Tavara liikkuu maailman merillä vielä pitkään tavallista hitaammin. Syvimmän koronapandemian jälkeen pulaa on merillä konteista ja maalla kuljettajista. Paluu normaaliin kestää vähintään ensi kesään.
Tavarakuljetuksia ei ole erityisesti meriliikenteessä saatu toimimaan koronapandemiaa edeltäneellä tavalla.
Monin paikoin pulaa on konteista ja rahtilaivat joutuvat odottamaan välillä pitkiä aikoja päästäkseen maailmalla satamiin purkamaan vastaanottamaan rahtia.
– Tässä hyvin poikkeuksellisessa konttimarkkinaa täräyttäneessä tilanteessa yleinen arvio on se, että näin mennään vielä 2022 kesään ja ylikin. Ja ensimmäisiä äänenpainoja on nyt siitä, että mennään jopa vuoden 2023 alkuun ennen kuin ollaan uudessa normaalissa, sanoo Suomen Satamaliiton toimitusjohtaja Annaleena Mäkilä.
Kuljetushäiriöt haittaavat myös suomalaisia vientiyrityksiä, kun tuotteet eivät pääse nopeasti markkinoille. Kuluttajille ongelmat näkyvät lopulta kallistuvissa ostoksissa, jos kuljetuspulmat yhä nostavat logistiikkakustannuksia.
– Jos kustannukset jatkavat nousuaan, se tulee näkymään (hinnoissa). Huomioitavaa on myös se, että tulee uusia ympäristösäädöksiä, jotka vaikuttavat kuljetuskustannuksiin, muistuttaa Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood.
Pysyvätkö kaikki alukset Itämerellä?
Suomelle tuo lisää haasteita se, jos varustamot siirtävät aluksiaan tuottoisemmille reiteille, pois Itämereltä.
