Suezin kanavan tukkiutuminen saa varustamot harkitsemaan kiertoreittiä. Se luo kuitenkin uusia uhkia kasvaneista kustannuksista aina merirosvoihin.
Useat varustamot ovat ryhtyneet siirtämään rahtialuksiaan uudelle reitille Afrikan ympäri, uutistoimisto Reuters kertoo.
Mantereen kiertävälle reitille on lähtenyt ainakin nestekaasua Aasiasta kohti Eurooppaa kuljettavia aluksia. Syynä lienee se, että tähän aikaan vuodesta nestekaasun kysyntä on tyypillisesti matalampaa.
Suezin kanavan tiistaina tukkineen massiivinen konttialuksen irrottaminen vie todennäköisesti vielä useita päiviä.
Hiekkapohjassa lepäävän Ever Given -aluksen omistava japanilainen Evergreen-varustamon tavoitteensa on saada alus kellumaan lauantai-iltaan mennessä, mutta osa irrotustöissä olevista asiantuntijoista kuitenkin pelkää operaation vievän pahimmillaan jopa viikkoja.
Päätöstä siirtää aluksia uudelle reitillä ei ole tehty kevyesti. Matka mantereen ympäri eteläisen Hyväntoivonniemen kautta kohti Eurooppaa maksaa aikaa ja rahaa. Viikon kestävä matka nostaa kustannuksia alan tutkimusyhtiö Braemar ACM:n mukaan noin 400 000 dollarilla.
Reittiin liittyy myös riskejä. Reitin turvallisuudesta huolissaan olevat varustamot ovat pyytäneet Yhdysvaltojen merivoimilta tietoja arvokkaiden kuljetuksien turvaamiseksi. Uhkana on merirosvous, joka on ollut pitkään vakava ongelma erityisesti Afrikan sarven alueella Somalian rannikolla.
Merivoimien viidennen laivaston edustaja on vahvistanut varustamojen avunpyynnöt Financial Timesille. Hänen mukaansa tilanne ei ole toistaiseksi vaikuttanut merivoimien operaatioihin alueella.
Kiinan rahtivarustamojen yhdistyksestä arvioidaan, että useat varustamot joutuvat todennäköisesti palkkaamaan aluksiin lisää turvallisuushenkilöstöä. Alueelle mahdollisesti myös joudutaan tuomaan merivoimien aluksia eri maista.