Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Suezin kanavan tukos uhkaa ajaa rahtialuksia merirosvojen kynsiin – Yhdysvaltojen merivoimia pyydetty apuun

7:31200 kontillista Atrian sianlihaa on jumissa Suezilla – Atria kertoo, miten lastille käy200 kontillista Atrian sianlihaa on jumissa Suezilla. Yritys kertoo, mitä lihoille käy.
Julkaistu 27.03.2021 23:44

MTV UUTISET - Kauppalehti

Suezin kanavan tukkiutuminen saa varustamot harkitsemaan kiertoreittiä. Se luo kuitenkin uusia uhkia kasvaneista kustannuksista aina merirosvoihin.

Useat varustamot ovat ryhtyneet siirtämään rahtialuksiaan uudelle reitille Afrikan ympäri, uutistoimisto Reuters kertoo.

Mantereen kiertävälle reitille on lähtenyt ainakin nestekaasua Aasiasta kohti Eurooppaa kuljettavia aluksia. Syynä lienee se, että tähän aikaan vuodesta nestekaasun kysyntä on tyypillisesti matalampaa.

Suezin kanavan tiistaina tukkineen massiivinen konttialuksen irrottaminen vie todennäköisesti vielä useita päiviä.

Hiekkapohjassa lepäävän Ever Given -aluksen omistava japanilainen Evergreen-varustamon tavoitteensa on saada alus kellumaan lauantai-iltaan mennessä, mutta osa irrotustöissä olevista asiantuntijoista kuitenkin pelkää operaation vievän pahimmillaan jopa viikkoja.

Päätöstä siirtää aluksia uudelle reitillä ei ole tehty kevyesti. Matka mantereen ympäri eteläisen Hyväntoivonniemen kautta kohti Eurooppaa maksaa aikaa ja rahaa. Viikon kestävä matka nostaa kustannuksia alan tutkimusyhtiö Braemar ACM:n mukaan noin 400 000 dollarilla.

Reittiin liittyy myös riskejä. Reitin turvallisuudesta huolissaan olevat varustamot ovat pyytäneet Yhdysvaltojen merivoimilta tietoja arvokkaiden kuljetuksien turvaamiseksi. Uhkana on merirosvous, joka on ollut pitkään vakava ongelma erityisesti Afrikan sarven alueella Somalian rannikolla.

Merivoimien viidennen laivaston edustaja on vahvistanut varustamojen avunpyynnöt Financial Timesille. Hänen mukaansa tilanne ei ole toistaiseksi vaikuttanut merivoimien operaatioihin alueella.

Kiinan rahtivarustamojen yhdistyksestä arvioidaan, että useat varustamot joutuvat todennäköisesti palkkaamaan aluksiin lisää turvallisuushenkilöstöä. Alueelle mahdollisesti myös joudutaan tuomaan merivoimien aluksia eri maista.

Lue myös: Irtoaako vai ei? Tältä Suezin kanavaan juuttunut rahtilaiva näyttää tällä hetkellä

Mittavat vaikutukset maailman tavaraliikenteeseen

Suezin reitin tukos hankaloittaa jo valmiiksi kiristynyttä maailmankaupan asetelmaa. Konteista ja komponenteista on kroonista pulaa ja merirahdin hinta on kivunnut kuluvanna vuonna voimakkaasti.

Tapaus on myös lisännyt hintapainetta raakaöljyssä. Useita kymmeniä öljytankkereita on jumissa kanavan molemmin puolin.

Torstaina tiedot irrotustöiden jatkumisesta mahdollisesti jopa viikkojen ajan nosti varustamoyhtiöiden osakkeita Aasiassa. Syynä on yhtiöiden perimän merirahdin hinnannousu.

Jatkuessaan Suezin tilanne lisää hintapainetta entisestään ja ongelmat kertautuvat päivä päivältä pahemmiksi. Vaikka kanava saataisiin jo lähipäivinä auki, reitin sulkeutumisen vaikutus voi näkyä satamissa ja meriliikenteessä vielä pitkään.

Satamiin uhkaa syntyä pullonkauloja toimettomien alusten pysytellessä satamissa samaan aikaan kun muualta saapuvia aluksia ja niiden lastia pitäisi purkaa. Kun kontteja on jumissa merellä sekä pidemmillä reiteillä, esimerkiksi Euroopan satamissa odottava tavara ei pääse matkaan ajallaan. Tällä tavoin Suezin tukos vaikuttaa myös meriliikenteeseen kaikkialla maailmassa.

Pula komponenteista, merirahdin hinnannousu sekä raakaöljyn kallistuminen vaikuttavat kaikki toimitusketjujen ja tuotantoketjujen sujuvuuteen ja voivat osaltaan lisätä inflaatiopainetta. Inflaatio-odotukset ovat jo valmiiksi koholla ja häiriö toimitusketjuissa voisi lisätä palkoja entisestään.

Yhden aluksen jumiutuminen uhkaa näin vaikuttaa suoraan globaaliin kasvunäkymään.

Lue myös: Atria: Possukontit Suezin kanavalla pysyvät kylminä niin kauan kuin polttoainetta riittää

Video näyttää, kuinka Suezin kanavan edustalle on kertynyt hurja määrä rahtialuksia – tukoksen eteen odotettavissa jopa 300 alusta

Lisää aiheesta:

Näin vaarallinen on Kiina-tilauksesi matka Shanghaista Helsinkiin – laivan lisäksi koko maailmantalous voi keikahtaaSuomessa vieraileva merenkulkupomo käärmeissään laivaiskuista: "Olemme sivullisia uhreja"Tällaista Suomeen matkalla olevaa tavaraa Suezilla oli jumissa – viikon mittaisen liikenneseisauksen seuraukset näkyvät vielä pitkäänSuezin sumasta voi seurata jopa kuukausien kaaos rahtiliikenteeseen – kiertoreitillä vaanivat merirosvotJättimäisen konttialuksen irrottaminen Suezin kanavasta ei onnistunut vieläkään, jumissa olevissa laivoissa seisoo miljardien arvosta rahtiaKatso, miltä Suezin kanavan tukkinut laiva näyttää nyt: Irrottaminen voi kestää viikkoja –  "Äärimmäisen vaikeaa"
LaivaonnettomuudetVeneet ja laivatEgyptiMaailmantalousUlkomaat

Tuoreimmat aiheesta

Laivaonnettomuudet
  • 13.8.14:14
    Japani

    Huvialus ja rahtilaiva törmäsivät Japanin edustalla – yksi kuollut, useita kateissa

  • 6.7.17:49
    Venäjä

    Laukaansuun satamassa vaarallisen aineen vuoto: Liikenneministeriö hätäkokoukseen

  • 1.7.14:05
    Yhdysvallat

    Video: Tyttö putosi risteilyalukselta mereen, isä hyppäsi perään – "Se oli nopeaa toimintaa"

  • 10.6.12:54
    Pohjois-Korea

    Satelliittikuvat paljastavat: Pohjois-Korean vaurioitunut sotalaiva kuljetettu Venäjän rajan tuntumaan

  • 9.6.19:13
    Suomenlahti

    Vuosikymmeniä sitten löytynyt hylky tunnistettiin Vasa-laivan pikkusiskoksi