaisprofessori selvitti Endurance -laivan uppoamissyyn vuonna 1915

  • 10.10.06:42
    Pelastusoperaatiot

    Lohjalta löytyy ainutlaatuinen allas, jossa harjoitellaan myrskystä pelastautumista – katso video

  • 13.8.14:14
    Japani

    Huvialus ja rahtilaiva törmäsivät Japanin edustalla – yksi kuollut, useita kateissa

  • 6.7.17:49
    Venäjä

    Laukaansuun satamassa vaarallisen aineen vuoto: Liikenneministeriö hätäkokoukseen