Hyppää pääsisältöön
TuoreimmatLiigaSääRikosPolitiikkaAsian ytimessä.doc
Uutiset
KotimaaUlkomaatRikosPolitiikkaTalousMielipiteetSää
Urheilu
LiigaMM-ralliJääkiekon MM-kisatJääkiekkoF1JalkapalloYleisurheilu
Viihde
SeurapiiritTV-ohjelmatElokuvatKuninkaallisetMusiikkiSalatut elämät
Lifestyle
RuokaTerveys ja hyvinvointiSeksi ja parisuhdeAutotHoroskooppi
Makuja
ReseptitRuokauutiset
Videot
MTV Uutiset LiveUusimmat
Muistilista
  • MTV UutisetKonepajankuja 7
    00510 Helsinki
  • Uutistoimituksen päivystys010 300 5400
  • Uutisvinkkiuutiset@mtv.fi
  • WhatsApp040 578 5504
Sisällöt
  • Tomi Einonen
    Vastaava päätoimittaja
  • Ilkka Ahtiainen
    Uutispäätoimittaja
  • Mona Haapsaari
    Toimituspäällikkö
  • Teemu Niikko
    Toimituspäällikkö, urheilu
Liiketoiminta
  • Iina Eloranta
    VP, Channels and Digital Consumption
SuomiAreena
  • Jeremias Kontio
    Vastaava tuottaja
Muut palvelut
  • MTV Katsomo
  • SuomiAreena
Asiakaspalvelu
  • MTV Uutiset -palaute
  • MTV Katsomon asiakaspalvelu
  • Tietoa yhtiöstä
  • Avoimet työpaikat
  • Mainosta MTV:ssä
  • Tietosuojalauseke
  • Käyttöehdot
EtusivuVideotTuoreimmatLuetuimmatOdota

Konttipula ja muut meriliikenteen häiriöt voivat jatkua jopa 2023 asti – jouluostoksilla ongelmien ei pitäisi näkyä

1:49Häiriöt tavarakuljetuksissa jatkuvat vähintään ensi kesäänHäiriöt tavarakuljetuksissa jatkuvat vähintään ensi kesään.
Julkaistu 23.11.2021 18:20
Toimittajan kuva

Ossi Rajala

ossi.rajala@mtv.fi

@OssiRajala

Tavara liikkuu maailman merillä vielä pitkään tavallista hitaammin. Syvimmän koronapandemian jälkeen pulaa on merillä konteista ja maalla kuljettajista. Paluu normaaliin kestää vähintään ensi kesään.

Tavarakuljetuksia ei ole erityisesti meriliikenteessä saatu toimimaan koronapandemiaa edeltäneellä tavalla.

Monin paikoin pulaa on konteista ja rahtilaivat joutuvat odottamaan välillä pitkiä aikoja päästäkseen maailmalla satamiin purkamaan vastaanottamaan rahtia.

– Tässä hyvin poikkeuksellisessa konttimarkkinaa täräyttäneessä tilanteessa yleinen arvio on se, että näin mennään vielä 2022 kesään ja ylikin. Ja ensimmäisiä äänenpainoja on nyt siitä, että mennään jopa vuoden 2023 alkuun ennen kuin ollaan uudessa normaalissa, sanoo Suomen Satamaliiton toimitusjohtaja Annaleena Mäkilä.

Kuljetushäiriöt haittaavat myös suomalaisia vientiyrityksiä, kun tuotteet eivät pääse nopeasti markkinoille. Kuluttajille ongelmat näkyvät lopulta kallistuvissa ostoksissa, jos kuljetuspulmat yhä nostavat logistiikkakustannuksia.

– Jos kustannukset jatkavat nousuaan, se tulee näkymään (hinnoissa). Huomioitavaa on myös se, että tulee uusia ympäristösäädöksiä, jotka vaikuttavat kuljetuskustannuksiin, muistuttaa Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Päivi Wood.

Pysyvätkö kaikki alukset Itämerellä?

Suomelle tuo lisää haasteita se, jos varustamot siirtävät aluksiaan tuottoisemmille reiteille, pois Itämereltä.

– Tuntuu, että markkinahäiriö hakee muotoaan. Tuottoisampia markkinoita saattaa löytyä muualta kuin Itämereltä. Se olisi uusi haaste konttipulan ohella, jos aluskannassa syntyy Itämerellä saatavuuspulaa. Toistaiseksi tilanne on ollut hyvä, Mäkilä kertoo.

Suomessa ei ole vielä maaliikenteessä huutavaa pulaa kuljettajista, mutta monessa muussa maassa on. Suomessakin odotetaan, että logistiikka-alan työvoimapula pahenee tulevaisuudessa.

Ei suurta vaikutusta jouluostoksiin

Jouluostoksilla kuljetushäiriöiden ei pitäisi hyllyillä näkyä, vaikka kaupoilla on kova työ hankkia tuontitavarat laareihinsa.

– Lähtökohtaisesti kaikki tavara saadaan hyllyille, mitä halutaan, mutta aikaikkuna jouluostosten tekemiseen jää lyhyemmäksi. Tavarat saapuu myymälöihin myöhemmin kuin tavallisesti. Normaalisti meillä on joulu valmiina jo lokakuussa, mutta nyt marraskuun lopulla vielä osaa tavaroista odotellaan, kertoo SOK:n käyttötavarakaupan johtaja Virpi Viinikainen.

Suppeampaa valikoimaa voi olla lähinnä elektroniikkatuotteissa, jotka kärsivät maailmanlaajuisesta sirupulasta.

Lisää aiheesta:

Näin vaarallinen on Kiina-tilauksesi matka Shanghaista Helsinkiin – laivan lisäksi koko maailmantalous voi keikahtaaRiittääkö joulupukin konttiin tänä vuonna täytettä? Tuotepulaa pelkäävät kansalaiset hamstraavat maailmalla lahjoja jo nytKomponenttipula jatkuu ja konttilaivat seisovat, mikä heijastuu myös Suomeen: "Lähes jokaisessa tuotekategoriassa näkyy"Kahvipaketin hinta on noussut ja maailmalla kohistaan laajoista toimitusvaikeuksista – näistä syistä tietyistä tavaroista on nyt pulaaTällaista Suomeen matkalla olevaa tavaraa Suezilla oli jumissa – viikon mittaisen liikenneseisauksen seuraukset näkyvät vielä pitkäänSatamien kova kasvuvauhti hiipuu, alkuvuosi mennyt jo miinukselle – mustia pilviä horisonttiin aiheuttaa suurvaltojen kiistat ja Brexit
KauppaTalousRaskas liikenneVeneet ja laivatKuluttaminenKotimaa

Tuoreimmat aiheesta

Kauppa
  • ke16:47
    Verkkokauppa

    Kotimainen verkkokauppa on elpymässä

  • 5.9.17:18
    Työ

    Kehitysvammaiselle potkut K-Supermarketista 19 vuoden jälkeen – nyt tuli päätös: Mika ei palaa vanhaan työhönsä

  • 3.9.22:11
    Kiina

    Kiina juhli ystäviensä kanssa ja esitteli sotilasmahtiaan – tutkija: "Tarkoituksena korostaa Kiinan asemaa"

  • 3.9.14:58
    Talous

    Jättimäinen vapaakauppasopimus lähtee viimein EU-maiden puntaroitavaksi

  • 28.8.10:19
    Varkaudet

    Myymälävarkauksia enemmän kuin koskaan